Sivu 4/7

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 10:38 am
Kirjoittaja h3rn3
Iski kanssa pahemman laatuinen autokuume.

-98 5.9 Jeeppiä tehnyt mieli jo pitempään. Nyt olisi ehkä Virossa tarjolla sopiva. Tsekistä tai Sveitsistä lähtöisin, 125000 ajettu ja huoltokirja ilmeisesti löytyy. Ei Viron rekisterissä.

Tiedän, että järkiperusteilla tuollaista ei kannata hankkia, mutta onko jotakin muuta syytä miksei kannattaisi?

Ei haittaa vaikka autokuume menisi ohi kunnon perusteluilla.

Millaisessa maineessa Quadratrac NV249?

Kun en mitään tiedä näistä uudemmista Jeepeistä, niin mitä asioita pitäisi tarkistaa ostotilanteessa?

Huoltokirjaan ei ehkä kannata ihan sokeasti luottaa. Millä asioilla voisi tuon 125k ajomäärän todeta oikeaksi. 250k autoja saa halvemmalla.

Jollakin foorumilaisella on muistaakseni tällainen? Mitä mieltä autosta?

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 12:38 pm
Kirjoittaja hentpe
JL:n emäntä ajaa tollasella 360 koneisella Gran Cherolla.....tietääkseni toiminut kuin kello eli tikittää silloin kuin pitää.

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 12:52 pm
Kirjoittaja Simo
Viispisteysiä itsekin harkitsin, päädyin kuitenkin hakemaan Saksasta WJ:n. Mutta se myös opetti, että Suomen ulkopuolelta haettaessa täytyy/kannattaa erityisesti varmistua siitä, että kyseessä on europpaversio, siltikin vaikka olisi ollut jossain eu-maassa kilvissä. Muun eu-maanrekisteröinti ei vaikuta Suomessa mitään.



Vaikka omani on Itävallassa tehty eu-versio ei rekisteröinti onnistunut ilman lisäpapereita ja -kustannuksia!



Ulkoisesti viispisteysin eu-versiossa on LX merkintä, jota ei USA-versiossa käytetä.

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 1:30 pm
Kirjoittaja JL
Joo, toimii tosiaan ku sweitsiläinen kello ;)



Vesipumpun vieres oli yks o-rengasmurhe, tiputti vettä, akku uusittu, jakolaatikon taaempi stefa, äänrenvaimenninta joutu korjaamaa, eipä juur muuta. Metrei takana kohta 300000km. Eukko jo aikoo myydä, mä pistän vastaa. Hankintaa ei tarttekkaa perustel järkisyin. Seovvaa hauska. Sitäpaitti joskus o kiva kiusata kanssaihmisii aivan järjettömil perusteluil ;D

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 2:24 pm
Kirjoittaja h3rn3
Vaikka omani on Itävallassa tehty eu-versio ei rekisteröinti onnistunut ilman lisäpapereita ja -kustannuksia!
Kerro vähän enemmän. Mitä papereita ja millaisia kustannuksia?



Ulkoisesti viispisteysin eu-versiossa on  LX merkintä, jota ei USA-versiossa käytetä.
Tuollekkin asialle löytyi nyt selitys, tänx.



Joo, toimii tosiaan ku sweitsiläinen kello ;)



Vesipumpun vieres oli yks o-rengasmurhe, tiputti vettä, akku uusittu, jakolaatikon taaempi stefa, äänrenvaimenninta joutu korjaamaa, eipä juur muuta. Metrei takana kohta 300000km. Eukko jo aikoo myydä, mä pistän vastaa. Hankintaa ei tarttekkaa perustel järkisyin. Seovvaa hauska. Sitäpaitti joskus o kiva kiusata kanssaihmisii aivan järjettömil perusteluil ;D

Sittenhän Sveitsistä haetun Jeepin pitäisi toimia.

Aika vähällä remontoinnilla oot päässyt.



5.9 vehkeille löytyy mukava sivusto

http://thespeedfreaks.net

ZJ:n yleisistä vioista on pieni topicci

http://thespeedfreaks.net/showthread.php?4156-ZJ-Common-Problems-and-Solutions



Toinen asiallinen foorumi on

http://www.cherokeeforum.com

Lueteltu muutamia vahvuuksia ja heikkouksia.

http://www.cherokeeforum.com/f59/looking-buy-advice-111467/







OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 7:35 pm
Kirjoittaja Simo
Vaikka omani on Itävallassa tehty eu-versio ei rekisteröinti onnistunut ilman lisäpapereita ja -kustannuksia!
Kerro vähän enemmän. Mitä papereita ja millaisia kustannuksia?



Auto on eu-versio ja uudesta alkaen ollut vain Saksan kilvissä niin saksalaisessa rekisteriotteessa ei ollut merkittyinä "varianttia", eikä "versiota" , mutta Suomessa nuo tiedot vaaditaan (epäilen vaatimuksen johtuvan mielivaltaisesta tulkinnasta jossakin rivikatsastusmiehen yläpuolella).



Variantti on pätkä VIN- numeroa, version alkuperää en tiedä. Näiden selvittämiseksi jouduin tilaamaan Suomen maahantuojalta n. 130€ maksaneen paperin. Harmittaa, vaikka kustannus ja vaiva oli olematon verrattuna, jos auto ei olisi ollut eu-versio.



Ei eu-version rekisteröimisestä löytyy juttu fjdc:n foorumilta, otsikon "Samin Grandi" alta.



http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=1182&postdays=0&postorder=asc&highlight=samin+grandi&start=15

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ke Marras 16, 2011 11:15 am
Kirjoittaja h3rn3
Vaatimustenmukaisuustodistukset ja vastaavuustodistukset...

http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspx

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ke Marras 16, 2011 11:57 am
Kirjoittaja hentpe
Vaatimustenmukaisuustodistukset ja vastaavuustodistukset...

http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspx



Foortilta saa kans foortteihin.......hintaa 150€ + postiennakko riippumatta onko Ka vai bussi Transitti. Jos joku meitin porukasta kaipaa ko. dokumettia Euro-foorttiin, niin yhteys minuun.



OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: Ke Marras 16, 2011 4:30 pm
Kirjoittaja h3rn3
Edelleen tätä Jeepin tuontiin liittyvää jorinaa.

Jos nyt olen ymmärtänyt vaatimustenmukaisuustodistuksen tarpeen oikein, niin...



Ennen vuotta 1995 rekisteröidyt autot: Useimmiten vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvita, sillä esim. saksalaisesta rekisteriotteesta löytyvät verokoodit, joiden perusteella saadaan tarvittavat tiedot.



1995 - 1998 välillä rekisteröidyt autot: Tavallisesti todistus tarvitaan, mutta rekisteriotteessa saattaa olla merkintä EU -tyyppihyväksynnästä, jolloin todistusta ei tarvita.



1998 ja uudemmat autot: Jos rekisteriotteesta löytyy merkintä EU:n tyyppihyväksynnästä, todistusta ei yleensä tarvita.

OSTO-OPAS: Jeep Grand Cherokee ZJ/WJ

Lähetetty: To Marras 17, 2011 10:42 am
Kirjoittaja h3rn3
http://www.jeepforum.com/forum/f13/newbie-looking-zj-buyers-guide-614667/



As for a buyers guide . I think forums are the best bet , here`s a few things to look for



Engine : Plenum gasket , very common in the V-8 . Visually look inside the throttle body for oil deposits , I mean pooling oil , if present , the plenum needs a new gasket

: Oil leaks , rear main seal is a common issue , valve cover gaskets another . Check both pinions and t-case output seals .



Transfer case : This jeep your viewing has a NP249 AWD case . Great case but one major flaw called a viscous coupling . It`s a small sealed viscous filled clutch pack that transfers power to the frt wheels when rear wheel slippage is detected . When this starts to fail , it puts alot of stress on other parts , diff, cv`s etc .

To test the VC , get the Jeep to full operating temp and do tight left and right circles on dry pavement . It should be a smooth process , if the Jeep binds like it`s in 4X4 , and you`ll know what I mean if it does , the VC is bad and quite expensive to replace . In N America , you`d be doing a swap again for a NP231/242



Be sure to check all electrical items , windows , locks , switches etc etc . Check the A/C for correct operation , loud compressor noises , and foul smells from dirt and mold



Rust , the most common issue with rust I`ve seen will be found on the frt of the rocker panel and lower frt fenders , get down there and take a look .



-------



Myös täällä hyviä pointteja...

http://www.jeepkings.ca/forums/showthread.php?73870-Buying-guide-advice-for-Grand-Cherokee-ZJ