Sivu 2/2

FSJ ohjaus

Lähetetty: La Heinä 27, 2019 9:23 pm
Kirjoittaja Enzo
Eikös ne ole ollut tunnottomia ihan tehtaalta asti.

Tiedä sitten saisko noihin hammastankoo??

Toisaalta myös hammastanko-ohjaus voi olla tunnoton vaikka on täsmällinen. Esim. Citroen CX:ssä on tarkka ja täsmällinen hammastanko-ohjaus, mutta vailla tuntoa, koska ratin kääntäminen vaan ohjaa hydrauliventtiileitä, eikä ratin liike suoraan käännä hammastankoa. Paineettomana ohjauksessa on välys, mikä "poistuu" hydr. paineen noustua. Paineellisena pyöristä ei saa rattia käännettyä.

FSJ ohjaus

Lähetetty: Su Heinä 28, 2019 11:49 am
Kirjoittaja Uba

FSJ ohjaus

Lähetetty: Pe Elo 02, 2019 7:19 pm
Kirjoittaja hentpe
Onko kukaan koskaan kokeillut muuttaa Jeepin etuperän caster-kulmaa?? Mitä enemmän casteria, niin sitä tehokkaammin ohjaus keskittää ja taas vähemmän casteria niin saadaan kyvyt mutta tunnoton ja uraherkkä ohjaus. Matalemmissa versioissa tämä varmaan onnistus ns. caster-kiiloilla, eli muutetaan perän kulmaa pakkojen ja akselin väliin tulevilla kiiloilla. Vaikeampi tapa on rälläköidä etuperän ulkopäät irti putkesta ja kasvattaa niitä kiertämällä caster-kulmaa. Nivelpisteet kun on kiinni siinä akselin ulkopäässä. Näinhän toimitaan varsinkin, kun tehdään ns. SOA-muutos eli heitetään etuakseli pakan alapuolelle.

FSJ ohjaus

Lähetetty: La Elo 03, 2019 10:37 am
Kirjoittaja A-V
Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?

FSJ ohjaus

Lähetetty: La Elo 03, 2019 11:03 am
Kirjoittaja JAMANT
Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?

Mihin tää liittyy. Onhan ne irto-osia, vaatii sen oman irroitus ja oman asennustyökalun (tiukka sovitus, normi ulosvetäjällä rikkoo hihnapyörän, pitää vetää siitä hihnapyörän keskiöstä, siitä urasta, asennus vetämällä akselista, jossa on kierre sisällä)!

FSJ ohjaus

Lähetetty: La Elo 03, 2019 1:05 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?

Mihin tää liittyy. Onhan ne irto-osia, vaatii sen oman irroitus ja oman asennustyökalun (tiukka sovitus, normi ulosvetäjällä rikkoo hihnapyörän, pitää vetää siitä hihnapyörän keskiöstä, siitä urasta, asennus vetämällä akselista, jossa on kierre sisällä)!

Ajatus varmaan, että asentais pienemmän pyörän, jolloin pumppu pyörii hitaammin ja näin ollen litrat pienenee.



Litroilla tehdään liike nopeus.

Paineella voima.



Mutta taitaa ohjaus tehostimen rakenne olla sellainen, että paine vaikuttaa tehostavuuteen enemmän kuin litrat.

Joten matala paineisempi rajotin venttiili pumppuun auttaisi?

FSJ ohjaus

Lähetetty: Su Loka 06, 2019 7:42 pm
Kirjoittaja Enzo
Tekniikan Maailma 13/81 maasturivertailussa Cherokeen ohjausta moitittiin ylitehostetuksi ja yllättävästi reagoivaksi.

Onkohan tuo jälkimmäinen synonyymi epätarkalle?

Eräs jenkkiläinen koeajaja YouTubessa, joka vertasi Wagoneeria uudempaan maasturiin, luonnehti Wagoneerin ohjausta "spongy" sienimäinen.

FSJ ohjaus

Lähetetty: Ma Loka 07, 2019 5:30 am
Kirjoittaja rebel70
"spongy" sienimäinen. Jos se oli syöny sieniä? ;D

FSJ ohjaus

Lähetetty: Ma Loka 07, 2019 12:33 pm
Kirjoittaja Enzo
Mikä lie sienestäjä. ;D