Sivu 1/2

V8 startin esto

Lähetetty: La Heinä 05, 2014 8:50 pm
Kirjoittaja HV
Aloin pähkäillä kuinkas tuon automaattilaatikossa olevan startin eston kuuluu kytkeä. :-?



Vaihteistossa tf 727 ym. näyttää olevan kolmenapainen "katkaisin" jossa peruutusvalolle tarvitaan ulkolaidoila olevat 2 napaa, jotka yhdistyy kun pakki on päällä.



Tämä on simppeliä, mutta kuinkas tuon keskimmäisen kanssa, kun katsoin jotain kytkentäkaaviota niin siinä solenoidille menevä johto oli toisesta päästä startin solenoidilla. Ainut toiminto jonka tuolle keksin olisi, että tuo toimii maadoitusjohtona solenoidin käämille, varsinkin kun ko.napa maadoittuu kun vaihde on park-asennossa.



Eli toimiiko tuo tosiaan niin, että startin solenoidin käämi saa maadoituksen vaihteistossa olevan katkaisijan kautta ? Mulla tuo solenoidi maadoittuu suoraan lokasuojaan ruuviensa kautta.

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 5:21 am
Kirjoittaja A-V
shifteristä nuo mun AMC:t on peruutusvalot & startinestot ottaneet...  ;)



Toi peruutusvalo toimii nätisti tuosta kuten pistitkin, mutta ymmärtääkseni tuo keskimmäinen starttausesto tarttis ihan perus releen joka katkoo vihreetä sitä starttisolenoidin piuhaa?

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 5:28 pm
Kirjoittaja HV
Juu shifteristä mullakin tuossa toisessa, mutta kun tässä ei ole semmoista toimintoa.



Jos tuo nykyinen shifteri jää käyttöön, laitan varmaan releen tuohon kuten sanoit.

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 5:30 pm
Kirjoittaja PetriN




Eli toimiiko tuo tosiaan niin, että startin solenoidin käämi saa maadoituksen vaihteistossa olevan katkaisijan kautta ? Mulla tuo solenoidi maadoittuu suoraan lokasuojaan ruuviensa kautta.



Joo, näin toimii. 73 Ambassadorissa juuri näin, sähkökuvan mukaan, ilman relettä.

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 5:47 pm
Kirjoittaja juhap
Millainen sen releen pitää olla? Sellainen, jossa on niiden kahden pikkuliittimen lisäksi se yksinäinen?

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 6:05 pm
Kirjoittaja PetriN
Millainen sen releen pitää olla? Sellainen, jossa on niiden kahden pikkuliittimen lisäksi se yksinäinen?



Niiii, juu, tarkoitat sitä isoa relettä/solenoidia lokarissa?

Just kahden pikkuliittimen lisäksi kolmas pikkuliitin, sojottaa muistaakseni siellä takapuolella.

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 6:56 pm
Kirjoittaja juhap
Jeps.

Ei ihme, ettei Matadorissa toimi tuo startin esto... Väärä rele/solenoidi.

V8 startin esto

Lähetetty: Ma Heinä 07, 2014 7:08 pm
Kirjoittaja HV
Joo, näin mäkin asiaa pällistelin jostain kytkentäkaaviosta. Ymmärtämistä vaikeutti juuri se, ettei mulla(kaan) ole tuossa tarvikemallin startin solenoidissa mitään ylimääräistä napaa, vaan maadoittaa tosiaan rungon kautta.



Kuten A-V tuolla aiemmin totesi asian voi toteuttaa releellä tai oikeanlaisella startin solenoidilla.

V8 startin esto

Lähetetty: Ti Heinä 08, 2014 6:37 am
Kirjoittaja RamiS
Minä ostin pari vuotta takaperin tuollaisen lokasuoja-starttireleen, joka oli saman näköinen kuin vanhakin. MUTTA, tuo ostamani olikin mallia: tarvitsee erillisen maadoitusjohdon. Edellinen maadottui rungosta...



RS

V8 startin esto

Lähetetty: Ti Heinä 08, 2014 10:14 am
Kirjoittaja A-V
tjoo, vuosimalli jossa muutos tuli on varmaan 1972 kun noi torquefliten automaatit tuli käyttöön borg-warnerien tilalle.



niin ja sitten tietenkin niissä vanhemmissakin autoissa joissa toi uudempi loota on vaihdettu jälkikäteen on tarvetta tolle uuden malliselle startin solenoidille/releelle.