199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
Nämä (kai) luetaan samaan moottoriperheeseen.
Kuitenkin näistä löytyy aikalailla muutoksia tuotannon matkanvarrelta.
Juuri äsken löysin syyn siihen, kun tiivistesarjassa on kaksi erilaista öljypohjan toisen laidan tiivistettä...
Tarkoituksena oli vaihtaa 1984 Wagoneerin 258cid moottoriin 1960-luvun loppupuolen öljypohja ja öljypumppu (pick-up putken takia), jotta moottori olisi tarvittaessa laitettavissa 1974 vuotisen 258cid tilalle 1969 Americanin pellin alle.
Osaisiko joku kertoa, missä tuotannon vaiheessa kyseinen öljypohjan kiinnityspulttien jako muutos on tapahtunut?
RS
Kuitenkin näistä löytyy aikalailla muutoksia tuotannon matkanvarrelta.
Juuri äsken löysin syyn siihen, kun tiivistesarjassa on kaksi erilaista öljypohjan toisen laidan tiivistettä...
Tarkoituksena oli vaihtaa 1984 Wagoneerin 258cid moottoriin 1960-luvun loppupuolen öljypohja ja öljypumppu (pick-up putken takia), jotta moottori olisi tarvittaessa laitettavissa 1974 vuotisen 258cid tilalle 1969 Americanin pellin alle.
Osaisiko joku kertoa, missä tuotannon vaiheessa kyseinen öljypohjan kiinnityspulttien jako muutos on tapahtunut?
RS
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
Eikös se ollu siinä 1972??
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
Ainakin 1972 tuli kaavelin/vaihteiston kiinnityksen pikkujako --> kasijako.
Ensimmäisen (1971-1980) 258 kooneen tiivisteet.
Olikos tämä yhteensopiva 199 ja 232 koneiden kanssa?

(1981 - 1986) 258 kutoseen tuli eka mallimuutos (1980 Californiassa Concordeen ja Spirittiin, 1981 Californian Jeepit, 1982 Californian Eaglet ja muiden osavaltioiden Concordet ja Spiritit).
Muutokset olivat ainakin venakopassa ja kannen kiinnityksessä. Kannen pultit olivat ekassa versiossa 1/2" ja näissä uudemmissa 7/16". Pako- ja imusarjat. Näyttäisi tuo öljypohjan tiivistekin olevan erilainen.(ylimmässä kuvassa taitaa olla mukana myöhäisemmänkin version tiiviste?)

Kolmas versio 258 koneesta (1987 - 1990)
Ainakin venakopan tiiviste on erilainen ja jotakin saastelaitteita tuli lisää.

Lisää infoa 258 koneen eroista http://www.jeeptech.com/engine/amc258.html
Kutosien kierokangissa tällaisia eroja...
LENGTH ENGINE YEAR PART # FORGING# WEIGHT (g)
5.875” 232 1964-66 3172341 154 660
232 1966-70 3180444 707 700
258 1971-81 3180444 707 700
258 1982-88 3237812 unknown unknown
6.125” 199 1964-70 3173210 207 660
232 1971-79 3173210 207 660
4.0L 1987-95 53020126 544 660
Ensimmäisen (1971-1980) 258 kooneen tiivisteet.
Olikos tämä yhteensopiva 199 ja 232 koneiden kanssa?

(1981 - 1986) 258 kutoseen tuli eka mallimuutos (1980 Californiassa Concordeen ja Spirittiin, 1981 Californian Jeepit, 1982 Californian Eaglet ja muiden osavaltioiden Concordet ja Spiritit).
Muutokset olivat ainakin venakopassa ja kannen kiinnityksessä. Kannen pultit olivat ekassa versiossa 1/2" ja näissä uudemmissa 7/16". Pako- ja imusarjat. Näyttäisi tuo öljypohjan tiivistekin olevan erilainen.(ylimmässä kuvassa taitaa olla mukana myöhäisemmänkin version tiiviste?)

