Sivu 4/5
Kun aika on...
Lähetetty: La Loka 07, 2017 3:15 pm
Kirjoittaja JariJ
Aamulla piti paratiisi jättää ja jatkaa matkaa. Autojen pakkaus vei hieman aikaa, mutta tielle pääsimme jo hyvissä ajoin aamupäivän aikana.
Mökkikylän opaste päätien risteyksessä
Tuttu kuoppainen hiekkatie kuljetti meitä kohti Ondajärveä (Ontajärvi). Olimme vierailleet siellä viime syksynä ja todenneet sen miellyttäväksi seuduksi. Matkalla piti poiketa Jolmajärven rantaan katsomaan olisiko järven yli kulkeneesta lossista enää mitään jäljellä.
Jolmajärven lossi 1941
Metsittynyt tieura vei rantaan. Lahonneita laiturirakenteita järven itärannalla oli vielä nähtävissä.
Lahonnut laituri
Järven toisella puolella sijainnut Kuusiniemen kylä on täydellisesti hävinnyt ja metsittynyt.
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 6:14 am
Kirjoittaja JariJ
Täydensimme ruoka- ja juomavarastoja ja nautimme GOST-standardin mukaisen retrojäätelön. Luulimme ostaneemme luumu-vanilijajäätelön, mutta luumua ei jäätelöstä löytynyt. Plombir-sana hämäsi, plombir tarkoittaakin, että jäätelön rasvaprosentti on yli 10 eli jäätelö on hyvää.
Uusinta uutta Venäjällä, kassakone, jolla ostoksemme veloitettiin
GOST-standarnin mukainen retrojäätelö 
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 6:32 am
Kirjoittaja JariJ
Ei päivää ilman "autoremont". Hieman ennen saapumistamme Ontajärvelle alkoi ohjaustehostin urisemaan siihen malliin, että öljy on vähissä. Yllätykseksi ohjaustehostinöljy oli hävinnyt kokonaan. Lotrasin ATF:ää säiliöön ja käynnistin auton, kääntelin ohjauspyörää ja Mikko kertoi, että liittimestä suorastaan suihkuaa öljyä. Kartioliitin tuntui, ettei se ollut tiukalla. Avasin liittimen, tutkin putkea ja kartiohelmeä, mutta mitään poikkeavaa en löytänyt. Muutin hieman helmen asentoa ja kiristin liitoksen sopivasti. Öljyvuoto loppui ja saatoimme huokaista helpotuksesta.
Matka jatkui eteenpäin. Jotkut puusiltojenylitykset hieman epäilyttivät, mutta perille päästiin. Tällä kertaa saavuimme Ontajärvelle etelän suunnasta ja tie oli hyväkuntoinen.
Silta
Kenttävartio Kivi Ontajärven länsirannalla, sai toimia parin yön verran tukikohtanamme. Teltan saimme, yllätys, yllätys, pystyttää sateessa...
Kosteaa...
Kenttävartio Kivi 
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 8:55 am
Kirjoittaja JariJ
Kenttävartio Kiven aiempi nimi oli Mäntylä ja vartio oli perustettu 5-8/1942. Vartioivat joukot vaihtuivat ja niin myös vartion nimi. Myös vihollisen tiedustelua pyrittiin vaikeuttamaan nimivaihdoksilla.
Aivan niemenkärjestä löysimme vanhan hirsikehikon. Emme osanneet päätellä, voisiko kehikko olla kentävartion jäljiltä. Kehikko oli nostettu kiven "ympärille".
Hirsikehikko
Pienen matkan päässä etelämpänä oli kapea hiekkaharju. Sen päällä oli taistelukaivantoja ja ampumapesäkkeitä.
Aarteita ei löytynyt, tyhjä Lapinkulta tölkki kylläkin
Rinteen lännenpuoleisella juurella oli pieni maja. Liekö venäläisten tekosia vaiko suomalaisten.
Hirsimaja 
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 10:30 am
Kirjoittaja JariJ
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 1:47 pm
Kirjoittaja JariJ
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 2:05 pm
Kirjoittaja JariJ
Matalapaine pysyi sitkeästi yllämme, kun lähdimme kenttävartiosta ajamaan kohti Rukajärveä. Monttuinen hiekkatie oli täynnä vesilätäköitä ja vaikka nopeus ei noussut 60km/h suuremmaksi,niin kuravesi lensi aina silloin tällöin tuulilasille saakka. Se kasteli myöskin konehuoneen ja wakoneekerin moottori sammui. Kuivasin paikat ja taas mentiin. Pari kilometriä myöhemmin moottori sammui taas. Ajoin kuralätäkköön, mutta se oli niin pieni ettei se voinut konehuonetta kastella. Arvasin heti, mistä oli kysmys;" ullatus, ullatus, puolalle tuleva maajohto liittimen juuresta poikki !".
