Sivu 1/1

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Ti Loka 11, 2005 4:54 pm
Kirjoittaja Gunner
Irroittelin koneestani riplattavan seiskapytyn tukisillan pultit uudenkarhealla Bahcon (...tu kun oli kallis, mutta laadukas satsi...) puolituumaisella hylsyllä. Olinkin jo vähän ihmetellyt miksi viimeisen venttiilin vippari näyttää olevan vinossa:



Irroitin tukisillan ja pähkäilin mielenkiintoista muotoilua, joka tosin pultteja aukivääntäessä ilmeisesti viellä korostui:





Eipä liene siis ihme että riplattaa, keinuvivussa on kulumajälki vastaavasti keskilinjasta vinossa, mutta ei näytä pahalta...

Työntötangoista toinen oli pöydänpinnalla pyörittäen suora(hko) mutta toinen kilkatti selkeästi.

Tukisilta tuskin kestää takaisinmuotoilua. Näitä lienee yleisesti tarjolla vauhtikaupoissa. Mites Jari, löytyykö Jamantista?

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Ti Loka 11, 2005 5:26 pm
Kirjoittaja JAMANT
Käytettyjä ainakin löytyy......







Uusia löytyy ainakin se yksi minkä tarviit?? Tarkastuksen jälkeen kaksi uutta sarjaa (sisältää ne "pivot":it kanssa) löytyi!!!

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: To Loka 13, 2005 11:26 pm
Kirjoittaja amcjavelin
vääntele takas! mulla ainaskii pelannu vielä :o

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Pe Loka 14, 2005 4:47 am
Kirjoittaja Gunner
vääntele takas! mulla ainaskii pelannu vielä :o

Hain uuden Jamantista ja jätän vanhan varalle.

Irroittaessani tukisiltaa ihmettelin pulttien jäykkyyttä. Näinköhän on konetta kasatessa tullut luettua manuaalista väärää riviä, pulttien jättämistä jäljistäkin päätellen...

Rocker arm studs to cylider head: 62 jalkapaunaa

Rocker arm stud retainer nut: 23 jalkapaunaa



Jälkimmäinen arvo on oikea, veikkaan että on lyöty kovemmilla kiinni. :-/...voin olla tietenkin väärässäkin (taas).



Näitä kyllä sattuu ja tapahtuu: Fordin 1.6OHC:n kannenpultteja joskus kiristäessäni ei oikein ajatus juossut aamuyöllä edes normaalitahmeudella. Ohje: "käännä pultit momenttiin nn. jonka jälkeen käännä viellä 45 astetta tiukemmalle". Väännettyäni kaikki pultit ihmettelin että pitipäs vääntää pitkälläkin varrella ihan tosissaan. Tosin tajusin hetken kuluttua että ympyrässähän oli peräti 360 astetta ja jos kääntää puoliympyrän verran on jo kääntänytkin 180 astetta eikä 45 :o

Eivät pultit sentään katkenneet...

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Su Loka 16, 2005 4:56 pm
Kirjoittaja hentpe
Jos nyt oikeen muistan niin nuo tukisillat on vedetty kiinni!! Eli momenttiavain on ollut piukasti pakissa. Eipä noita venttiilikoneiston osia oo tullu pahemmin momenttiin vedettyä ja sentään jokunen kansi rempa on takana. Kannet on toki vedetty momenttiin (ostin sitä varten oikeen uuden avaimenkin). No, tekevälle sattuu.



Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Su Loka 16, 2005 6:07 pm
Kirjoittaja hornex
Irroittaessani tukisiltaa ihmettelin pulttien jäykkyyttä. Näinköhän on konetta kasatessa tullut luettua manuaalista väärää riviä, pulttien jättämistä jäljistäkin päätellen...

Se on Pikku-Jaakko vääntäny ne kunnolla kiinni..... :) Juu joskus ihmetyttää miten jotkut on vetänyt esim. pyörän pultit niin helvetin tiukkaan et luulis jo et vanne halkeaa :-/

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Ma Loka 17, 2005 6:28 pm
Kirjoittaja Gunner
No, tekevälle sattuu

...ja jos ei tee niin ei satu, mutta olenko silloin todistettavasti edes olemassa ;D

Täytyy kyllä sanoa, että oma momenttiavain on ostettu vuonna 1987:o eli saattaapi olla arvot suuntaa-antavat.

Juu joskus ihmetyttää miten jotkut on vetänyt esim. pyörän pultit niin helvetin tiukkaan et luulis jo et vanne halkeaa :-/

Totta, jopa rengasliikeiden jäljiltä on joskus saanut hakea pidempää jatkovartta. Siperia on joskus opettanut vääntämään renkaanpultit kiinni samalla avaimella millä niitä todennäköisesti tienpenkalla räntäsateessa availlaan :)

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: Ke Marras 16, 2005 10:59 am
Kirjoittaja Make66
Mulla oli ihan samanlaisesti mennyt pari

tukisiltaa. ajattelin oikaista kun muuten näyttää

hyviltä.

Tukisillan uusi muotoilu

Lähetetty: To Marras 17, 2005 12:24 pm
Kirjoittaja Gunner
ajattelin oikaista kun muuten näyttää hyviltä.

Uskoisin, että kyllä ne kestää: materiaali ei ole kovinkaan kovaksi karkaistua. Kato nyt sitten kuitenkin oikea momentti...ne on aikanaan määritelly kallispalkkaiset insinöörit ihan kohalleen. :)