Voiman ulosotto ja quadratrack

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Terve.



CJ7 (vuosimalli????)

304+th400+qt



Ei oo ulosottoa.

Mutta verotusteknisistä syistä sellainen siihen pitäisi...



Kaveri oli todennut, että jakolaatikossa olisi luukku, johon se mahdollisesti voisi käydä???

Onko kenelläkään laittaa kuvatuksia QT:n ulosotoista.



Ja seuraavaksi, että käykö D20:sestä?



-------



Itselle, ko auton tapaus on vähän epäselvä. (Minulta vain on tiedusteltu, että sopiiko tuo D20 ulosotto tuohon...)

Käsittääkseni auto on vasta maahantuotu...Tarviiko se ulos ottoa nykypäivänä? Saako siitä edelleen verohelpotuksia.

Eikös se ollut vain silloin joskus ennen aikaan.

Miten se menee??



Ja vaikka olisi "vanhaa tuotantoa", ja tekniikan vaihdon yhteydessä ulosotto "unohtuu", niin kiinnittääkö katsastus mies siihen huomiota, tuleeko ajatelleeksi ko asiaa.



Tietysti, henkilöauto ja MAASTOhenkilöauto, vaatimus ero, eli tarvii olla se ulosotto, jotta saa maastohenkilöautoksi ja näin ollen vähän vapaammat rakentelu rajoitukset...vai kuuluko ulosotto sille listalle, en muista.



Eikä jaksa laki pykäliä ruveta kaiveleen ja lukeen.



!!!Eli lähinnä tuo D20:sestä ulosoton sopivuus, kiinnostaa tietää!!!
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Ei sovellu D20:sestä.........täällä oli foorumilla kuvakin kahdesta QT:sta ulosotolla ja ilman.........lucifer!!!!!!!

Alla kuvassa ulosotolla.........

Jos auto on vasta maahantuotu, niin ulosoton asennuksella pääsee veroista, mutta jos ja kun on kyse vanhemmasta CJ:stä, niin onko niiden verojen osuus oikeasti niin suuri, että kannattaa nähdä vaivaa ja laittaa se kokkare sinne???



maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Siis Quadra-trackissa ei ole mitään voimanulosottoa ja siihen ei ole mitään paikkaa. Eikä ole siihen tarkoitettu mitään. Qt:lla olevat tötteröt alunperin saman lailla verotettu kuin missä on ollut voimanulosotto. Siinäkään ei ole ollut mitään veroja alunperin mutta tullut aikaa myöten siihen...  Eikä katsastusmies yhtään tajua mikä sen voimansiirto on autossa ja se halua vaan irtikytkettäväksi vaan jarrutesteriä varten. Sen se halua vaan tietää. Multakin ne tinkaa etuvetoa pois mutta ei saa vaikka otteessa lukee.



Kukaan katsuri ymmärrä sen päälle tai ei haluakkaan. Joka autossa tänä päivänä autovero vaikka sen painon mukaan kummiskin. Sillä mitään merkitystä onko jollain verotusteknillisen asian puolesta, ulosotto tai ei.  Vanhentunut juttu, kukaan ei välitä siitä mitään.

Muutenkaan -79 vuoteen saakka olevat ketjulla ja keskitasauspyörästöllä, mihin siihen saa voimanulosotin :) Ainoastaan sen aluevaihteiston voi poistaa tai lisätä> hidas ja nopea alue.



-80 luvulla joku hieman samantapainen QT mutta siitä saa etuvedon irtikytkettyä varmaankin. Näitä ei oo suomessa yhtään kaiketi, korjauskäsikirjasta nähnyt :-?



Samanlailla käsitellään kuin ne missä ei ole jatkuvaanelivetoa. Mullakin otteessa lukee. Nelipyörävetoinen, kytkimin varustetut voimansiirtolaitteet. Sama teksti lukee vaikka kuutos, kolmivaihteisen manuaalin otteessa. Ja se valurautakurinen jakolaatikko , siellä perässä.  Vaikka sillä ulosotilla ;)
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Ei sovellu D20:sestä.........täällä oli foorumilla kuvakin kahdesta QT:sta ulosotolla ja ilman.........lucifer!!!!!!!

Alla kuvassa ulosotolla.........

Jos auto on vasta maahantuotu, niin ulosoton asennuksella pääsee veroista, mutta jos ja kun on kyse vanhemmasta CJ:stä, niin onko niiden verojen osuus oikeasti niin suuri, että kannattaa nähdä vaivaa ja laittaa se kokkare sinne???




Siis kuvassa kuvassa näkyy etu ja takakardaanin lähdöt ja tuo pyöreä pönttö on toisessa laidassa, aluevaihteisto. Senkin saanut alunperin ilman, jos ei tarvitse hidasta aluetta. Sitten siihen ei jää enää ketju- ja tasauspyörästönkoppa :)



Tuo voimanulosotti on kuin se sama asia tulee mieleen, kun jotkut vaihtaa katsastuspyörät katsastukseen ja muulloin ei tarvitse. Kun et saa vain leiman ja on hyväksyttävät renkaat. Muulloin niillä ei tehdä mitään, sekin vaan katsastusmiehen takia.. Poliisit niistä ei välitä, kun olet vaan katsastanut auton vaan..



