Vinssikysymys
Vinssikysymys
Terve !
Ajatuksena olisi laittaa -76 Wagoneerin keulalle jonkinlainen vinssi. Ongelmana on, ettei minulla juurikaan ole vinsseistä kokemusta. Kysyisinkin;
- minkä merkkistä ja tehoista sähkövinssiä suosittelette.
(Warn taitaa olla paras ja kallein).
- omat ajoni eivät ole sellaisia, että vinssiä tarvittaisiin joka reissulla
(harrastusajoni ovat lähinnä vanhoilla tiepohjilla ajoa Venäjän Karjalassa)
- vaijeri vai köysi
- kauko-ohjaus vai ilman
Miten Wagoneeriin onnistuisi ( vai onnistuuko ) asentaa vinssi "piiloon " ?. Siis siten, ettei se kovinkaan paljoa näkyisi ulospäin ?. Autossa on vakioetupuskuri.
Jari
Ajatuksena olisi laittaa -76 Wagoneerin keulalle jonkinlainen vinssi. Ongelmana on, ettei minulla juurikaan ole vinsseistä kokemusta. Kysyisinkin;
- minkä merkkistä ja tehoista sähkövinssiä suosittelette.
(Warn taitaa olla paras ja kallein).
- omat ajoni eivät ole sellaisia, että vinssiä tarvittaisiin joka reissulla
(harrastusajoni ovat lähinnä vanhoilla tiepohjilla ajoa Venäjän Karjalassa)
- vaijeri vai köysi
- kauko-ohjaus vai ilman
Miten Wagoneeriin onnistuisi ( vai onnistuuko ) asentaa vinssi "piiloon " ?. Siis siten, ettei se kovinkaan paljoa näkyisi ulospäin ?. Autossa on vakioetupuskuri.
Jari
Vinssikysymys
Mulla oli aikanaan ihan kiinan halpis vinssi omassa Wagossa. Ei ollut piilossa kun offiin oli alkujaankin rakennettu.
Mulle ainakin tuli tarpeelliseksi tehdä autoon tupla akut. Ei yhdellä jaksanut ja laturi huusi sit koko ajan kuolemaa.
Vinssin piilottaminen onkin sitten toinen juttu. Vois olla helpompi piilottaa takapäähän varapyörän ottamaan tilaan. Edessä tulee rungon eka poikki palkki heti vastaan . No sitä modaamalla vois löytyä tilaa.
Mun se kiinalanen tais olla 12000 paunan vekotin mutta jotain sitä luokkaa sen vetokyvyn tuon painoisessa tötterössä pitäis olla.
Mulle ainakin tuli tarpeelliseksi tehdä autoon tupla akut. Ei yhdellä jaksanut ja laturi huusi sit koko ajan kuolemaa.
Vinssin piilottaminen onkin sitten toinen juttu. Vois olla helpompi piilottaa takapäähän varapyörän ottamaan tilaan. Edessä tulee rungon eka poikki palkki heti vastaan . No sitä modaamalla vois löytyä tilaa.
Mun se kiinalanen tais olla 12000 paunan vekotin mutta jotain sitä luokkaa sen vetokyvyn tuon painoisessa tötterössä pitäis olla.
Vinssikysymys
Katsot kokonaispainon ja kerrot sen kahdella, siinä sopiva vinssi kiloissa, muutat sen paunoiksi ja katsot, mikä vinssi ylittää sen ja se on siinä...
Vinssikysymys
Kiitokset !.
Nyt taitaa perustiedot olla olemassa. Millaisia käyttö-/kestävyyskokemuksia teillä on vinsseistä. Jos jätetään Warn pois laskuista.
Löytyykö vinssiä, jonka ohjaus tapahtuisi auton sisältä ?. Virta päälle katkaisijasta solenoidin kautta ja veto päälle/pois toisesta katkaisijasta.
Jos vaijerin korvaa köydellä, niin onko siitä muuta hyötyä kuin pienempi paino ?. Kestääkö köysi samalla tavoin kuin vaijeri. Nirhautuuko helposti ?.
Jari
Nyt taitaa perustiedot olla olemassa. Millaisia käyttö-/kestävyyskokemuksia teillä on vinsseistä. Jos jätetään Warn pois laskuista.
Löytyykö vinssiä, jonka ohjaus tapahtuisi auton sisältä ?. Virta päälle katkaisijasta solenoidin kautta ja veto päälle/pois toisesta katkaisijasta.
Jos vaijerin korvaa köydellä, niin onko siitä muuta hyötyä kuin pienempi paino ?. Kestääkö köysi samalla tavoin kuin vaijeri. Nirhautuuko helposti ?.
Jari
Vinssikysymys
Ei löydy suoraan sisältä ohjattavaa vinssiä, mutta soveltamalla langallista kaukoa, saa sen itse tehtyä. Tai jos ottaa Warnilta, niillä on radiokauko-ohjaus (kuten mulla Comanchessa) tai nykyaikainen blue-tooth -kauko!!
Vinssikysymys
Kiitokset !.
