Sivu 2/2
Öljykysymys
Lähetetty: To Kesä 22, 2017 7:00 am
Kirjoittaja kustom66
Pitäisin tuota Teboilin uutta kokeilemisen arvoisena tuotteena, siinä on kuitenkin jenkkiharrastajia taustalla... ;)
Gulfin öljyjä ei kannata mieltää ainakaan jenkkituotteeksi, intialaiset omistaa brandin ja Hollannista tulee tavara.
Se nyt on sama vaikka olisi venäjältä, mulla gulf toiminut erittäin hienosti joka jenkissä. Kendallia joskus mulle myytiin ja sehän valu lähes suoraan ulos. Kone oli kyllä oldsin 307 joten en ihmetellyt sitäkään ongelmaa kun täysi pommi jo tehtaalta lähtiessä.
Öljykysymys
Lähetetty: To Kesä 22, 2017 8:38 pm
Kirjoittaja hentpe
Tässä on vuosien varrella oppinut, että kannattaa käyttää juuri sellaisia öljyjä kuin moottorin valmistaja suosittaa. Olen itse ammatin puolesta havainnut, että varsinkin nyky koneet on todella tarkkoja öljyistään ja niiden vaihdosta.
Toisaalta ei aina moottorin valmistajakaan osaa ennakoida mitä pitkässä juoksussa tapahtuu.
Hyviä esimerkkejä tuon leivän pöytään tuovan merkin kohdalta ovat esim. 90-luvun zetec moottoreiden öljy vaatimuksen muuttuminen 5W-40:stä 5W-30:een kun nostajiin jäi liian suuri paine ja venttiilit jäivät kantamaan.
Samoin olen havainnut, että jos duratec-he koneessa käyttä halvinta 5W-30 öljyä mikä täyttää speksit, niin viimeistään parin sadan tonnin jälkeen on öljyrenkaat jumissa ja öljyä palaa. Sama tilanne on Ti-VCT koneiden nokan ajoituksen säädön kanssa.
Samanlaisia esimerkkejä on VAG-maailmassa missä vaihdetaan mäntiä renkaineen jopa takuuna kun öljyä palaa enemmän kuin bensaa.
Koska näissä vanhemmissa kulkineissa on isommat perus välykset kuin uudemmissa, niin 10W tai jopa 20W öljyjen käyttö on perusteltua. Itse laittaisin just rempattuun vakio pataan jotain 10W-40 semisyntistä viri pataan jotain 15W-50 tms. Kannatta hiukan lukea purkin kyljestä mihin tökötti on tarkoitettu.
Tuosta sinkistä....vaikka öljyn valmistaja vakuutteleekin, että puuttuva sinkki on korvattu muilla kulumista estävillä aineilla, niin pitää muistaa, että muutokset on tehty moottoritekniikan kehityksen ehdoilla. Nyky koneissa on huomattavasti vanhoja koneita pienemmät männänengaspaineet, sylinterit ja männät on pinnoitettu valmistusvaiheessa, liukulaakerimateriaalit ovat kehittyneet, perusvälykset ovat huomattavasti pienemmät jne.. Ja jos ajatellaan sitä laahuri juttua. Ei hopan koneissa rulla keinuja taida olla kuin Transitissa. Muissa nokka painaa suoraan kovia nostajia eikä säätö tarvetta juuri ole ilmennyt. Tarkastusvälikin on jotain 160-200tkm.
Öljykysymys
Lähetetty: To Kesä 22, 2017 8:54 pm
Kirjoittaja hentpe
Muuten btw Castrollin öljyvalitsin antaa 80 uudemmalle 258:lle öljyksi 10W-40 A3/B4 öljyn. Vaihtoehtoina 20W-50. Samat vaihtoehdot kasille.
Öljykysymys
Lähetetty: Ma Heinä 03, 2017 11:03 am
Kirjoittaja pekka
Sinkistä vielä, eli näin sanoo Volvon raskaspuoli, omista öljyistään.
Kulumisenesto
Kulumisenestoaine perustuu tavallisesti sinkkidialkyyliditiofosfaattiin (ZDDP), joka muodostaa metallipinnoille suojaavan voitelukalvon korkeissa lämpötiloissa ja korkeassa paineessa. Nykyaikainen moottoriöljy sisältää normaalisti 0,1–0,15 % sinkkiä (Zn) ja fosforia (P).
Ja noissa kuitenkin on jo aikoja sitten siirrytty laahaavista pois...
Kyllä mää pidän oman ajatukseni sinkin tarpeellisuudesta vieläkin. Juu, tiedän kyllä että on muitakin hyviä aineita, esim X-1R on moneen kertaan todettu toimivan liukasteena erinomaisesti.
Kannattaa kuitenkin myös muistaa, että noi alhaiset pitoisuudet koskee lähinnä ihan uusimpien autojen öljytyyppäreitä, ei käytännössä koske mineraaleja, diesel-öljyjä, eikä kisaöljyjä.
Ja sitten se perustelu omalta osalta miksi käytän nykyään 10w-30 mineraalia Ambossa. Oon käyttänyt ongelmitta esim castrol 10w-60 täyssyntisiä ja montaa muuta laatuöljyä AMC koneissa, eikä mulla ole niistä mitään pahaa sanottavaa. Suhteellisen vakiossa koneessa en vaan näe mitään tarvetta käyttää öljyä joka on niin helvetisti kovemmilla tyyppäreillä, kuin mitä valmistaja on koneelle asettanut. Tuo tepparin mineraalikin täyttää sen erinomaisesti ja kun ajomäärä on max 5000 / vaihto, niin miksi maksaisin 10 kertaa enemmän öljystä?
Mutta jos siirrytään Jeeppeihin, niin niissä kaikissa käytän Texaco 5w-30 synteettistä, koska se ylittää sopivasti WJ:nkin vaateen. Hyvin se on XJ:ssäkin toiminut. Aikoinaan kun ekan XJ:n kone oli jo niin saatanan väljä käytin siinä 20w-50 öljyä että oli edes jonkinmoiset paineet koneessa... Toisaalta pakkasaamuna kolina oli niillä tahnoilla melkoinen...