Vinssikysymys

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Terve !

Ajatuksena olisi laittaa -76 Wagoneerin keulalle jonkinlainen vinssi. Ongelmana on, ettei minulla juurikaan ole vinsseistä kokemusta. Kysyisinkin;



- minkä merkkistä ja tehoista sähkövinssiä suosittelette.

(Warn taitaa olla paras ja kallein).

- omat ajoni eivät ole sellaisia, että vinssiä tarvittaisiin joka reissulla

(harrastusajoni ovat lähinnä vanhoilla tiepohjilla ajoa Venäjän Karjalassa)

- vaijeri vai köysi

- kauko-ohjaus vai ilman



Miten Wagoneeriin onnistuisi ( vai onnistuuko ) asentaa vinssi "piiloon " ?. Siis siten, ettei se kovinkaan paljoa näkyisi ulospäin ?. Autossa on vakioetupuskuri.



Jari
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Mulla oli aikanaan ihan kiinan halpis vinssi omassa Wagossa. Ei ollut piilossa kun offiin oli alkujaankin rakennettu.

Mulle ainakin tuli tarpeelliseksi tehdä autoon tupla akut. Ei yhdellä jaksanut ja laturi huusi sit koko ajan kuolemaa.

Vinssin piilottaminen onkin sitten toinen juttu. Vois olla helpompi piilottaa takapäähän varapyörän ottamaan tilaan. Edessä tulee rungon eka poikki palkki heti vastaan . No sitä modaamalla vois löytyä tilaa.

Mun se kiinalanen tais olla 12000 paunan vekotin mutta jotain sitä luokkaa sen vetokyvyn tuon painoisessa tötterössä pitäis olla.
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Katsot kokonaispainon ja kerrot sen kahdella, siinä sopiva vinssi kiloissa, muutat sen paunoiksi ja katsot, mikä vinssi ylittää sen ja se on siinä...
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Kiitokset !.

Nyt taitaa perustiedot olla olemassa. Millaisia käyttö-/kestävyyskokemuksia teillä on vinsseistä. Jos jätetään Warn pois laskuista.

Löytyykö vinssiä, jonka ohjaus tapahtuisi auton sisältä ?. Virta päälle katkaisijasta solenoidin kautta ja veto päälle/pois toisesta katkaisijasta.

Jos vaijerin korvaa köydellä, niin onko siitä muuta hyötyä kuin pienempi paino ?. Kestääkö köysi samalla tavoin kuin vaijeri. Nirhautuuko helposti ?.



Jari
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Ei löydy suoraan sisältä ohjattavaa vinssiä, mutta soveltamalla langallista kaukoa, saa sen itse tehtyä. Tai jos ottaa Warnilta, niillä on radiokauko-ohjaus (kuten mulla Comanchessa) tai nykyaikainen blue-tooth -kauko!!
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Kiitokset !.

Nyt taitaa perustiedot olla olemassa. Millaisia käyttö-/kestävyyskokemuksia teillä on vinsseistä. Jos jätetään Warn pois laskuista.

Löytyykö vinssiä, jonka ohjaus tapahtuisi auton sisältä ?. Virta päälle katkaisijasta solenoidin kautta ja veto päälle/pois toisesta katkaisijasta.

Jos vaijerin korvaa köydellä, niin onko siitä muuta hyötyä kuin pienempi paino ?. Kestääkö köysi samalla tavoin kuin vaijeri. Nirhautuuko helposti ?.



Jari



Mulla on traileri-vinsseistä ainoastaan kokemusta mutta:



En lähtisi köydellä kokeilemaan, vaan ehdottomasti vaijerilla.

Pienemmällä "langan halkaisijalla" moninkertainen kuorman sietokyky.



RS
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Köyden etu on sen käyttäjä ystävällisyys. Ei ole niitä rautalanka piikkejä niin helposti käsissä. Ja olen ymmärtänyt myös, että katketessaan köysi ei ole lähellä olijoille ihan yhtä vaarallinen kuin vaijeri. Niin ja köysi ei myöskään ruostu.
Seejii
Viestit: 28
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 9:59 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja Seejii »

Käyttötarkoituksen mukaan.

Kumpaakaan ei kannata laittaa kelalle niin paljon kuin sitä sinne menisi ettei mene sotkuun



Ihan kelvollinen 12000lbs vinssi

http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/146530/129





Teräsvaijeri on hyvä kun ei ole jatkuvaa käyttöä. Teräsvaijeri kestää likaa ja auringon valoa, sen voi aina säilyttää kelalla. Halpa!



Köysi (dyneema köysi) on mukavampi käyttää, vahvempi ja turvallisempi

Puhutaan, että katketessaan vinssauksessa köysi tekisi mustelman siinä missä vaijeri katkoo käden. En ole kokeillut :)

Kallis verrattuna vaijeriin.

Pitää välillä pestä!

Jos katkeaa, niin köyden pleissaa paljon helpommin kuntoon kuin vaijerin.

Linkkejä vertailuun

https://korjaushuolto.fi/index.php?route=product/search&filter_tag=vinssik%C3%B6ysi



http://www.cfline.net/chnmax-dyneema-vinssikoysi-11mm-p-1592.html



http://www.cfline.net/vinssin-vaijeri-12mmx265m-p-1358.html
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Joo, toi oli hyvä mainita, tuo pesu!! Nimittäin narussa on se vika, että se kerää sisälleen hiekkaa ja se kalvaa säikeet poikki, joten köysi pitäisi pestä aina kun se on ollut hiekan yms. kanssa tekemisissä. Eli laiskalle taas ääni vaijerin puolesta ;) ;)
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Vinssikysymys

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Terve !



Kiitokset taas kaikille minulle uusista tiedoista !. Yksi lisäkysymys nousi vielä mieleeni. Vinssi taitaa vaijereineen painaa n. 40-50 kg, niin miten paino vaikuttaa auton keulaan ?. Omassa Wagoneerissa on vakiolehtijouset (vanhat ), lisättynä yksi uusi lisälehti jousipakkaan. Pitääkö varautua jousituksen lisäjäykistämiseen ?.

Paljonkohan mahtaa olla painoero d=10mm vaijerin ja köyden välillä, jos pituutta on n. 25-30 m ?.



t. Jari
Vastaa Viestiin