V8 startin esto

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja HV »

Aloin pähkäillä kuinkas tuon automaattilaatikossa olevan startin eston kuuluu kytkeä. :-?



Vaihteistossa tf 727 ym. näyttää olevan kolmenapainen "katkaisin" jossa peruutusvalolle tarvitaan ulkolaidoila olevat 2 napaa, jotka yhdistyy kun pakki on päällä.



Tämä on simppeliä, mutta kuinkas tuon keskimmäisen kanssa, kun katsoin jotain kytkentäkaaviota niin siinä solenoidille menevä johto oli toisesta päästä startin solenoidilla. Ainut toiminto jonka tuolle keksin olisi, että tuo toimii maadoitusjohtona solenoidin käämille, varsinkin kun ko.napa maadoittuu kun vaihde on park-asennossa.



Eli toimiiko tuo tosiaan niin, että startin solenoidin käämi saa maadoituksen vaihteistossa olevan katkaisijan kautta ? Mulla tuo solenoidi maadoittuu suoraan lokasuojaan ruuviensa kautta.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja A-V »

shifteristä nuo mun AMC:t on peruutusvalot & startinestot ottaneet...  ;)



Toi peruutusvalo toimii nätisti tuosta kuten pistitkin, mutta ymmärtääkseni tuo keskimmäinen starttausesto tarttis ihan perus releen joka katkoo vihreetä sitä starttisolenoidin piuhaa?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja HV »

Juu shifteristä mullakin tuossa toisessa, mutta kun tässä ei ole semmoista toimintoa.



Jos tuo nykyinen shifteri jää käyttöön, laitan varmaan releen tuohon kuten sanoit.
PetriN
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 6:08 am

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja PetriN »





Eli toimiiko tuo tosiaan niin, että startin solenoidin käämi saa maadoituksen vaihteistossa olevan katkaisijan kautta ? Mulla tuo solenoidi maadoittuu suoraan lokasuojaan ruuviensa kautta.



Joo, näin toimii. 73 Ambassadorissa juuri näin, sähkökuvan mukaan, ilman relettä.
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja juhap »

Millainen sen releen pitää olla? Sellainen, jossa on niiden kahden pikkuliittimen lisäksi se yksinäinen?
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
PetriN
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 6:08 am

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Millainen sen releen pitää olla? Sellainen, jossa on niiden kahden pikkuliittimen lisäksi se yksinäinen?



Niiii, juu, tarkoitat sitä isoa relettä/solenoidia lokarissa?

Just kahden pikkuliittimen lisäksi kolmas pikkuliitin, sojottaa muistaakseni siellä takapuolella.
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja juhap »

Jeps.

Ei ihme, ettei Matadorissa toimi tuo startin esto... Väärä rele/solenoidi.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja HV »

Joo, näin mäkin asiaa pällistelin jostain kytkentäkaaviosta. Ymmärtämistä vaikeutti juuri se, ettei mulla(kaan) ole tuossa tarvikemallin startin solenoidissa mitään ylimääräistä napaa, vaan maadoittaa tosiaan rungon kautta.



Kuten A-V tuolla aiemmin totesi asian voi toteuttaa releellä tai oikeanlaisella startin solenoidilla.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Minä ostin pari vuotta takaperin tuollaisen lokasuoja-starttireleen, joka oli saman näköinen kuin vanhakin. MUTTA, tuo ostamani olikin mallia: tarvitsee erillisen maadoitusjohdon. Edellinen maadottui rungosta...



RS
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

V8 startin esto

Viesti Kirjoittaja A-V »

tjoo, vuosimalli jossa muutos tuli on varmaan 1972 kun noi torquefliten automaatit tuli käyttöön borg-warnerien tilalle.



niin ja sitten tietenkin niissä vanhemmissakin autoissa joissa toi uudempi loota on vaihdettu jälkikäteen on tarvetta tolle uuden malliselle startin solenoidille/releelle.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin