Öljy tappaa autot
Öljy tappaa autot
No, en tie uskooks tähän juttuun vai ei, mutta pitkä juttu lyhyesti:
uudet öljyt, joihin on sekoitettu sinkki- dithiofosfattia kitkan pienentämiseksi, tappavat vanhanmalliset moottorit, sillä nämä yhdisteet eivät kestä esim. valuraudan lämpöpisteitä ja säilytä samalla voiteluominaisuuksiaan. Eli näillä öljyillä moottori kestää alle 1000 kilometriä.
No, en ole ensimmäisenä vapaaehtoisena koekaniina kumoamassa tätä väitettä.
Juttu on käsittämättömän pitkä, joten katkaisin sen kahtia ja pistän vain tähän jälkimmäisen osan, jossa kerrotaan, miten välttää ongelmat uusöljyjen kanssa. Sori, että on ulkomaankielellä, on niin pitkä teksti että en joutanu kääntämän.
Oil is Killing our cars Part II
Last month's report on this subject is turning out to be just the tip of the
iceberg! Many publications have had this subject of
zinc-dialkyl-dithiophosphate (ZDDP) covered in varying depths over the last
few months. Some publications have even had conflicting stories when you
compare one month's article with their next month's article! They are all
ending up supporting our report.
I have had the good fortune to have the ear of quite a few leaders in the
industry including some wonderful input from Castrol. We have been very
reluctant to "dump" Castrol, as it has been such a great supporter of our
cars and industry over the years. Castrol hasn't really abandoned our cars,
just shifted to a more mass marketing mode. Many Castrol products are not
appropriate for our cars today, some still are.
Now for the latest report:
#1 Castrol GTX 20W-50 is still good for our cars after break-in! 10W-40,
10W-30 and other grades are NOT good. Absolute NOT GOOD for any oil (Any
Brand) that is marked "Energy Conserving" in the API "Donut" on the bottle,
these oils are so low with ZDDP or other additives that they will destroy
our cams. Virtually all "Diesel" rated oils are acceptable.
#2 Castrol HD 30 is a very good oil for break-in of new motors. This oil has
one of the largest concentrations of ZDDP and Moly to conserve our cams and
tappets.
#3 Only an unusual Castrol Syntec 20W-50 approaches the levels of protection
we need when we look to the better synthetic lubricants. We are attempting
to get this oil but will be using Redline 10W-40 or 10W-30 as these are
lighter weights for better performance, flow volume, less drag and has the
additive package we need.
#4 The trend today is to lighter weight oils to decrease drag, which
increases mileage. Most of these seem to be the "Energy Conservation" oils
that we cannot use.
#5 Redline oil and others are suggesting a 3,000-mile break-in for new
engines! Proper seating of rings, with today's lubricants is taking that
long to properly seal. Shifting to synthetics before that time will just
burn a lot of oil and not run as well as hoped.
#6 The "Energy Conservation" trend was first lead by automakers to increase
mileage numbers and secondly because the ZDDP and other chemicals degrade
the catalytic converter after extended miles, increasing pollution. We don't
have catalytic converters and the mileage gains are not that significant for
most of us.
For you science buffs: ZDDP is a single polar molecule that is attracted to
Iron based metals. The one polar end tends to "Stand" the molecule up on the
metal surface that it is bonded to by heat and friction. This forms a
sacrificial layer to protect the base metal of the cam and tappet from
contacting each other. Only at very high pressures on a flat tappet cam is
this necessary because the oil is squeezed/wiped from the surface. This high
pressure is also present on the gudgeon pin (wrist pin) in diesel engines,
therefore the need for ZDDP in diesel engines.
Second part of the equation is Molybdenum disulfide (Moly). The moly bonds
to the zinc adding an additional, very slippery, sacrificial layer to the
metal. I found out that too much of the moly will create problems; lack of
this material reduces the effectiveness of the ZDDP. The percentage, by
weight is from .01 to 02%, not much, but necessary.
Latest conclusions: Running our older, broken in engines on Castrol 20W-50
GTX is ok. Break in a new engine for 3,000 miles on HD 30 Castrol.
New engines (after break-in) and fairly low mileage engines will do best
with the Redline 10W- 40 or 10W-30 synthetic.
-Submitted by Lawrie Alexander
uudet öljyt, joihin on sekoitettu sinkki- dithiofosfattia kitkan pienentämiseksi, tappavat vanhanmalliset moottorit, sillä nämä yhdisteet eivät kestä esim. valuraudan lämpöpisteitä ja säilytä samalla voiteluominaisuuksiaan. Eli näillä öljyillä moottori kestää alle 1000 kilometriä.
No, en ole ensimmäisenä vapaaehtoisena koekaniina kumoamassa tätä väitettä.