Nyt taitaa perustiedot olla olemassa. Millaisia käyttö-/kestävyyskokemuksia teillä on vinsseistä. Jos jätetään Warn pois laskuista.
Löytyykö vinssiä, jonka ohjaus tapahtuisi auton sisältä ?. Virta päälle katkaisijasta solenoidin kautta ja veto päälle/pois toisesta katkaisijasta.
Jos vaijerin korvaa köydellä, niin onko siitä muuta hyötyä kuin pienempi paino ?. Kestääkö köysi samalla tavoin kuin vaijeri. Nirhautuuko helposti ?.
Jari
Mulla on traileri-vinsseistä ainoastaan kokemusta mutta:
En lähtisi köydellä kokeilemaan, vaan ehdottomasti vaijerilla.
Pienemmällä "langan halkaisijalla" moninkertainen kuorman sietokyky.
RS
Vinssikysymys
Köyden etu on sen käyttäjä ystävällisyys. Ei ole niitä rautalanka piikkejä niin helposti käsissä. Ja olen ymmärtänyt myös, että katketessaan köysi ei ole lähellä olijoille ihan yhtä vaarallinen kuin vaijeri. Niin ja köysi ei myöskään ruostu.
Vinssikysymys
Käyttötarkoituksen mukaan.
Kumpaakaan ei kannata laittaa kelalle niin paljon kuin sitä sinne menisi ettei mene sotkuun
Ihan kelvollinen 12000lbs vinssi
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/146530/129
Teräsvaijeri on hyvä kun ei ole jatkuvaa käyttöä. Teräsvaijeri kestää likaa ja auringon valoa, sen voi aina säilyttää kelalla. Halpa!
Köysi (dyneema köysi) on mukavampi käyttää, vahvempi ja turvallisempi
Puhutaan, että katketessaan vinssauksessa köysi tekisi mustelman siinä missä vaijeri katkoo käden. En ole kokeillut :)
Kallis verrattuna vaijeriin.
Pitää välillä pestä!
Jos katkeaa, niin köyden pleissaa paljon helpommin kuntoon kuin vaijerin.
Linkkejä vertailuun
https://korjaushuolto.fi/index.php?route=product/search&filter_tag=vinssik%C3%B6ysi
http://www.cfline.net/chnmax-dyneema-vinssikoysi-11mm-p-1592.html
http://www.cfline.net/vinssin-vaijeri-12mmx265m-p-1358.html
Kumpaakaan ei kannata laittaa kelalle niin paljon kuin sitä sinne menisi ettei mene sotkuun
Ihan kelvollinen 12000lbs vinssi
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/146530/129
Teräsvaijeri on hyvä kun ei ole jatkuvaa käyttöä. Teräsvaijeri kestää likaa ja auringon valoa, sen voi aina säilyttää kelalla. Halpa!
Köysi (dyneema köysi) on mukavampi käyttää, vahvempi ja turvallisempi
Puhutaan, että katketessaan vinssauksessa köysi tekisi mustelman siinä missä vaijeri katkoo käden. En ole kokeillut :)
Kallis verrattuna vaijeriin.
Pitää välillä pestä!
Jos katkeaa, niin köyden pleissaa paljon helpommin kuntoon kuin vaijerin.
Linkkejä vertailuun
https://korjaushuolto.fi/index.php?route=product/search&filter_tag=vinssik%C3%B6ysi
http://www.cfline.net/chnmax-dyneema-vinssikoysi-11mm-p-1592.html
http://www.cfline.net/vinssin-vaijeri-12mmx265m-p-1358.html
Vinssikysymys
Joo, toi oli hyvä mainita, tuo pesu!! Nimittäin narussa on se vika, että se kerää sisälleen hiekkaa ja se kalvaa säikeet poikki, joten köysi pitäisi pestä aina kun se on ollut hiekan yms. kanssa tekemisissä. Eli laiskalle taas ääni vaijerin puolesta ;) ;)
Vinssikysymys
Terve !
Kiitokset taas kaikille minulle uusista tiedoista !. Yksi lisäkysymys nousi vielä mieleeni. Vinssi taitaa vaijereineen painaa n. 40-50 kg, niin miten paino vaikuttaa auton keulaan ?. Omassa Wagoneerissa on vakiolehtijouset (vanhat ), lisättynä yksi uusi lisälehti jousipakkaan. Pitääkö varautua jousituksen lisäjäykistämiseen ?.
Paljonkohan mahtaa olla painoero d=10mm vaijerin ja köyden välillä, jos pituutta on n. 25-30 m ?.
t. Jari
Kiitokset taas kaikille minulle uusista tiedoista !. Yksi lisäkysymys nousi vielä mieleeni. Vinssi taitaa vaijereineen painaa n. 40-50 kg, niin miten paino vaikuttaa auton keulaan ?. Omassa Wagoneerissa on vakiolehtijouset (vanhat ), lisättynä yksi uusi lisälehti jousipakkaan. Pitääkö varautua jousituksen lisäjäykistämiseen ?.
Paljonkohan mahtaa olla painoero d=10mm vaijerin ja köyden välillä, jos pituutta on n. 25-30 m ?.
t. Jari