Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja A-V »

Tällänen lista osui silmään täällä internetin ihmeellisessä maailmassa.. Eli yksi ja sama tehostettu simpukka sopii kaikkiin näihin. Valmistajana Saginaw.









Mainittakoon että sovitepala runkoon on monessa erilainen, mutta samalla tuo sovitepala joka on tehostamattomassa ohjauksessa voi sopia myös tehostetun simpukan kanssa. Lisäksi ainakin Hornetissa simpukka tulee kiinni vain kolmella pultilla - vaikka paikkoja olis neljälle...



Tämän lisäksi tietty tarvii koneeseen kiinni tulevan painepumpun telineineen sekä simpukkaan kääntövarren (pitman arm), mutta esim APD myy niitä ihan järkihintaan jossei paikallisesti löydy tai ei saa sovitettua tehostamattomasta.



AMC:

- All  1964-76 w/ 6 or 76 case



Buick:

- Apollo, Century & GS    1968-76

- Centurion, Invicta, & Wildcat   1971-74

- Electra, Estate Wagon, LeSabre, Limited, & Park Avenue.    1964-76 w/ 6 or 76 case

- Skyhawk & Skylark     1964-76

- Special 1964-69



Chevrolet:

- Bel Air, Biscayne, Brookwood, Caprice, Impala, Kingswood, & Townsman. 1965-76

- Camaro 1967-76

- Chevelle, El Camino, Malibu, & Monte Carlo.     1964-76

- Chevy II/Nova 1968-76

- Vega 1971-76



International:

- Scout II 1972-76 w/ 6 or 76 case



Jeep:

- Cherokee & Wagoneer    1970-76

- J-Series and Gladiator    1970-76 w/ 6 or 76 case



Oldsmobile:

- Custom Cruiser, Delmont, Delta 88, Dynamic 88, Jetstar 88,  Royale, Super 88, 88, & 98.     1964-76 w/ 6 or 76 case

- Starfire 1964-66 w/ 6 or 76 case

- Cutlass, Cutlass Supreme, F85, Jetfire, Vista Cruiser, & 442.    1964-76 w/ 6 or 76 case

- Omega 1973-76



Pontiac:

- Astre & Sunbird     1975

- Bonneville, Catalina, Executive, Grandville, Grand Safari, Safari, Starchief, 2+2, & Station Wagon.     1964-76 w/ 6 or 76 case

- Firebird 1967-76

- Grand Am, Grand Prix, GTO, Lemans & Tempest. 1964-76
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja tl »

Kannattaa ottaa huomioon että sopivuus ristiin eri merkeistä ei ole ihan täydellistä. Esim. camaroon sopivassa simpukassa on vain kolme korvaa ja se ei sovi ainakaan vanhempiin amc:hin kun puuttuu juuri väärä korva.



Lisäksi ainakin joissakin chevyn kuorissa on sisäiset stopparit ja ne ei käänny yhtä paljon kuin amc:ssa käytetyt. Nämä sinänsä sopii paikalleen mutta kääntyvyys hiukan rajoittuu.
classic770h
Viestit: 116
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2016 3:26 pm

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja classic770h »

onko kukaan asentanu nykyautojen sähköistä tehostinta
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Tarkoitatko sähköpumpulla toimivaa vai oikeaa sähköisesti tehostettua hammastankoa??? Toi sähkö hydraulinen ei liene kovin iso homma mut toi oikea sähköinen tehostus vaatii käntökulma-anturin jne.sekä moduli ohjauksen joten sen asennus alkaa olemaan haasteellisempaa.
JuhaM
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 17, 2016 9:35 am

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Tänään käännetty Hornetin pyöriä ensimmäisen kerran ´98 Grand Cherokeen simpukalla, ei tosin vielä tehostetusti, koska moottori ei ole ihan vielä käyntikunnossa.

Kierroksia laidasta laitaan n. 2,75 ja kääntökulmakin vaikuttaa sopivalta, tosin tilapäisesti alla olevilla 15x7" +6mm offsetin vanteilla 235/60 renkaat ottivat jousen alapäähän kiinni sisäkurvin puolella.

Simpukka on edellisen omistajan laittama, miulle ei jäänyt kuin rättinivelen asennus ja hieman pumpun tukirakenteiden tekoa.



Hotrodin juttu Jeepin simpukkaswapista General-Mistaken A-bodyyn: http://www.hotrod.com/articles/jeep-grand-cherokee-steering-box-swap/
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja A-V »

toi oli muuten ihan hyvä tieto lisätä tähän juttuun =) Kiitos!


'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja hentpe »

onko kukaan asentanu nykyautojen sähköistä tehostinta



Rallimiehet käyttää nykyään paljon Corsan tehostettua ohjausakselia. Eli sähkömoottori tehostin on ohjauspylväässä ei ohjausvaihteessa. Se Corsan pylväs nähtävästi toimii vähäisellä anturitiedolla eikä nähtävästi tarvitse mitään ulkoista modulia. Uudemmissa Fiestoissa on vastaava systeemi mutten ole perehtynyt pystyykö käyttämään ilman korinohjausmodulin tietoja.
juhap
Viestit: 6797
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja juhap »

Camaroissa ja Monzissa oli noita nopeita simpukoita kans. Kaverilla oli rata-Monzassa semmoinen "mikroauto-ohjaus"...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Tehostettu ohjaussimpukka / yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja tl »

chevyn simpukoissa on sisäiset stopparit, jotka rajoittaa hieman kääntösädettä. Ja tais olla hiukan eri boorikin, mikä tosin hoituu rättinivelen vaihdolla
Vastaa Viestiin