OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Olisiko tälle aihetta vaikka osto-oppaaksi.
Vetoautoa haeskellessa on tullut tutustuttua näihinkin, vaikkei pitänyt ;)
Aikaisemmin lähinnä karsastusta herättänyt erikoismalli Renegade ('03-'04) kolahti kunnolla, kun menin sellaista paikanpäälle katsomaan. Eritysesti cactus green värisenä.
Diesel kone (2.8L, 110 kw) ja nelivedon "kyky" arvelluttavvat erityisesti. Lisäksi ko. kone tuntui tosi laiskalta.
Taka-akselissa on Track-lok.
Alustasta Renegadesta löytyy vakiona panssarit koneelle, laatikolle ja tankille.
Toinen moottorivaihtoehto on 3,7 L bensa ja 4 -vaihteinen automaatti (dieselissä 5-vaihteinen).
Suurta ihmetystä aiheuttaa vetopainojen kirjavuus. Sekä suomalaisten, että saksalaisten esitteiden mukaan maksimi vetopaino on bensa ja diesel-malleille sama 3360 kg (2003 alkaen, levyjarrut takana)
Mutta mutta tantereella havaittu on jotain aivan muuta ?!
2003 Cherokee Renegade 3,7 B Suomiauto 2250 kg
2002 Cherokee Limited 3,7 B Suomiauto 2160 kg
2003 Cherokee Renegade 2.8 D Saksa -auto 3500 kg
2003 tai 4 Cherokee 2.8 D Viro-auto 3360 kg
eli tuollaisesta kamppeesta on kyse :
http://www.netcarshow.com/jeep/2003-cherokee_renegade/800x600/wallpaper_07.htm
Onneksi tuo railseihin kiinnitetty "Safari laatikko" on irroitettavissa ::)
Mitä näistä vehkeistä muuten olisi sanottavaa ?
Vetoautoa haeskellessa on tullut tutustuttua näihinkin, vaikkei pitänyt ;)
Aikaisemmin lähinnä karsastusta herättänyt erikoismalli Renegade ('03-'04) kolahti kunnolla, kun menin sellaista paikanpäälle katsomaan. Eritysesti cactus green värisenä.
Diesel kone (2.8L, 110 kw) ja nelivedon "kyky" arvelluttavvat erityisesti. Lisäksi ko. kone tuntui tosi laiskalta.
Taka-akselissa on Track-lok.
Alustasta Renegadesta löytyy vakiona panssarit koneelle, laatikolle ja tankille.
Toinen moottorivaihtoehto on 3,7 L bensa ja 4 -vaihteinen automaatti (dieselissä 5-vaihteinen).
Suurta ihmetystä aiheuttaa vetopainojen kirjavuus. Sekä suomalaisten, että saksalaisten esitteiden mukaan maksimi vetopaino on bensa ja diesel-malleille sama 3360 kg (2003 alkaen, levyjarrut takana)
Mutta mutta tantereella havaittu on jotain aivan muuta ?!
2003 Cherokee Renegade 3,7 B Suomiauto 2250 kg
2002 Cherokee Limited 3,7 B Suomiauto 2160 kg
2003 Cherokee Renegade 2.8 D Saksa -auto 3500 kg
2003 tai 4 Cherokee 2.8 D Viro-auto 3360 kg
eli tuollaisesta kamppeesta on kyse :
http://www.netcarshow.com/jeep/2003-cherokee_renegade/800x600/wallpaper_07.htm
Onneksi tuo railseihin kiinnitetty "Safari laatikko" on irroitettavissa ::)
Mitä näistä vehkeistä muuten olisi sanottavaa ?
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Aktiviteetistä voisi päätellä, ettei KJ:t pahemmin kiinnosta? Eli onko näissä jotain erityistä ongelmaa, vai mikä? Vanhemmat Cherot vaikuttavat olevan erityisenkin mielenkiinnon kohteina.
Kaikesta huolimatta muutama lisähuomio ko. laitteesta:
2003-4 Suomi Renegadet ovat 3.7 bensa kuutosella, kun taas Saksassa ei ainuttakaan bensaa, vaan crd ja lisäksi kattoluukku.
Ruotsissa ei näytä olevan ainuttakaan Renegadea, voisiko liittyä kattovalojen laillisuuteen siellä.
Onko 2.8 dieselissä erityisen hyviä tai huonoja puolia? Nokkahihna!?
