OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Tänne voit laittaa oikean merkkisiin autoihin liittyvät muut kysymykset tai kertoa mitä on tullut kohellettua auton kanssa. Myös osto-oppaat ja ensimmäiset tervehdys viestit tänne.
Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja Simo »

Olisiko tälle aihetta vaikka osto-oppaaksi.



Vetoautoa haeskellessa on tullut tutustuttua näihinkin, vaikkei pitänyt  ;)



Aikaisemmin lähinnä karsastusta herättänyt erikoismalli Renegade ('03-'04) kolahti kunnolla, kun menin sellaista paikanpäälle katsomaan. Eritysesti cactus green värisenä.



Diesel kone  (2.8L, 110 kw) ja nelivedon "kyky" arvelluttavvat erityisesti. Lisäksi ko. kone tuntui tosi laiskalta.



Taka-akselissa on Track-lok.

Alustasta Renegadesta löytyy vakiona panssarit koneelle, laatikolle ja tankille.



Toinen moottorivaihtoehto on 3,7 L bensa ja 4 -vaihteinen automaatti (dieselissä 5-vaihteinen).



Suurta ihmetystä aiheuttaa vetopainojen kirjavuus. Sekä suomalaisten, että saksalaisten esitteiden mukaan maksimi vetopaino on bensa ja diesel-malleille sama 3360 kg (2003 alkaen, levyjarrut takana)



Mutta mutta tantereella havaittu on jotain aivan muuta ?!



2003 Cherokee Renegade 3,7 B Suomiauto  2250 kg

2002 Cherokee Limited 3,7 B Suomiauto  2160 kg

2003 Cherokee Renegade 2.8 D Saksa -auto 3500 kg

2003 tai 4 Cherokee 2.8 D Viro-auto  3360 kg



eli tuollaisesta kamppeesta  on kyse :



http://www.netcarshow.com/jeep/2003-cherokee_renegade/800x600/wallpaper_07.htm



Onneksi tuo railseihin kiinnitetty "Safari laatikko" on irroitettavissa  ::)





Mitä näistä vehkeistä muuten olisi sanottavaa ?
Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja Simo »

Aktiviteetistä voisi päätellä, ettei KJ:t pahemmin kiinnosta? Eli onko näissä jotain erityistä ongelmaa, vai mikä? Vanhemmat Cherot vaikuttavat olevan erityisenkin mielenkiinnon kohteina.



Kaikesta huolimatta muutama lisähuomio ko. laitteesta:



2003-4 Suomi Renegadet ovat 3.7 bensa kuutosella, kun taas Saksassa ei ainuttakaan bensaa, vaan crd ja lisäksi kattoluukku.



Ruotsissa ei näytä olevan ainuttakaan Renegadea, voisiko liittyä kattovalojen laillisuuteen siellä.



Onko 2.8 dieselissä erityisen hyviä tai huonoja puolia? Nokkahihna!?

Entä automaatti?
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja pekka »

Me ollaan sen verran persaukisia, et sieluun tuulee...
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja A-V »

Juu taitaa olla auton nuorempi ikä ja siitä johtuva hintaluokka haittana harrastukselle vielä toistaiseksi.  :-[ Eipä tuo silti meno haittaa jos tuommoista oot hankkimassa, pistä ihmeessä kaikki mahdolliset löydökset ja vinkit tänne!



Eikös nämä KJ:t myyty alunperin Liberty nimellä? ja sitten Euroopassa muutettu Cherokeeksi..?



Diisselit vissiin lainakoneita? Ikävä kyllä myös tuo 3.7L on ainakin mulle aivan täysin tuntematon motti...?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja tl »

Faijalla tollanen -05 dieseli on ollu muutaman vuoden, egr-systeemi herjailee, hehkutulppien vaihto aika herkkää hommaa ja etupyöränlaakeri/t vetelee viimeisiään eli ihan normaali nykydiesel :)
Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja Simo »

Selittelyn makua   :)   Eiköhän kiinnostus herää, kun saadaan lisää tietoa.





Keräilin tähän kuitenkin yleistietoja karkeasti. Oikeellisuudesta ei takuita, korjauksia ja lisäyksiä odotellaan.



Malli on USA:ssa Liberty ja muualla Cherokee -nimellä



Versioita:

- Sport

- Rubicon

- Renegade (mm. pohjapanssarit vakiovarusteena)

- Limited



Face lift tehty 2005 malleihin ja Renegadeen lisäksi muista poikkeava keulan muoto



Vaihtoehtoiset koneet



2.4 L PowerTech L4, bensa

- 144.0 CID ,  2360 cc

-  150 hp (110 kW)

5-speed NVG NV1500 manual  ?

5-speed NVG NV3500 manual  ?

6-speed Mercedes/Chrysler  ?



