FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Olisiko kellään tiedossa mikä mahtaa olla FSJ Wagoneerin alkuperäisen 6x15" peltivanteen ET ?.

Wagoneer on vuosimallia - 76.



T. Jari
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja tl »

Voin mittailla illalla jos ei joku muu ehdi ennen
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja tl »

Backspace 98mm
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Kiitos. Miten tuosta saadaan laskettua ET ?. Tarkoituksena olisi vertailla eri vanteita ja niiden sopivuutta alkuperäisen tilalle.



T. Jari
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja tl »

Netistä löytyy laskureita



esim ton perusteella olis +9, en tosin huomannu mitata tota kokonaisleveyttä joten voi heittää jonkun millin



http://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/wheel-offset-backspace-calculator
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Pitäisi tietää vanteen kokonaisleveys. Ko. vanteen tuumaleveys 6 kertoo rengasta vasten tulevien pintojen välisen etäisyyden. Lisäksi tarvitaan vanteen huulen (lip) leveys että saadaan vanteen keskilinja selville, elikkäs vanteen leveys jaettuna kahdella. Tämä luku vähennetään backspacesta ja jos se on positiivinen, niin ET on positiivinen eli vanne on navasta enemmän sisällä kuin ulkona. Jos ET on negatiivinen, on asia toisinpäin.



Toisin sanoen: Jos matka vanteen sisäreunasta navan vastinpintaan on isompi kuin matka vanteen reunasta keskilinjaan on ET positiivinen ja tämä erotus on ET.
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja tl »

Juu heitin valistuneen arvauksen kokonaisleveydestä, eli lisäsin tuuman nimellisleveyteen. Voin sen vielä huomenna tarkistaa mutta veikkaisin että toi et +9mm on aika lähellä.



Raideväli saa muuttua 30mm eli et 15mm ilman muutoskatsastusta.


JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Iso kiitos taas tietäjille. Tämä helpottaa varsin paljon vanteiden keskinäistä vertailua. Tuo linkki on mainio !.



t. Jari
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Tuo backspace on tärkeä huomioida.



Leveemmillä vanteilla, joissain autoissa täytyy ET olla alkuperäisistä pienempi. Jotta vanteet tulee ulommaksi. Backspacen pysyessä liki samana.



Varsinkin edessä raidetangon pallonivelien takia, ettei ota kiinni.
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

FSJ Wagoneerin alkuperäinen peltivanne

Viesti Kirjoittaja tl »

Juu heitin valistuneen arvauksen kokonaisleveydestä, eli lisäsin tuuman nimellisleveyteen. Voin sen vielä huomenna tarkistaa mutta veikkaisin että toi et +9mm on aika lähellä.



Raideväli saa muuttua 30mm eli et 15mm ilman muutoskatsastusta.






Sorry unohdin tän, mutta valistunut arvaukseni osui oikeaan eli kokonaisleveys oli 7 tuumaa
Vastaa Viestiin