Entä automaatti?
Kaikesta huolimatta muutama lisähuomio ko. laitteesta:
2003-4 Suomi Renegadet ovat 3.7 bensa kuutosella, kun taas Saksassa ei ainuttakaan bensaa, vaan crd ja lisäksi kattoluukku.
Ruotsissa ei näytä olevan ainuttakaan Renegadea, voisiko liittyä kattovalojen laillisuuteen siellä.
Onko 2.8 dieselissä erityisen hyviä tai huonoja puolia? Nokkahihna!?
Entä automaatti?
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Me ollaan sen verran persaukisia, et sieluun tuulee...
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Juu taitaa olla auton nuorempi ikä ja siitä johtuva hintaluokka haittana harrastukselle vielä toistaiseksi. :-[ Eipä tuo silti meno haittaa jos tuommoista oot hankkimassa, pistä ihmeessä kaikki mahdolliset löydökset ja vinkit tänne!
Eikös nämä KJ:t myyty alunperin Liberty nimellä? ja sitten Euroopassa muutettu Cherokeeksi..?
Diisselit vissiin lainakoneita? Ikävä kyllä myös tuo 3.7L on ainakin mulle aivan täysin tuntematon motti...?
Eikös nämä KJ:t myyty alunperin Liberty nimellä? ja sitten Euroopassa muutettu Cherokeeksi..?
Diisselit vissiin lainakoneita? Ikävä kyllä myös tuo 3.7L on ainakin mulle aivan täysin tuntematon motti...?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Faijalla tollanen -05 dieseli on ollu muutaman vuoden, egr-systeemi herjailee, hehkutulppien vaihto aika herkkää hommaa ja etupyöränlaakeri/t vetelee viimeisiään eli ihan normaali nykydiesel :)
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Selittelyn makua :) Eiköhän kiinnostus herää, kun saadaan lisää tietoa.
Keräilin tähän kuitenkin yleistietoja karkeasti. Oikeellisuudesta ei takuita, korjauksia ja lisäyksiä odotellaan.
Malli on USA:ssa Liberty ja muualla Cherokee -nimellä
Versioita:
- Sport
- Rubicon
- Renegade (mm. pohjapanssarit vakiovarusteena)
- Limited
Face lift tehty 2005 malleihin ja Renegadeen lisäksi muista poikkeava keulan muoto
Vaihtoehtoiset koneet
2.4 L PowerTech L4, bensa
- 144.0 CID , 2360 cc
- 150 hp (110 kW)
5-speed NVG NV1500 manual ?
5-speed NVG NV3500 manual ?
6-speed Mercedes/Chrysler ?
3.7 L PowerTech V6, bensa
- 226.0 CID , 3701 cc
- Power: 210 hp , 160 kW
-Torque: 235 ftlbf, 319 Nm
4-speed Chrysler 42RLE automatic
Kone modifioitu 4.7 V8:sta, valurauta lohko, alumiini kannet, komposiitti imusarja,
Nokka-akseli kannessa, tasapainotusakseli
2.5 L VM Motori CRD VGT L4, 2002-3
- 152.5 CID , 2499 cc
- 143hp , 105 kW
- 343 Nm, (253 lbft)
(std external wastegated turbo and Manual only
- 5-speed NVG NV1500 manual ?
2.8 L VM Motori CRD L4, 2003-4
- 171 CID, 2768 cc
- 149 hp , 110 kW
- Nm
multi-speed Chrysler 5-45RFE automatic (2.8L CRD only)
2.8 L VM Motori CRD VGT L4 , 2005 =>
- 171 CID, 2768 cc
- 160 hp , 120 kW
- 295 ftlbf, 400 Nm
multi-speed Chrysler 5-45RFE automatic (2.8L CRD only)
VM Motori - Detroit Diesel on Chryslerin osittain omistama yritys.
- kone on käsittääkseni neliventtiilinen ja nokkia käyttää hihna (valitettavasti)
Jakovaihteistot
The Command-Trac, neljä asentoa: 2-HI, 4-HI, Neutral ja 4-LO.
Normaali ajoasento : 2WD HI
- eli vain part time neliveto
- vain manuaalivaihteiston yhteydessä
The Selec-Trac, viisi asentoa: 2-HI, 4-HI Part-Time, 4-HI Full-Time, Neutral ja 4-LO
- eli valittavissa myös full time neliveto
- vain automaattivaihteiston yhteydessä
Keräilin tähän kuitenkin yleistietoja karkeasti. Oikeellisuudesta ei takuita, korjauksia ja lisäyksiä odotellaan.
