AMC 343

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Onkos mitaan mahkua tunnistaa tota konetta noin ulkopuolta? Tai siis tietenkin lohkon valunumerosta mutta kun kone on paikallaan -79 AMXssa mita tanaan kavi kattomassa, ja konesalissa ei oo oikeen tilaa tunkea paata koneen ja loksujen valiin.



Ukko sanoi etta se olis -69 mallinen, oli joskus aikoinaan ite laittaniut sen sinne.



Alunperin AMX on ollu 258lla. Nyt siis 343(?) ja 4speed manual :o

Tommosta kun ei viela ole niin tarttisko ny sit ostaa....
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

AMC 343

Viesti Kirjoittaja juhap »

Mahtuisko alta päin kattomaan? Voi olla hankalaa sekin...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

AMC 343

Viesti Kirjoittaja pekka »

Alakautta kurkkaamaan... Jos ei oo suoraan kokoa, niin sit pitäis olla 3179063
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja tl »

Pieni peili ja taskulamppu ja koneen korvan alta zoomaamaan. Osta ihmeessä jos on vähänkin hyväkuntonen, kyllä siitä täälä eroonkin pääsee jos kyllästyy (ainakin jos ei älyttömiä voittoja tavoittele ;))
gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Ahdasta on kun maailmaan tullessa. Stanan vaikee nahda mitaan, tarttis tunkata etupaata ylos jos alta meinais nahda jotain.

Kait se tarttee ostaa, ihan kohtuu kuntonen se kylla on. Noissa taitaa olla 15nen pera kuitenkin? Ettei sentaan 20sta?



Mutta tosta myydyksi saamisesta voidaan olla pariakin eri mielta. Valilla tuntuu etta tarttis hepuille antaa viela rahaa mukaan jos jotain meinais saada myytya.

Ei tunnu menevan yleisolle jakeluun ettei ne vankkurit itsestaan(tai ilmaseks) suomeen asti kahlaa vaikka ne olis kuinka halpoja toisella puolella maailmaa... ::)
gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Pikkusen surffaamalla sita tietoa alkaa tippua. 290/343 lohko on matalampi kuin uudempi 304/360 (-70) eteenpain oleva. Niissa on myos 7/16'' kansipultit ja uudemmissa on 1/2''. Tosta pulttikoosta sen varmaan helpoiten tunnistaa ulkoopain.



Vapaata suomennusta alla olevasta jutusta:

Vaikka lohkot on eri korkusia niin niihin kay periaatteessa sama imusarja.Pikku koneistuksella ne saa sopimaan mutta tiivistys saattaa olla hieman marginaalista.

Imusarjoissa on myos pulttiero, keskimmaisten pulttien jako on noissa lohkoissa eri, ilmeisesti tehty juuri sen takia ettei niita sekotettas.



The center two intake bolts on each head were relocated to prevent accidental mix-ups of GEN-2 and GEN-3 intakes. The intakes can be interchanged by slotting the bolt holes, but the added deck height of the GEN-3 engine means that sealing and port match will be compromised. GEN-3 intakes can be machined to fit GEN-2 engines by surface grinding the intake flanges (by a machine shop) and slotting the center holes.



Olisko jollain 304-360-390(-71 eteenpain)-401 imusarjaa helpolla lahettyvilla etta mittais noitten keskimmaisten pulttien jaon, siis C-C mitan. Eli siis ne kaasarin kohdalla olevat.



Tolla saisin ainakin selville etta onko siina gen2 vai gen3 lohko, kokoahan ei sitten muuten tieda kuin konttaamalla, tai peilaamalla.



http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_V8_engine

Tuolta lontoota taitaville infoa.
Avatar
Uba
Viestit: 261
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2003 1:23 am

AMC 343

Viesti Kirjoittaja Uba »

Pulttien väli keskeltä keskelle noin:



66-69 101,5 mm



70-> 115 mm



Alkuperäisten 343 imusarjojen valunumerot: 2bbl: 3192461 4bbl:3186925
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja tl »

Imusarja sopii suoraan kun sorvaa vaan niitä keskimmäisiä pultinreikiä soikeaksi, muuten ne on samat
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja HV »

Mulla on tuossa -68:ssa ikivanha Edelbrock R4B - imusarja, jossa keskireiät alunperin vanhalle koneelle. Jossain vaiheessa on suurennettu reiät uudemmalle koneelle sopivaksi. En tiedä noissa olevan muuta eroa, mutta reikien laajennus näkyy jotenkin tässä kuvassa.




gremlin
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 4:49 pm

AMC 343

Viesti Kirjoittaja gremlin »

Kiitokset infoista.

Noissa imusarjoissa kylla on varmaan joku minimaalinen leveys ero, joka johtuu tosta lohkojen korkeus erosta.

Jos nyt suurinpiirtein vanhat merkkinsa pitaa paikkaansa niin toi uudempi on ~3.5mm leveempi, eli saman mita lohkoissa on korkeus eroa.

Mut toi ero riippuu myos pikkusen siita mika on kansitason ja imusarjatason kulma.

Moppen pikkulohkossa normaalisti hoylataan imusarjatasosta saman verran kuin kansitasostakin. Olisko se ollu niin etta jos alkaa yli .040'' kansitasosta hoylaamaan niin sillon suositellaan etta otettas myos imaripinnastakin. Alkaa noi kanavat kait jo noinkin pienella korkeuden muutoksella pykaltaa sen verran etta se alkaa ehka jo haittaamaan virtauksia.

Lisaks tiivistepinnat saattaa alkaa kaymaan vahan kapeeks.
Vastaa Viestiin