Junaraiteet

Juttua kaikesta mahdollisesta säästä elämään ja muuhun ei suoraan harrastukseen liittyvään.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja sillu »



Ja sit taas astetta tyhmempiin kysymyksiin, nehän mä osaan.. :P mutta kun on näköjään muutkin ihmetelleet.



Ennenhän junanvaunut kolkutteli iloisesti kiskojen päällä kun raiteilla oli kiskojen väleissä raot lämpötilojen vaihteluista johtuvan lämpölaajenemisen takia. No nyt kun ei enää rakoja ole niin miksi raiteet ei mee mutkalle?


h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Siperian perukoilla on h.....tin iso kela minne sitä rataa menee ja tulee.  ;)

Eiku, kiskotyöt tehdään kuumimpaan aikaan, joten laajenemista ei pitäisi hirviästi tapahtua. Supistuu talven tullen, mutta kiskot kestää sen.

Täällä hiemen selitelty asiaa...

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=47012&view=next
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Kiskot ovat kuulemam suoralla rata osuudella kiinnitetty joltain kohtaa paremmin jotta kisko ei liiku siitä ja mutkissa ovat löysemmin, jotta pääsee liikkumaan.



Joten kun lämpötilan mukaan kiskon pituus muuttuu, niin kiinne pisteenä oleva suora osuus väkisin työntää pituutta mutkaan, joten mutka osuudet tasoittaa...

Tai jotain sinne päin. Voin olla väärässäkin.



Enkä avannut/jaksanut lukea tuota petpin linkkiä, mitä siellä kerrotaan.



---



Olikohan yläasteella vai ammattikoulussa, matematiikan tunnilla tehtiin lasku toimitus.



EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:

Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.

Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.

Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.

Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.

Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)
Avatar
rebel70
Viestit: 4182
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...
😁
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »



EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:

Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.

Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.

Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.

Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.

Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)



50 asteen lämpötilaerolla se on noin 100 metriä

http://maenpaa.arkku.net/it/laskenta/l_laajennus.php

Mutta kun kiskotyöt tehdään kesähelteillä, niin hesan asema ei siirry juurikaan kauemmaksi mansesta, eikä onneksi tule lähemmäksikään.
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja tl »

Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...



Tossa taitaa olla pilkkuvirhe, 12mm on lähempänä totuutta
Avatar
rebel70
Viestit: 4182
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...



Tossa taitaa olla pilkkuvirhe, 12mm on lähempänä totuutta

Kiljotus vilhe? ;D
😁
Avatar
karzi
Viestit: 578
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 1:46 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja karzi »

Vierestä kattelin kun tossa takapihalla viruttivat rautaa jännitykseen ja hitsasivat kiskon päät yhteen.

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/rato_19_jatkuvakiskoraiteet_vaihteet.pdf

..ja iso oli rako (kymmeniä senttejä) jonka rauta kylmänä viruu. Kun on oikeat vehkeet.  8-) ...anteeks venyy :P
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Avatar
Kosti
Viestit: 1524
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 5:43 pm

Junaraiteet

Viesti Kirjoittaja Kosti »

^Ratamestarin special! Siinä on pari shikaania  ;D
Vastaa Viestiin