Sivu 1/2

Junaraiteet

Lähetetty: Pe Syys 20, 2013 8:09 am
Kirjoittaja sillu


Ja sit taas astetta tyhmempiin kysymyksiin, nehän mä osaan.. :P mutta kun on näköjään muutkin ihmetelleet.



Ennenhän junanvaunut kolkutteli iloisesti kiskojen päällä kun raiteilla oli kiskojen väleissä raot lämpötilojen vaihteluista johtuvan lämpölaajenemisen takia. No nyt kun ei enää rakoja ole niin miksi raiteet ei mee mutkalle?



Junaraiteet

Lähetetty: Pe Syys 20, 2013 8:47 am
Kirjoittaja h3rn3
Siperian perukoilla on h.....tin iso kela minne sitä rataa menee ja tulee.  ;)

Eiku, kiskotyöt tehdään kuumimpaan aikaan, joten laajenemista ei pitäisi hirviästi tapahtua. Supistuu talven tullen, mutta kiskot kestää sen.

Täällä hiemen selitelty asiaa...

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=47012&view=next

Junaraiteet

Lähetetty: Pe Syys 20, 2013 5:44 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Kiskot ovat kuulemam suoralla rata osuudella kiinnitetty joltain kohtaa paremmin jotta kisko ei liiku siitä ja mutkissa ovat löysemmin, jotta pääsee liikkumaan.



Joten kun lämpötilan mukaan kiskon pituus muuttuu, niin kiinne pisteenä oleva suora osuus väkisin työntää pituutta mutkaan, joten mutka osuudet tasoittaa...

Tai jotain sinne päin. Voin olla väärässäkin.



Enkä avannut/jaksanut lukea tuota petpin linkkiä, mitä siellä kerrotaan.



---



Olikohan yläasteella vai ammattikoulussa, matematiikan tunnilla tehtiin lasku toimitus.



EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:

Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.

Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.

Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.

Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.

Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)

Junaraiteet

Lähetetty: Pe Syys 20, 2013 5:59 pm
Kirjoittaja rebel70
Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...

Junaraiteet

Lähetetty: Pe Syys 20, 2013 6:20 pm
Kirjoittaja h3rn3


EN enään muista tarkkoja lukuja, mutta periaatte laskelma:

Helsingistä Tampereelle, montako kilometriä lie oli.

Raudan tiheys tai jotain, eri lämpötiloissa.

Kuinka pitkä rata olisi -20 celsiusta, ja vastaavasti +30 celsiusta.

Oli useita satoja metrejä pituus ero, jotta helsingin ratapiha siirtyisi lähemmäksi merta.

Tampereellahan se pysyisi paikoillaan ;)



50 asteen lämpötilaerolla se on noin 100 metriä

http://maenpaa.arkku.net/it/laskenta/l_laajennus.php

Mutta kun kiskotyöt tehdään kesähelteillä, niin hesan asema ei siirry juurikaan kauemmaksi mansesta, eikä onneksi tule lähemmäksikään.

Junaraiteet

Lähetetty: Pe Syys 20, 2013 7:21 pm
Kirjoittaja tl
Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...



Tossa taitaa olla pilkkuvirhe, 12mm on lähempänä totuutta

Junaraiteet

Lähetetty: Su Syys 22, 2013 8:25 am
Kirjoittaja rebel70
Niinhän se auton pakoputkikin venyy vissiin 12cm mutta se hukkuu mutkiin...



Tossa taitaa olla pilkkuvirhe, 12mm on lähempänä totuutta

Kiljotus vilhe? ;D

Junaraiteet

Lähetetty: Su Syys 22, 2013 5:41 pm
Kirjoittaja karzi
Vierestä kattelin kun tossa takapihalla viruttivat rautaa jännitykseen ja hitsasivat kiskon päät yhteen.

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/rato_19_jatkuvakiskoraiteet_vaihteet.pdf

..ja iso oli rako (kymmeniä senttejä) jonka rauta kylmänä viruu. Kun on oikeat vehkeet.  8-) ...anteeks venyy :P

Junaraiteet

Lähetetty: Ke Joulu 04, 2013 6:52 pm
Kirjoittaja h3rn3

Junaraiteet

Lähetetty: To Joulu 05, 2013 6:14 pm
Kirjoittaja Kosti
^Ratamestarin special! Siinä on pari shikaania  ;D