3.7 L PowerTech V6, bensa

- 226.0 CID , 3701 cc

- Power: 210 hp , 160 kW

-Torque: 235 ftlbf, 319 Nm

4-speed Chrysler 42RLE automatic



Kone modifioitu 4.7 V8:sta, valurauta lohko, alumiini kannet, komposiitti imusarja,

Nokka-akseli kannessa, tasapainotusakseli



2.5 L VM Motori CRD VGT L4,  2002-3

- 152.5 CID ,  2499 cc

- 143hp , 105 kW

-  343  Nm,  (253 lbft)

(std external wastegated turbo and Manual only

- 5-speed NVG NV1500 manual  ?



2.8 L VM Motori CRD L4, 2003-4

- 171 CID,  2768 cc

- 149 hp , 110 kW

- Nm

multi-speed Chrysler 5-45RFE automatic (2.8L CRD only)





2.8 L VM Motori CRD VGT L4 , 2005 =>

- 171 CID,  2768 cc

- 160 hp , 120 kW

- 295 ftlbf,  400 Nm

multi-speed Chrysler 5-45RFE automatic (2.8L CRD only)



VM Motori - Detroit Diesel on Chryslerin osittain omistama yritys.

- kone on käsittääkseni neliventtiilinen ja nokkia käyttää hihna (valitettavasti)





Jakovaihteistot



The Command-Trac, neljä asentoa: 2-HI, 4-HI, Neutral ja  4-LO.

Normaali ajoasento : 2WD HI

- eli vain part time neliveto

- vain manuaalivaihteiston yhteydessä



The Selec-Trac,  viisi asentoa: 2-HI, 4-HI Part-Time, 4-HI Full-Time, Neutral ja 4-LO

- eli valittavissa myös full time neliveto

- vain automaattivaihteiston yhteydessä


Simo
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2003 11:14 am

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja Simo »

Kävin toistamiseen katsomassa ja ajamassa samaa '03 Renegadea.

Ensimmäisellä kerralla mieleen jäi vaikutelma moottorin (2.8 CRD 110kW) tehottomuudesta ja äänekkyydestä, en tosin polkenut sitä erityisemmin ja kokemusta dieseleistä minulla on lähinnä jostakin vuokra-autoista ja Nuffieldistä.



Nyt toisella kerralla perehdyin paremmin myös auton nelivetosysteemiin.



Kyllä autolla normaali liikenteessä pärjää ja 120 kmh nopeutta (ja varmaan kovempaakin) voi ajella mukavasti, ilmaan mitään ongelmia, konekin on ääneltään melko vaimea tasaisella nopeudella ajettaessa.



Vetosysteemissä ei sinänsä liene mitään ihmeellistä (itsellä ei tosin ole kokemusta nelivedoista).

Varsinkin takaveto, part time neliveto ja alennettu part time neliveto toimivat niinkuin ajattelinkin.

Mutta full time nelivedon tekninen toteutus oli minulle ennestään tuntematon ja kuvittelinkin, että siinä olisi joku "viskokytkin". Todellisuudessa autossa on keskitasauspyörästö, joka lukitaan part time ja low asennoissa.

Tämän tasauspyörästö systeemin toiminta-ajatus jäi mietityttämään. Paikalta, täydellä kaasulla, lähdettäessä ei huomaa mitään erityistä, auto vain lähtee kiihtymään ilman mitään sutimisia.

Mutta kun pidin jarruja päällä nostaessani kierroksia ja sitten jarru ylös ja lisää kaasua, niin ainoastaan takapyörät (kitkalukko) alkoivat sutimaan (soralla ja autossa ei ole luiston rajoitinta). Tämä hämmensi ensin, mutta näinhän se juuri toimii. Asiahan on aivan sama, kuin 2-vetoisen auton, lukottoman, akselin toiminta: heikomman kitkan omaava pyörä pyrkiin sutimaan, toinen ei yritä mitään.



Jos olisin yrittänyt lähteä käsijarru päällä, olisiko etupyörä(t) sutinut silloin ?



Ko. yksilöä voin kyllä kuntonsa puolesta suositella kenelle vain. Auto ollut myynnissä Ylöjärven suunnalla, muttei ole juuri nyt nettiautossa.



3500 kg vetopaino ja hyvät varusteet mm. kattoluukku ovat plussaa. Ja mielestäni myös hieno vihreä "Cactus green" väri.



Kaventaakseni omaa veto-autohakuprojektini laajuutta, pudotin kuitenkin Cherokeen kokonaan pois omista laskuistani. Vaikka siihen tavallaan tykästyinkin.



Alunperinkin haussa ollut Grandi on lähempänä omaa ajatusmaailmaani. Ja edelleenkin haussa.... tällä hetkellä silmät Ruotsin suunnassa.
Jago
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 3:05 pm

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja Jago »

Tämä malli on alkanut kutkutella ulkonäöllään. Mahtaiskohan Jamantilla olla tähän malliin painavaa sanottavaa?
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Tämä malli on alkanut kutkutella ulkonäöllään. Mahtaiskohan Jamantilla olla tähän malliin painavaa sanottavaa?
On, mutta lisää ensiviikolla, just odottelen kyytiä to Vetersås...
Vastaa Viestiin