Öljy tappaa autot

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja stidi »

No, en tie uskooks tähän juttuun vai ei, mutta pitkä juttu lyhyesti:

uudet öljyt, joihin on sekoitettu sinkki- dithiofosfattia kitkan pienentämiseksi, tappavat vanhanmalliset moottorit, sillä nämä yhdisteet eivät kestä esim. valuraudan lämpöpisteitä ja säilytä samalla voiteluominaisuuksiaan. Eli näillä öljyillä moottori kestää alle 1000 kilometriä.

No, en ole ensimmäisenä vapaaehtoisena koekaniina kumoamassa tätä väitettä.

Juttu on käsittämättömän pitkä, joten katkaisin sen kahtia ja pistän vain tähän jälkimmäisen osan, jossa kerrotaan, miten välttää ongelmat uusöljyjen kanssa. Sori, että on ulkomaankielellä, on niin pitkä teksti että en joutanu kääntämän.



Oil is Killing our cars Part II



Last month's report on this subject is turning out to be just the tip of the

iceberg! Many publications have had this subject of

zinc-dialkyl-dithiophosphate (ZDDP) covered in varying depths over the last

few months. Some publications have even had conflicting stories when you

compare one month's article with their next month's article! They are all

ending up supporting our report.



I have had the good fortune to have the ear of quite a few leaders in the

industry including some wonderful input from Castrol. We have been very

reluctant to "dump" Castrol, as it has been such a great supporter of our

cars and industry over the years. Castrol hasn't really abandoned our cars,

just shifted to a more mass marketing mode. Many Castrol products are not

appropriate for our cars today, some still are.



Now for the latest report:



#1 Castrol GTX 20W-50 is still good for our cars after break-in! 10W-40,

10W-30 and other grades are NOT good. Absolute NOT GOOD for any oil (Any

Brand) that is marked "Energy Conserving" in the API "Donut" on the bottle,

these oils are so low with ZDDP or other additives that they will destroy

our cams. Virtually all "Diesel" rated oils are acceptable.



#2 Castrol HD 30 is a very good oil for break-in of new motors. This oil has

one of the largest concentrations of ZDDP and Moly to conserve our cams and

tappets.



#3 Only an unusual Castrol Syntec 20W-50 approaches the levels of protection

we need when we look to the better synthetic lubricants. We are attempting

to get this oil but will be using Redline 10W-40 or 10W-30 as these are

lighter weights for better performance, flow volume, less drag and has the

additive package we need.



#4 The trend today is to lighter weight oils to decrease drag, which

increases mileage. Most of these seem to be the "Energy Conservation" oils

that we cannot use.



#5 Redline oil and others are suggesting a 3,000-mile break-in for new

engines! Proper seating of rings, with today's lubricants is taking that

long to properly seal. Shifting to synthetics before that time will just

burn a lot of oil and not run as well as hoped.



#6 The "Energy Conservation" trend was first lead by automakers to increase

mileage numbers and secondly because the ZDDP and other chemicals degrade

the catalytic converter after extended miles, increasing pollution. We don't

have catalytic converters and the mileage gains are not that significant for

most of us.



For you science buffs: ZDDP is a single polar molecule that is attracted to

Iron based metals. The one polar end tends to "Stand" the molecule up on the

metal surface that it is bonded to by heat and friction. This forms a

sacrificial layer to protect the base metal of the cam and tappet from

contacting each other. Only at very high pressures on a flat tappet cam is

this necessary because the oil is squeezed/wiped from the surface. This high

pressure is also present on the gudgeon pin (wrist pin) in diesel engines,

therefore the need for ZDDP in diesel engines.



Second part of the equation is Molybdenum disulfide (Moly). The moly bonds

to the zinc adding an additional, very slippery, sacrificial layer to the

metal. I found out that too much of the moly will create problems; lack of

this material reduces the effectiveness of the ZDDP. The percentage, by

weight is from .01 to 02%, not much, but necessary.



Latest conclusions: Running our older, broken in engines on Castrol 20W-50

GTX is ok. Break in a new engine for 3,000 miles on HD 30 Castrol.



New engines (after break-in) and fairly low mileage engines will do best

with the Redline 10W- 40 or 10W-30 synthetic.



-Submitted by Lawrie Alexander
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja KK »

Eli diesel-öljyä vaan pataan, hehe...

Ei vaan, joskus käytin sellaista jossain vanhassa väljässä bensakoneessa hyvällä menestyksellä, lakkasi savuttamastakin.