Juttu on käsittämättömän pitkä, joten katkaisin sen kahtia ja pistän vain tähän jälkimmäisen osan, jossa kerrotaan, miten välttää ongelmat uusöljyjen kanssa. Sori, että on ulkomaankielellä, on niin pitkä teksti että en joutanu kääntämän.
Oil is Killing our cars Part II
Last month's report on this subject is turning out to be just the tip of the
iceberg! Many publications have had this subject of
zinc-dialkyl-dithiophosphate (ZDDP) covered in varying depths over the last
few months. Some publications have even had conflicting stories when you
compare one month's article with their next month's article! They are all
ending up supporting our report.
I have had the good fortune to have the ear of quite a few leaders in the
industry including some wonderful input from Castrol. We have been very
reluctant to "dump" Castrol, as it has been such a great supporter of our
cars and industry over the years. Castrol hasn't really abandoned our cars,
just shifted to a more mass marketing mode. Many Castrol products are not
appropriate for our cars today, some still are.
Now for the latest report:
#1 Castrol GTX 20W-50 is still good for our cars after break-in! 10W-40,
10W-30 and other grades are NOT good. Absolute NOT GOOD for any oil (Any
Brand) that is marked "Energy Conserving" in the API "Donut" on the bottle,
these oils are so low with ZDDP or other additives that they will destroy
our cams. Virtually all "Diesel" rated oils are acceptable.
#2 Castrol HD 30 is a very good oil for break-in of new motors. This oil has
one of the largest concentrations of ZDDP and Moly to conserve our cams and
tappets.
#3 Only an unusual Castrol Syntec 20W-50 approaches the levels of protection
we need when we look to the better synthetic lubricants. We are attempting
to get this oil but will be using Redline 10W-40 or 10W-30 as these are
lighter weights for better performance, flow volume, less drag and has the
additive package we need.
#4 The trend today is to lighter weight oils to decrease drag, which
increases mileage. Most of these seem to be the "Energy Conservation" oils
that we cannot use.
#5 Redline oil and others are suggesting a 3,000-mile break-in for new
engines! Proper seating of rings, with today's lubricants is taking that
long to properly seal. Shifting to synthetics before that time will just
burn a lot of oil and not run as well as hoped.
#6 The "Energy Conservation" trend was first lead by automakers to increase
mileage numbers and secondly because the ZDDP and other chemicals degrade
the catalytic converter after extended miles, increasing pollution. We don't
have catalytic converters and the mileage gains are not that significant for
most of us.
For you science buffs: ZDDP is a single polar molecule that is attracted to
Iron based metals. The one polar end tends to "Stand" the molecule up on the
metal surface that it is bonded to by heat and friction. This forms a
sacrificial layer to protect the base metal of the cam and tappet from
contacting each other. Only at very high pressures on a flat tappet cam is
this necessary because the oil is squeezed/wiped from the surface. This high
pressure is also present on the gudgeon pin (wrist pin) in diesel engines,
therefore the need for ZDDP in diesel engines.
Second part of the equation is Molybdenum disulfide (Moly). The moly bonds
to the zinc adding an additional, very slippery, sacrificial layer to the
metal. I found out that too much of the moly will create problems; lack of
this material reduces the effectiveness of the ZDDP. The percentage, by
weight is from .01 to 02%, not much, but necessary.
Latest conclusions: Running our older, broken in engines on Castrol 20W-50
GTX is ok. Break in a new engine for 3,000 miles on HD 30 Castrol.
New engines (after break-in) and fairly low mileage engines will do best
with the Redline 10W- 40 or 10W-30 synthetic.
-Submitted by Lawrie Alexander
Öljy tappaa autot
Eli diesel-öljyä vaan pataan, hehe...
Ei vaan, joskus käytin sellaista jossain vanhassa väljässä bensakoneessa hyvällä menestyksellä, lakkasi savuttamastakin.
Mä olen Javessa käyttänyt vaan Mobil 1:stä, kiva nähdä, miltä kone sisältä näyttä, jos vaikka ens talvena kattois, mitä se on syönyt. Mutta sehän ei olekaan vanha kone, vasta vuodelta -71. 8-)
Ei vaan, joskus käytin sellaista jossain vanhassa väljässä bensakoneessa hyvällä menestyksellä, lakkasi savuttamastakin.
Mä olen Javessa käyttänyt vaan Mobil 1:stä, kiva nähdä, miltä kone sisältä näyttä, jos vaikka ens talvena kattois, mitä se on syönyt. Mutta sehän ei olekaan vanha kone, vasta vuodelta -71. 8-)
Öljy tappaa autot
Ennen koneremonttia öljynä on aina ollut 20W50 puolisynteettinen. Koneremontin jälkeen (ja tiivisteiden vaihdon jälkeen - korkkitiivisteet eivät kestä nykyöljyjä) olen käyttänyt myös tuota 5W50 öljyä, onnistuneesti.
Jutussa on ihan hyviä pointteja, mutta jotenkin haiskahtaa mainokselta.
Jutussa on ihan hyviä pointteja, mutta jotenkin haiskahtaa mainokselta.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Öljy tappaa autot
Taitaa olla Castrolin miehiä. ;D
Öljy tappaa autot
On tossa perää. Anssin cobrassa oli castrolin öljyt kaks kesää ja tuloksena kaksi kulahatanutta nokkaa.
Ite en ole koskenut moiseen sotkuun enkä aio koskea.
Ite en ole koskenut moiseen sotkuun enkä aio koskea.
Öljy tappaa autot
mitenkäs sitten tuo mineraaliöljy...OD.llä on paljon asiaa pohdittu näistä öljyistä ja kun tähänkin asiaan on 2 eri koulukuntaa...toiset sitä mieltä että sopii vanhoihin koneisiin paremmin ..voitelu ja Ö-paineen olisivat paremmat. ja hitto nää uudet synt öljyt ei kyllä kestä ees 80 luvun euro koneissa sisällä..
itte meinasin kokeilla tuota 10/40 shellin mineraali oilia tuossa omassa masinaassa...vai kannattaako olla laittamatta??
itte meinasin kokeilla tuota 10/40 shellin mineraali oilia tuossa omassa masinaassa...vai kannattaako olla laittamatta??
Öljy tappaa autot
Mulla on ollu "pahana" tapana käyttää edullisia mineraaliöljyjä ja vaihtaa sit hiukan useemmin. Paitti javessa, mis on 10w60 öljyt.
Öljy tappaa autot
Ennen koneremonttia öljynä on aina ollut 20W50 puolisynteettinen. Koneremontin jälkeen (ja tiivisteiden vaihdon jälkeen - korkkitiivisteet eivät kestä nykyöljyjä) olen käyttänyt myös tuota 5W50 öljyä, onnistuneesti.
mitäs tiivisteitä nyky padoissa käytetään? itteellä o kyllä pysyny öljy sisäpuolella vaikka o tullu käytettyä kaiken näkösiä öljyjä.
Öljy tappaa autot
Nykytiivarit on jotain silikonnapaista, vanhat korkkia. Mulla ei pysynyt 232:ssa synteetit sisällä, kohta oli moottori märkä . Puuttuvat sinkkiamidit? tuhoaa nostajat ja nokka-akselin. Nykyrullanokat kestää. Sisäänajovaihessa tilanne on kriittinen ja mulle suositeltiin just dieselöljyä, jota en kyllä löytänyt muutakuin farmarikokoisissa astioissa.
Öljy tappaa autot
Olen tuollasen kasikoneen nyt pari kertaa purkanut ja uudet tiivisteet vaihtanut. Muistaakseni toinen tiivistesetti mitä kaupasta saa oli Sealed Power ja toinen Felpro. Olikohan tossa Sealed powerissa jotkut silikooni/muotiivisteet venakopillekin, kun Felpro:ssa oli korkkia. Öljypohjantiiviste oli myös toisessa osittain korkkia (sehän on neliosanen) ja toisessa silikooni/muovia. Sikäli outoa, että tiettävästi molemmat valmistaa sama firma...(?) Tilasin sen tokan rempan jälkeen aina sitten ton toisen jossa korkkia ei ollut joten en osaa varmaksi sanoa - toki voi olla että se yks setti mikä tuli oli jotain wanhaa varastoa...(?) Voikos joku vahvistaa tälläsen eron (Jamant?) niin ja sen kummassa korkkia on ja kummassa ei (en ole ihan 100% noista merkeistä).
Korkkitiivisteet alkoi vuotaa venakopissa jo samana kesänä tolla synteettisellä mobilin 5W50 öljyllä ja ihmettelin sillon sitä hiukan ääneen paikallisessa jenkkivaraosaputkassa josta tuli neuvoa aika hyvin. Putsasin tiivisteet, heitin uudet liimat ja vaihdoin öljyksi mineraalipohjaisen jonkun performance 20W50 öljyn joka sitten pysyikin sisällä ihan Ok.
Noissa silikooni/muovitiivisteissä ei esiintynyt mitään vuotoja edes 5W50 öljyllä.
Korkkitiivisteet alkoi vuotaa venakopissa jo samana kesänä tolla synteettisellä mobilin 5W50 öljyllä ja ihmettelin sillon sitä hiukan ääneen paikallisessa jenkkivaraosaputkassa josta tuli neuvoa aika hyvin. Putsasin tiivisteet, heitin uudet liimat ja vaihdoin öljyksi mineraalipohjaisen jonkun performance 20W50 öljyn joka sitten pysyikin sisällä ihan Ok.
Noissa silikooni/muovitiivisteissä ei esiintynyt mitään vuotoja edes 5W50 öljyllä.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D