Malli on USA:ssa Liberty ja muualla Cherokee -nimellä
Versioita:
- Sport
- Rubicon
- Renegade (mm. pohjapanssarit vakiovarusteena)
- Limited
Face lift tehty 2005 malleihin ja Renegadeen lisäksi muista poikkeava keulan muoto
Vaihtoehtoiset koneet
2.4 L PowerTech L4, bensa
- 144.0 CID , 2360 cc
- 150 hp (110 kW)
5-speed NVG NV1500 manual ?
5-speed NVG NV3500 manual ?
6-speed Mercedes/Chrysler ?
3.7 L PowerTech V6, bensa
- 226.0 CID , 3701 cc
- Power: 210 hp , 160 kW
-Torque: 235 ftlbf, 319 Nm
4-speed Chrysler 42RLE automatic
Kone modifioitu 4.7 V8:sta, valurauta lohko, alumiini kannet, komposiitti imusarja,
Nokka-akseli kannessa, tasapainotusakseli
2.5 L VM Motori CRD VGT L4, 2002-3
- 152.5 CID , 2499 cc
- 143hp , 105 kW
- 343 Nm, (253 lbft)
(std external wastegated turbo and Manual only
- 5-speed NVG NV1500 manual ?
2.8 L VM Motori CRD L4, 2003-4
- 171 CID, 2768 cc
- 149 hp , 110 kW
- Nm
multi-speed Chrysler 5-45RFE automatic (2.8L CRD only)
2.8 L VM Motori CRD VGT L4 , 2005 =>
- 171 CID, 2768 cc
- 160 hp , 120 kW
- 295 ftlbf, 400 Nm
multi-speed Chrysler 5-45RFE automatic (2.8L CRD only)
VM Motori - Detroit Diesel on Chryslerin osittain omistama yritys.
- kone on käsittääkseni neliventtiilinen ja nokkia käyttää hihna (valitettavasti)
Jakovaihteistot
The Command-Trac, neljä asentoa: 2-HI, 4-HI, Neutral ja 4-LO.
Normaali ajoasento : 2WD HI
- eli vain part time neliveto
- vain manuaalivaihteiston yhteydessä
The Selec-Trac, viisi asentoa: 2-HI, 4-HI Part-Time, 4-HI Full-Time, Neutral ja 4-LO
- eli valittavissa myös full time neliveto
- vain automaattivaihteiston yhteydessä
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Kävin toistamiseen katsomassa ja ajamassa samaa '03 Renegadea.
Ensimmäisellä kerralla mieleen jäi vaikutelma moottorin (2.8 CRD 110kW) tehottomuudesta ja äänekkyydestä, en tosin polkenut sitä erityisemmin ja kokemusta dieseleistä minulla on lähinnä jostakin vuokra-autoista ja Nuffieldistä.
Nyt toisella kerralla perehdyin paremmin myös auton nelivetosysteemiin.
Kyllä autolla normaali liikenteessä pärjää ja 120 kmh nopeutta (ja varmaan kovempaakin) voi ajella mukavasti, ilmaan mitään ongelmia, konekin on ääneltään melko vaimea tasaisella nopeudella ajettaessa.
Vetosysteemissä ei sinänsä liene mitään ihmeellistä (itsellä ei tosin ole kokemusta nelivedoista).
Varsinkin takaveto, part time neliveto ja alennettu part time neliveto toimivat niinkuin ajattelinkin.
Mutta full time nelivedon tekninen toteutus oli minulle ennestään tuntematon ja kuvittelinkin, että siinä olisi joku "viskokytkin". Todellisuudessa autossa on keskitasauspyörästö, joka lukitaan part time ja low asennoissa.
Tämän tasauspyörästö systeemin toiminta-ajatus jäi mietityttämään. Paikalta, täydellä kaasulla, lähdettäessä ei huomaa mitään erityistä, auto vain lähtee kiihtymään ilman mitään sutimisia.
Mutta kun pidin jarruja päällä nostaessani kierroksia ja sitten jarru ylös ja lisää kaasua, niin ainoastaan takapyörät (kitkalukko) alkoivat sutimaan (soralla ja autossa ei ole luiston rajoitinta). Tämä hämmensi ensin, mutta näinhän se juuri toimii. Asiahan on aivan sama, kuin 2-vetoisen auton, lukottoman, akselin toiminta: heikomman kitkan omaava pyörä pyrkiin sutimaan, toinen ei yritä mitään.
