Automaattiöljy

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
SW
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 1:16 pm

Automaattiöljy

Viesti Kirjoittaja SW »

Mitä vaihteistoöljyä M-43 automaattiin pitäisi laittaa?

Wikipedian mukaan "The Borg Warner 35 was designed for use with Type F Automatic Transmission Fluid (ATF)"

http://en.wikipedia.org/wiki/Borg-Warner_35_transmission

TheAMCForum.com mukaan Dextron III tai IV

http://theamcforum.com/forum/amc-transmission-fluid-specs-all-autos_topic18057.html

TSM mukaan Dextron tai AMC:n oma vastaava.

Miten vaihteistoöljyt saa vaihdettua kokonaan. Onko vaihteiston sisällä joku vaihdettava suodatin?


Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Automaattiöljy

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Type F, saatavuutta en ole tutkinut aikoihin.



Mittatikun putken irroittamalla saa tulemaan jo aika paljon ja loput öljypohjan irroittamalla, toki turbiiniin jää öljyä.



Öljynvaihtoon tarvitsee varata öljypohjan tiiviste ja suodatin paketti.

Suodatin on vaihteiston sisällä, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni alimmaisena.



RS
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

Automaattiöljy

Viesti Kirjoittaja American67 »

joskus nähty myös että turbiiniin porattu 5,5mm reikä mistä valutettu turbiini tyhjäks, sit tehty kierretapilla sopiva jenga 6mm ruuville joka kierretiivisteellä kiinni... tietysti vaarana porausjätteen joutuminen turbiinin sisään.



jos ei tarvetta saada turbiinia tyhjäks ni öljynvaihto, muutama sata kilsaa ajoo ja uus öljynvaihto?
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Automaattiöljy

Viesti Kirjoittaja A-V »

Mulla on ollut toi proppu aika monessa turbiinissa valmiina, tosin koneen pyörittely sen etsimiseen on aika ankeeta touhua... Mutta proppu lienee ainoa tapa tyhjentää turbiini (ellei sitten irrota sitä).



Tosiaan öljypohja irti niin muutoin tulee tyhjäksi, toinen optio tyhjennykseen on irrotella coolerin linjat eka ja sitten vasta öljypohja. Suttasta touhua jokatapauksessa.



Kaikissa valurautasissa BW automaateissa ATF Type F on suositus, jos käytät ATF Dextron III/IV:sta niin teoriassa loota alkaa luistaa hiljalleen enemmän (typeF:ssä enemmän kitka-aineita). Käytännössä ero lienee melko mitätön. Molemmat öljyt sekoittuu kyllä keskenään eli sen puolesta ei tartte turbiinia tyhjennellä, hätävaralisäyksenä käy molemmat.



Noissa alumiinisissa M3x/M4x BW automaateissa (eli ne joista käytetään tuota 35 mallimerkintää valmistajan puolesta) olen ymmärtänyt että ohjeistus on sama.



TF904/998/727 laatikoissa suositus on ATF Dextron III/IV.  Tosin noissa toi ATF Type F toimii hiukan niinkuin köyhänmiehen shift-kit. Antaa napakammat vaihteenvaihdot, mutta oletettavasti syö jonkinverran lootan elinikää.



Esim. Motonetistä saa niin viittä eri ATF Dextronia kuin kahta eri ATF Type F:ää.  Ei pitäs olla saatavuudesta kiinni.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
SW
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 1:16 pm

Automaattiöljy

Viesti Kirjoittaja SW »

Tämä selvitti asian aika hyvin. Coolerin putkista ei tullut montaa desiä ja öljy näytti olevan kunnolista. Lisäyksellä mennään. Vaihto sitten sopivammassa ajankohdassa.
Vastaa Viestiin