Muutenkin täällä päin joutuu opastamaan katsasmiehiä, että saa auton katsastettua, kun ne ei näistä meidän laitteista yhtään mitään. Silloin se on sama juttu, onko siellä edes koko jakolaatikkoa kun oletetaan vaan että on..
Avatar
pekka
Viestit: 4939
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja pekka »

Maastohenkilöauto ei vaadi ulosottoa.  Se oli aikoinaan verotustekninen kukkanen, esim. mun ekassa XJ:ssä oli tuo pykälä käytössä, "ulosotto" oli toteutettu näin: laatikon hännässä oli liimattuna/peltiruuveilla kiinni alumiinikokkare josta törrötti parin sentin akseli.  Se ei ollut millään muotoa toimiva, eikä sisällä ollut edes feikki käyttölaitetta...



Tollaseen CJ:n tulee nykyään veroa jotain 2-300, kannattaako alkaa askartelemaan et siitä saa jotain pois?  Enkä oo varma onko edes mahdollista nykyään.



Tietty jos ei löydy tyyppäriä millä saa suoraan ja katsuri änkyttää vastaan järjelle, niin säännöt on hyvin selvät.







Maastoautot

1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:



a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;



b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;



c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja



d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:



i) lähestymiskulma on vähintään 25°;



ii) jättökulma on vähintään 20°;



iii) ylityskulma on vähintään 20°;



iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;



v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja



vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.



2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:



a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;



b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja



c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.



3. M3G- ja N3G-luokan maastoautoksi katsotaan N3-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin M3-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai jos se täyttää seuraavat ehdot:



a) vähintään puolet ajoneuvon pyöristä on vetäviä;



b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä;



c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia; ja



d) ajoneuvo täyttää vähintään neljä seuraavista kuudesta ehdosta:



i) lähestymiskulma on vähintään 25°;



ii) jättökulma on vähintään 25°;



iii) ylityskulma on vähintään 25°;



iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 250 mm;



v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 250 mm; ja



vi) maavara akselien välillä on vähintään 300 mm.



4. Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään tyyppihyväksyntädirektiivin II liitteen mukaisesti
.
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Veroetu EI ole enää voimassa!! Ei saa etua vaikka asentais PTO:n!!!



Ja Quadra-Trac -malleissa voimanulosotto ON asennettu siihen aluevaihteiston päätyyn, kannen alla oleva spooriakseli hiotaan suoraksi ja asennetaan laippa: http://www.jamant.fi/laippa-fsjcj-jamlaippa-p-519.html stefan kanssa paikoilleen, voilá, PTO paikoillaan!! Olen noita asentanut varmaan viisi kappaletta ja aina on saatu veroetu, viimeisin vuonna 2007, mulla on verotuspäätös hyllyssä tallessa ja luettavissa koska vaan (pyynnöstä näytän)!! Mutta kuten edellä kirjoitin, ei onnistu enää, asetus muuttui ja veroetu on poistunut!! Vanhoista autoista ei saa edelleenkään PTO:ta poistaa, tai vero saattaa langeta maksuun!!! Ja kaikki tämä tässä kirjoitettu ON faktaa!!!
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Qt:lla olevat tötteröt alunperin saman lailla verotettu kuin missä on ollut voimanulosotto. Siinäkään ei ole ollut mitään veroja alunperin mutta tullut aikaa myöten siihen...  Eikä katsastusmies yhtään tajua mikä sen voimansiirto on autossa ja se halua vaan irtikytkettäväksi vaan jarrutesteriä varten. Sen se halua vaan tietää. Multakin ne tinkaa etuvetoa pois mutta ei saa vaikka otteessa lukee.



Kukaan katsuri ymmärrä sen päälle tai ei haluakkaan. Joka autossa tänä päivänä autovero vaikka sen painon mukaan kummiskin. Sillä mitään merkitystä onko jollain verotusteknillisen asian puolesta, ulosotto tai ei.  Vanhentunut juttu, kukaan ei välitä siitä mitään.

Muutenkaan -79 vuoteen saakka olevat ketjulla ja keskitasauspyörästöllä, mihin siihen saa voimanulosotin :) Ainoastaan sen aluevaihteiston voi poistaa tai lisätä> hidas ja nopea alue.


Sä sotket nyt kahta eri veroa keskenään, ekassa viestissä puhutaan henkilöautoverosta ja sä puhut käyttövoimaverosta!!!



Ja se teksti otteessa: kytkimin varustetut voimansiirtolaitteet, tarkoittaa nimenomaan PTO:ta, ei etuperän irtikytkentää!! Tuo lause oli ennen henkilöautoverovapauden peruste, jos otteessa luki tuo, autossa on PTO ja sen mukainen alhaisempi henkilöautovero!!
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

JAMANTilta tuli taas sen verta hyvä ja täydellinen vastaus.

Sekä PTO:n vero etuun, että myös PTO:n sopivuuteen/asennukseen.

Joten Kiitos, isolla K:lla ;)
lucifer74
Viestit: 861
Liittynyt: La Touko 01, 2004 8:40 pm

Voiman ulosotto ja quadratrack

Viesti Kirjoittaja lucifer74 »

Aivan, tossa kuvassa lokarin reunaa vasten näkyy toi laippa.



Nyt vasta hokasin jotta olis ollu kuvatuksille käyttöä.. :-[ :-[
Vastaa Viestiin