"Autoremont" Nyt naurattaa
Kun saavuimme Rukajärvelle, jouduimme pakosta hautajaissaattueeseen. Saattueessa oli meidän perässä myös muita "ulkopuolisia". Vainajaa kuljetettiin arkussa, joka oli peräkärryssä jota veti Lada Niva.
Väkisinkin nousi mieleeni Chris Rean 80-luvun loistava biisi "The Road To Hell". Toivoa kuitenkin sopii, ettei vainaja ollut matkalla sinne.
https://www.youtube.com/watch?v=OA1V7cI28hI Hautajaissaattue
Vastaantuleva liikenne kunnioitti vainajaa seuraavasti; Kun saattue oli autosta havaittu, pysähtyi se tienviereen ja odotti niin kauan kunnes hautajaissaattue oli auton sivuuttanut, ennen kuin taas jatkoi matkaansa.
Minusta se oli hieno tapa !.
Kun minut joskus kuopataan, niin tämän Titiyon Come Along biisin saa laittaa soimaan:
https://www.youtube.com/watch?v=yLsVGwNWOA4 Puolisen tuntia ajoimme saattueessa, ennenkuin se kääntyi hautausmaalle ja me pääsimme jatkamaan matkaa kohti Kostamusta.
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 2:40 pm
Kirjoittaja KK
Kun faija delas -91, mulla oli vielä se hieno Wagoneer -75 ja kysyin sairaalassa, saanko ajaa äijän lodjuineen sillä kirkkoon, vaan eihän se tietty suomessa ole luvallista.
Toi pulla jeeppi saattaa olla ihan neveskin, tuollaisilla vanteilla sitä ainakin viimeksi on tehty ja selittäis siistin olemuksen.
Kun aika on...
Lähetetty: Su Loka 08, 2017 3:30 pm
Kirjoittaja JariJ
Rukajärvi Kostamustie ei juurikaan makuelämyksiä tarjoa. Se on vain pakollinen siirtymä. Lietmajärvellä tankattiin ja kerran keitettiin sufet ennen Kostamusta. Jeepit löysivät yöpaikaksi hotelli Fregatin. Halpa, muttei kovin tasokas hotelli. Yksi yö menettelee. Illalla vietimme pienen karonkan Kalevalan seurassa reissun kunniaksi. Seuraavana päivänä kun oli tarkoitus ajaa jo Suomen puolelle.
Kalevala, parasta mitä Venäjä voi tarjota
Kekkonen Kostamuksessa
Neuvostoajalta ?
Rajavartiostolle pyhitetty
Reissun loppusuora alkoi häämöttää ja Chisu on oikeassa;
https://www.youtube.com/watch?v=34wiYkfONYQ jatkuu...
Kun aika on...
Lähetetty: La Loka 21, 2017 2:03 pm
Kirjoittaja JariJ
Karonkan jälkeisenä aamuna ajoime rajalle ja Suomen puolelle. Venäjän tullivirkailijat olivat aivan innoissaan, kun näkivät meidän täyteen lastatut jeepit. Niin innoissaan, että minun piti käytännössä tyhjentää koko auto tavaroista, joita 3-4 tullivirkailijaa kiihkeästi tutkiskeli. Aikaahan siihen kului, mutta lopulta sain laittaa kaikki kapsäkit takaisin autoon ja luvan lähteä ajamaan kohti Suomen rajavalvontapistettä.
Koko ahnas virkailijajoukko hyökkäsi sitten sutena Mikon auton kimppuun...
Mikkoa odotellaan saapuvaksi Suomalaiset passintarkastajat hoitivat työnsä asiallisesti ja jäin parkkiin odottelemaan Mikkoa. Kohta tuli teksitiviesti, että saattaa hieman kulua aikaa, ennenkuin rajan yli pääsee. Tullimiehet olivat löytäneet tullaamattomia kolmiolääkkeitä, joiden vuoksi Mikosta tehtiin salakuljettaja Laitinen. Valokuvat otettiin. lääkkeet punnittiin ja probuskat täytettiin kuutena kappaleena, ennen kuin matka saisi jatkua. - Kolmisen tuntia tähän kaikkeen sitten kului aikaa.
"Perästä kuuluu"; totesivat tullimiehet; "Venäjän valtio lähestyy myöhemmin Teitä sakon muodossa ja jos sakkoa ei makseta, ei ole enää pääsyä Venäjälle".