Jos olisin yrittänyt lähteä käsijarru päällä, olisiko etupyörä(t) sutinut silloin ?
Ko. yksilöä voin kyllä kuntonsa puolesta suositella kenelle vain. Auto ollut myynnissä Ylöjärven suunnalla, muttei ole juuri nyt nettiautossa.
3500 kg vetopaino ja hyvät varusteet mm. kattoluukku ovat plussaa. Ja mielestäni myös hieno vihreä "Cactus green" väri.
Kaventaakseni omaa veto-autohakuprojektini laajuutta, pudotin kuitenkin Cherokeen kokonaan pois omista laskuistani. Vaikka siihen tavallaan tykästyinkin.
Alunperinkin haussa ollut Grandi on lähempänä omaa ajatusmaailmaani. Ja edelleenkin haussa.... tällä hetkellä silmät Ruotsin suunnassa.
Ensimmäisellä kerralla mieleen jäi vaikutelma moottorin (2.8 CRD 110kW) tehottomuudesta ja äänekkyydestä, en tosin polkenut sitä erityisemmin ja kokemusta dieseleistä minulla on lähinnä jostakin vuokra-autoista ja Nuffieldistä.
Nyt toisella kerralla perehdyin paremmin myös auton nelivetosysteemiin.
Kyllä autolla normaali liikenteessä pärjää ja 120 kmh nopeutta (ja varmaan kovempaakin) voi ajella mukavasti, ilmaan mitään ongelmia, konekin on ääneltään melko vaimea tasaisella nopeudella ajettaessa.
Vetosysteemissä ei sinänsä liene mitään ihmeellistä (itsellä ei tosin ole kokemusta nelivedoista).
Varsinkin takaveto, part time neliveto ja alennettu part time neliveto toimivat niinkuin ajattelinkin.
Mutta full time nelivedon tekninen toteutus oli minulle ennestään tuntematon ja kuvittelinkin, että siinä olisi joku "viskokytkin". Todellisuudessa autossa on keskitasauspyörästö, joka lukitaan part time ja low asennoissa.
Tämän tasauspyörästö systeemin toiminta-ajatus jäi mietityttämään. Paikalta, täydellä kaasulla, lähdettäessä ei huomaa mitään erityistä, auto vain lähtee kiihtymään ilman mitään sutimisia.
Mutta kun pidin jarruja päällä nostaessani kierroksia ja sitten jarru ylös ja lisää kaasua, niin ainoastaan takapyörät (kitkalukko) alkoivat sutimaan (soralla ja autossa ei ole luiston rajoitinta). Tämä hämmensi ensin, mutta näinhän se juuri toimii. Asiahan on aivan sama, kuin 2-vetoisen auton, lukottoman, akselin toiminta: heikomman kitkan omaava pyörä pyrkiin sutimaan, toinen ei yritä mitään.
Jos olisin yrittänyt lähteä käsijarru päällä, olisiko etupyörä(t) sutinut silloin ?
Ko. yksilöä voin kyllä kuntonsa puolesta suositella kenelle vain. Auto ollut myynnissä Ylöjärven suunnalla, muttei ole juuri nyt nettiautossa.
3500 kg vetopaino ja hyvät varusteet mm. kattoluukku ovat plussaa. Ja mielestäni myös hieno vihreä "Cactus green" väri.
Kaventaakseni omaa veto-autohakuprojektini laajuutta, pudotin kuitenkin Cherokeen kokonaan pois omista laskuistani. Vaikka siihen tavallaan tykästyinkin.
Alunperinkin haussa ollut Grandi on lähempänä omaa ajatusmaailmaani. Ja edelleenkin haussa.... tällä hetkellä silmät Ruotsin suunnassa.
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Tämä malli on alkanut kutkutella ulkonäöllään. Mahtaiskohan Jamantilla olla tähän malliin painavaa sanottavaa?
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee/Liberty KJ (2002-2007)
Tämä malli on alkanut kutkutella ulkonäöllään. Mahtaiskohan Jamantilla olla tähän malliin painavaa sanottavaa?On, mutta lisää ensiviikolla, just odottelen kyytiä to Vetersås...