XJ:ssä ei ole edelleenkään mitään valoreleitä tehtaan jäljiltä!! Katkaisijat ja liittinrungot sulaa kuorman alla!
Tuo on ollut pelkona p**seessä aina välillä kun jeepillä ajaa trailerin kanssa. Siinä kun on aika monta lamppua. Systeemi on kyllä toistaiseksi kestänyt, vain laturi on kertaalleen korjattu (koputtaa päätä).
Laitoin Comancheen releen kautta menemään virrat kärryn taka/ääri valoille, ohjauksen otin vas, etu äärivalosta.
Jos haluu herkutella voi laittaa releet ja sulakkeet vaikka mustaan asennusrasiaan, jolloin ovat suojassa pölyltä ja kosteudelta. Itse mittasin johtojen tarvittavat pituudet ja tein harrastetilassa johtosarjan kerralla kuntoon. Kaikki apico liitokset kannattaa juottaa. Lopuksi oli vaan johtosarjan asennus autoon. Aikaa kului noin 60min.
Homma meni vähän pitkäksi ja käytännössä Cherossa ei ollut lyhyitä ajovaloja enää ollenkaan ennenkä pääsin aloittamaan vasta nyt tekemisen. Pitkät toimi ja parkit muttei lyhyet ajovalot. Eli epäilys oli ettei pelkät releet auta enää, mutta mutta...
Lopputulos oli, että hiukan mukaillen tuota Ramin kaaviota kasattiin releet ja piuhat. Käytännössä jätin sulakkeet pois ja käytin semmosta kombinaatiorelettä jossa käytännössä 2 valorelettä (oma rele pitkille ja oma lyhyille). Muutoin mentiin tuon Ramin kaavion mukaan. Ennen rojektia valoille tuli joku 9,7V, nyt rojektin jälkeen 11.7, joten aika ero - joka näkyy myös valojen kirkkaudessa. Jäljelle jäänyt hävikki tulee kaiketi siitä, että käytin valopiuhat mitä löytyi nurkista ('79 Concordin sähkökasasta...). Tiukalla budjetilla kun mennään.
Kuten aina sähköjen kanssa niin aika työläs homma kuitenkin kun aina jotain tehdessä sai säätää jotain muuta, nimittäin osarundikin tuli tehtyä keskenkaiken tuonne Motonetin suuntaan (pari parkkien valopohjaa, yms)...
Nyt on Cherokeen valot kunnossa. Kiitokset Iirolle huomattavasta avusta ja motivoinnista ! ;)
no käynnissä ollessa mittasin akun plus ja miinus navasta.
samoin lampulle tulevasta pistokkeesta otin maan ja lyhyet päällä mittasin lyhyen navasta ja luonnollisesti pitkät päällä pitkän navasta. eikö ole oikea tapa??