Mä olen Javessa käyttänyt vaan Mobil 1:stä, kiva nähdä, miltä kone sisältä näyttä, jos vaikka ens talvena kattois, mitä se on syönyt. Mutta sehän ei olekaan vanha kone, vasta vuodelta -71. 8-)
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja A-V »

Ennen koneremonttia öljynä on aina ollut 20W50 puolisynteettinen. Koneremontin jälkeen (ja tiivisteiden vaihdon jälkeen - korkkitiivisteet eivät kestä nykyöljyjä) olen käyttänyt myös tuota 5W50 öljyä, onnistuneesti.



Jutussa on ihan hyviä pointteja, mutta jotenkin haiskahtaa mainokselta.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Taitaa olla Castrolin miehiä. ;D
lucifer74
Viestit: 861
Liittynyt: La Touko 01, 2004 8:40 pm

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja lucifer74 »

On tossa perää. Anssin cobrassa oli castrolin öljyt kaks kesää ja tuloksena kaksi kulahatanutta nokkaa.



Ite en ole koskenut moiseen sotkuun enkä aio koskea.
ScaliS
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 3:25 pm

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja ScaliS »

mitenkäs sitten tuo mineraaliöljy...OD.llä on paljon asiaa pohdittu näistä öljyistä ja kun tähänkin asiaan on 2 eri koulukuntaa...toiset sitä mieltä että sopii vanhoihin koneisiin paremmin ..voitelu ja Ö-paineen olisivat paremmat. ja hitto nää uudet synt öljyt ei kyllä kestä ees 80 luvun euro koneissa sisällä..

itte meinasin kokeilla tuota 10/40 shellin mineraali oilia tuossa omassa masinaassa...vai kannattaako olla laittamatta??
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja pekka »

Mulla on ollu "pahana" tapana käyttää edullisia mineraaliöljyjä ja vaihtaa sit hiukan useemmin. Paitti javessa, mis on 10w60 öljyt.
raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja raipe »

Ennen koneremonttia öljynä on aina ollut 20W50 puolisynteettinen. Koneremontin jälkeen (ja tiivisteiden vaihdon jälkeen - korkkitiivisteet eivät kestä nykyöljyjä) olen käyttänyt myös tuota 5W50 öljyä, onnistuneesti.

mitäs tiivisteitä nyky padoissa käytetään? itteellä o kyllä pysyny öljy sisäpuolella vaikka o tullu käytettyä kaiken näkösiä öljyjä.
KKOSKINEN
Viestit: 371
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2003 3:08 pm

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja KKOSKINEN »

Nykytiivarit on jotain silikonnapaista, vanhat korkkia. Mulla ei pysynyt 232:ssa synteetit sisällä, kohta oli moottori märkä . Puuttuvat sinkkiamidit? tuhoaa nostajat ja nokka-akselin. Nykyrullanokat kestää. Sisäänajovaihessa tilanne on kriittinen ja mulle suositeltiin just dieselöljyä, jota en kyllä löytänyt muutakuin farmarikokoisissa astioissa.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja A-V »

Olen tuollasen kasikoneen nyt pari kertaa purkanut ja uudet tiivisteet vaihtanut. Muistaakseni toinen tiivistesetti mitä kaupasta saa oli Sealed Power ja toinen Felpro. Olikohan tossa Sealed powerissa jotkut silikooni/muotiivisteet venakopillekin, kun Felpro:ssa oli korkkia. Öljypohjantiiviste oli myös toisessa osittain korkkia (sehän on neliosanen) ja toisessa silikooni/muovia. Sikäli outoa, että tiettävästi molemmat valmistaa sama firma...(?) Tilasin sen tokan rempan jälkeen aina sitten ton toisen jossa korkkia ei ollut joten en osaa varmaksi sanoa - toki voi olla että se yks setti mikä tuli oli jotain wanhaa varastoa...(?) Voikos joku vahvistaa tälläsen eron (Jamant?) niin ja sen kummassa korkkia on ja kummassa ei (en ole ihan 100% noista merkeistä).



Korkkitiivisteet alkoi vuotaa venakopissa jo samana kesänä tolla synteettisellä mobilin 5W50 öljyllä ja ihmettelin sillon sitä hiukan ääneen paikallisessa jenkkivaraosaputkassa josta tuli neuvoa aika hyvin. Putsasin tiivisteet, heitin uudet liimat ja vaihdoin öljyksi mineraalipohjaisen jonkun performance 20W50 öljyn joka sitten pysyikin sisällä ihan Ok.



Noissa silikooni/muovitiivisteissä ei esiintynyt mitään vuotoja edes 5W50 öljyllä.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin