199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Nämä (kai) luetaan samaan moottoriperheeseen.

Kuitenkin näistä löytyy aikalailla muutoksia tuotannon matkanvarrelta.



Juuri äsken löysin syyn siihen, kun tiivistesarjassa on kaksi erilaista öljypohjan toisen laidan tiivistettä...



Tarkoituksena oli vaihtaa 1984 Wagoneerin 258cid moottoriin 1960-luvun loppupuolen öljypohja ja öljypumppu (pick-up putken takia), jotta moottori olisi tarvittaessa laitettavissa 1974 vuotisen 258cid tilalle 1969 Americanin pellin alle.



Osaisiko joku kertoa, missä tuotannon vaiheessa kyseinen öljypohjan kiinnityspulttien jako muutos on tapahtunut?



RS


JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Eikös se ollu siinä 1972??
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Ainakin 1972 tuli kaavelin/vaihteiston kiinnityksen pikkujako --> kasijako.



Ensimmäisen (1971-1980) 258 kooneen tiivisteet.

Olikos tämä yhteensopiva 199 ja 232 koneiden kanssa?





(1981 - 1986) 258 kutoseen tuli eka mallimuutos (1980 Californiassa Concordeen ja Spirittiin, 1981 Californian Jeepit, 1982 Californian Eaglet ja muiden osavaltioiden Concordet ja Spiritit).

Muutokset olivat ainakin venakopassa ja kannen kiinnityksessä. Kannen pultit olivat ekassa versiossa 1/2" ja näissä uudemmissa 7/16". Pako- ja imusarjat. Näyttäisi tuo öljypohjan tiivistekin olevan erilainen.(ylimmässä kuvassa taitaa olla mukana myöhäisemmänkin version tiiviste?)





Kolmas versio 258 koneesta (1987 - 1990)

Ainakin venakopan tiiviste on erilainen ja jotakin saastelaitteita tuli lisää.





Lisää infoa 258 koneen eroista http://www.jeeptech.com/engine/amc258.html



Kutosien kierokangissa tällaisia eroja...



LENGTH   ENGINE      YEAR       PART #      FORGING#     WEIGHT (g)

 5.875”    232      1964-66      3172341       154          660

              232      1966-70      3180444       707          700

              258      1971-81      3180444       707          700

              258      1982-88      3237812    unknown        unknown

 6.125”    199      1964-70      3173210       207          660

              232      1971-79      3173210       207          660

              4.0L     1987-95      53020126      544          660
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja A-V »

(OT) melko hapokas hymynaama ton keskimmäisen kuvan oikeassa alalaidassa (/OT)


'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Tuossa ylimmäisessä tiivistesarja-kuvassa oikeassa laidassa on juuri nuo "pitkät/suorat" öljypohjan tiivisteet. Asettelija vaan on laittanut niin, että tuo erojen huomaaminen vaikeutuu. Kolme kiinnityspultin paikkaa on menty siirtämään juuri kiusallisen verran. Tällä hetkellä suunnitelmissa on tehdä lisärei´ät takasäiliöiseen öljypohjaan, jotta saa sopimaan tuohon "uudempaan" koneeseen.



Lisähavaintoja tuosta 1984 258cid koneesta suhteessa noihin 1960 ja 1970 luvan alun koneisiin:

- Jakopään kopassa ajoitusmerkit eri kohdassa.

- Kampiakselin hihnapyörän hihnaleveys muuttunut leveämpään hihnaan.

- Lämpöanturi siirtynyt termarin luota 6-syl. luokse venakopan viereen.



RS
Matti
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 6:35 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja Matti »

sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?

tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja RamiS »

sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?

tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.



Keinuvipuakselilla varustetut kannet menevät ristiin sillä edellytyksellä, että palotilat ovat saman kokoiset.



RS
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Ja kaiken lisäksi venakoppa on 81 eteenpäin muovia kun se on vanhemmissa peltiä. Se tais muutua takas metalliseks jossain vaiheessa.
Woland
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 22, 2013 11:12 am

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja Woland »

sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?

tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.



Kuten edellä jo mainittiinkin kannet käy varmasti päikseen, mutta palotiloissa on eroja. 67' 199:ssä on pienempi palotila ja vastaavasti isompi kuoppa männässä. Tämä siis sillä oletuksella että noissa meidän varaosakoneissa on alkuperäiset kannet ja männät. Muuten ainakin varaosanumerot täsmää. En ainakaan ole löytänyt eroja.



Näin meillä:



67 199= pieni palotila kannessa, puolen männän kokoinen puoliympyrän omainen painauma männässä.

67 232= isompi palotila, mutta männässä vain pieni "kolo" tulpan kohdalla.

70 232= samanlainen palotila kuin 67 232, mutta männässä koko pinta kovera.
faikku66
Viestit: 323
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 6:45 pm

199, 232, 258, 242cid L6 moottorien eroavaisuuksia

Viesti Kirjoittaja faikku66 »

sopiiko 232 kansi 199:n lohkoon ?

tuntuu että 199 osat ovat kiven alla.



Kuten edellä jo mainittiinkin kannet käy varmasti päikseen, mutta palotiloissa on eroja. 67' 199:ssä on pienempi palotila ja vastaavasti isompi kuoppa männässä. Tämä siis sillä oletuksella että noissa meidän varaosakoneissa on alkuperäiset kannet ja männät. Muuten ainakin varaosanumerot täsmää. En ainakaan ole löytänyt eroja.



Näin meillä:



67 199= pieni palotila kannessa, puolen männän kokoinen puoliympyrän omainen painauma männässä.

67 232= isompi palotila, mutta männässä vain pieni "kolo" tulpan kohdalla.

70 232= samanlainen palotila kuin 67 232, mutta männässä koko pinta kovera.

Mulla tossa -67 199 mylly ja mäntä on tasapäinen.
Vastaa Viestiin