Junaraiteet
Junaraiteet
Ja sit taas astetta tyhmempiin kysymyksiin, nehän mä osaan.. :P mutta kun on näköjään muutkin ihmetelleet.
Ennenhän junanvaunut kolkutteli iloisesti kiskojen päällä kun raiteilla oli kiskojen väleissä raot lämpötilojen vaihteluista johtuvan lämpölaajenemisen takia. No nyt kun ei enää rakoja ole niin miksi raiteet ei mee mutkalle?
Junaraiteet
Siperian perukoilla on h.....tin iso kela minne sitä rataa menee ja tulee. ;)
Eiku, kiskotyöt tehdään kuumimpaan aikaan, joten laajenemista ei pitäisi hirviästi tapahtua. Supistuu talven tullen, mutta kiskot kestää sen.
Täällä hiemen selitelty asiaa...
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=47012&view=next
Eiku, kiskotyöt tehdään kuumimpaan aikaan, joten laajenemista ei pitäisi hirviästi tapahtua. Supistuu talven tullen, mutta kiskot kestää sen.
Täällä hiemen selitelty asiaa...
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=47012&view=next
Junaraiteet
Kiskot ovat kuulemam suoralla rata osuudella kiinnitetty joltain kohtaa paremmin jotta kisko ei liiku siitä ja mutkissa ovat löysemmin, jotta pääsee liikkumaan.
Joten kun lämpötilan mukaan kiskon pituus muuttuu, niin kiinne pisteenä oleva suora osuus väkisin työntää pituutta mutkaan, joten mutka osuudet tasoittaa...
Tai jotain sinne päin. Voin olla väärässäkin.
Enkä avannut/jaksanut lukea tuota petpin linkkiä, mitä siellä kerrotaan.
---
Olikohan yläasteella vai ammattikoulussa, matematiikan tunnilla tehtiin lasku toimitus.
EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:
Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.
Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.
Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.
Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.
Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)
Joten kun lämpötilan mukaan kiskon pituus muuttuu, niin kiinne pisteenä oleva suora osuus väkisin työntää pituutta mutkaan, joten mutka osuudet tasoittaa...
Tai jotain sinne päin. Voin olla väärässäkin.
Enkä avannut/jaksanut lukea tuota petpin linkkiä, mitä siellä kerrotaan.
---
Olikohan yläasteella vai ammattikoulussa, matematiikan tunnilla tehtiin lasku toimitus.
EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:
Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.
Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.
Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.
Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.
Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)
Junaraiteet
EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:
Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.
Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.
Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.
Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.
Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)
50 asteen lämpötilaerolla se on noin 100 metriä
http://maenpaa.arkku.net/it/laskenta/l_laajennus.php
Mutta kun kiskotyöt tehdään kesähelteillä, niin hesan asema ei siirry juurikaan kauemmaksi mansesta, eikä onneksi tule lähemmäksikään.
Junaraiteet
Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...
Tossa taitaa olla pilkkuvirhe, 12mm on lähempänä totuutta
Junaraiteet
Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...
Tossa taitaa olla pilkkuvirhe, 12mm on lähempänä totuutta
Kiljotus vilhe? ;D
Junaraiteet
Vierestä kattelin kun tossa takapihalla viruttivat rautaa jännitykseen ja hitsasivat kiskon päät yhteen.
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/rato_19_jatkuvakiskoraiteet_vaihteet.pdf
..ja iso oli rako (kymmeniä senttejä) jonka rauta kylmänä viruu. Kun on oikeat vehkeet. 8-) ...anteeks venyy :P
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/rato_19_jatkuvakiskoraiteet_vaihteet.pdf
..ja iso oli rako (kymmeniä senttejä) jonka rauta kylmänä viruu. Kun on oikeat vehkeet. 8-) ...anteeks venyy :P
Junaraiteet
^Ratamestarin special! Siinä on pari shikaania ;D