Kolmas versio 258 koneesta (1987 - 1990)
Ainakin venakopan tiiviste on erilainen ja jotakin saastelaitteita tuli lisää.

Lisää infoa 258 koneen eroista http://www.jeeptech.com/engine/amc258.html
Kutosien kierokangissa tällaisia eroja...
LENGTH ENGINE YEAR PART # FORGING# WEIGHT (g)
5.875” 232 1964-66 3172341 154 660
232 1966-70 3180444 707 700
258 1971-81 3180444 707 700
258 1982-88 3237812 unknown unknown
6.125” 199 1964-70 3173210 207 660
232 1971-79 3173210 207 660
4.0L 1987-95 53020126 544 660
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
(OT) melko hapokas hymynaama ton keskimmäisen kuvan oikeassa alalaidassa (/OT)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
Tuossa ylimmäisessä tiivistesarja-kuvassa oikeassa laidassa on juuri nuo "pitkät/suorat" öljypohjan tiivisteet. Asettelija vaan on laittanut niin, että tuo erojen huomaaminen vaikeutuu. Kolme kiinnityspultin paikkaa on menty siirtämään juuri kiusallisen verran. Tällä hetkellä suunnitelmissa on tehdä lisärei´ät takasäiliöiseen öljypohjaan, jotta saa sopimaan tuohon "uudempaan" koneeseen.
Lisähavaintoja tuosta 1984 258cid koneesta suhteessa noihin 1960 ja 1970 luvan alun koneisiin:
- Jakopään kopassa ajoitusmerkit eri kohdassa.
- Kampiakselin hihnapyörän hihnaleveys muuttunut leveämpään hihnaan.
- Lämpöanturi siirtynyt termarin luota 6-syl. luokse venakopan viereen.
RS
Lisähavaintoja tuosta 1984 258cid koneesta suhteessa noihin 1960 ja 1970 luvan alun koneisiin:
- Jakopään kopassa ajoitusmerkit eri kohdassa.
- Kampiakselin hihnapyörän hihnaleveys muuttunut leveämpään hihnaan.
- Lämpöanturi siirtynyt termarin luota 6-syl. luokse venakopan viereen.
RS
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?
tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.
tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?
tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.
Keinuvipuakselilla varustetut kannet menevät ristiin sillä edellytyksellä, että palotilat ovat saman kokoiset.
RS
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
Ja kaiken lisäksi venakoppa on 81 eteenpäin muovia kun se on vanhemmissa peltiä. Se tais muutua takas metalliseks jossain vaiheessa.
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?
tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.
Kuten edellä jo mainittiinkin kannet käy varmasti päikseen, mutta palotiloissa on eroja. 67' 199:ssä on pienempi palotila ja vastaavasti isompi kuoppa männässä. Tämä siis sillä oletuksella että noissa meidän varaosakoneissa on alkuperäiset kannet ja männät. Muuten ainakin varaosanumerot täsmää. En ainakaan ole löytänyt eroja.
Näin meillä:
67 199= pieni palotila kannessa, puolen männän kokoinen puoliympyrän omainen painauma männässä.
67 232= isompi palotila, mutta männässä vain pieni "kolo" tulpan kohdalla.
70 232= samanlainen palotila kuin 67 232, mutta männässä koko pinta kovera.
199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia
sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?
tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.
Kuten edellä jo mainittiinkin kannet käy varmasti päikseen, mutta palotiloissa on eroja. 67' 199:ssä on pienempi palotila ja vastaavasti isompi kuoppa männässä. Tämä siis sillä oletuksella että noissa meidän varaosakoneissa on alkuperäiset kannet ja männät. Muuten ainakin varaosanumerot täsmää. En ainakaan ole löytänyt eroja.
Näin meillä:
67 199= pieni palotila kannessa, puolen männän kokoinen puoliympyrän omainen painauma männässä.
67 232= isompi palotila, mutta männässä vain pieni "kolo" tulpan kohdalla.
70 232= samanlainen palotila kuin 67 232, mutta männässä koko pinta kovera.
Mulla tossa -67 199 mylly ja mäntä on tasapäinen.