Sivu 1/2

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 4:17 pm
Kirjoittaja sillu


Menikös se näin? Kojelaudan bensamittarille tulee toiseen nastaan jännite kun avaimesta virrat kytketty päälle,

ja toinen nasta; "maa" kytketään tankin anturille, eli mittarin maa-nasta seuraa anturin antamaa vastusta suhteessa maahan?



Ymmärsiköhän kukaan.. :P :-X

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 4:26 pm
Kirjoittaja JAMANT
Joo, periaatteessa noin se menee...

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 4:28 pm
Kirjoittaja sillu


No katohan, määki viä jotain ymmärrän ;D

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 4:31 pm
Kirjoittaja sillu
Ongelma siis että mittari ei toimi, näyttää koko ajan tyhjää tankkia.

Mutta pompsahtaa hienosti "täysille" kun laittaa suoraan mittarin nastoihin jännitteen ja maan.



Tankin anturi toimii - vastusmäärä nastassa vaihtuu anturin asennon mukaan.



Veikannen, että joko a) mittari ei saa jännitettä tai b) johto poikki anturilta mittarille

Tai molemmat.. huomenna jatkuu



Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 7:00 pm
Kirjoittaja raipe
caanon bensamittari/lämpömittari toimii erillisen katkojareleen kautta. uudemmista ei oo hajua.

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ti Kesä 09, 2009 7:48 pm
Kirjoittaja Pitu
Toi mittarille tuleva jännite pitäis olla ~5V.

Anturissa potentiometri?, jonka vastus muuttuu ja siten säätää läpi kulkevaa virtaa.

Mittari toimii vastuslangalla, joka lämmetessään lajenee ja liikuttaa viisaria.

Yleismittarilla helppo mitata tuleeko mittarille jännite/ löytyykö anturi-maa väliltä yhteyttä.

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2009 10:40 am
Kirjoittaja A-V
tsekkaa myös muuten että tankki on maadutettu! ;)

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: To Kesä 11, 2009 5:01 pm
Kirjoittaja sillu


Tämän ihmettelyyn meni vähän turhan kauan aikaa, kun sähköjen toiminta niin epämääräistä tuossa autossa,

välillä kaikki hukkuu johonkin, välillä joihinkin kohtiin tulee jännite, välillä ei..



Nyt jälkeenpäin kytkentä on melko yksinkertanen.

Tein pienen kuvan joka hahmottaa asiaa ettei kenenkään muun tarvi tuhlata enää aikaa tän kans.. :P









Vihreällä nuolella merkittyyn nastaan tulee piuha suoraan tankin anturilta ja menee siis mittarin vihreällä nuolella

merkattuun kiinnitysruuviin.



Punaisen nuolen nastaan tulee jännite, joka menee ilmeisesti jonkinlaisen etuvastuksen (B) ja katkojareleen (A)

kautta mittarin toiseen kiinnitysruuviin.



Näin jälkeenpäin hyvinkin yksinkertaista siis :) Ei ollut siinä vaiheessa..



Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: To Kesä 11, 2009 7:41 pm
Kirjoittaja HV
Tuntuu tutulta tuo "välillä kaikki hukkuu johonkin"



Mulla tuon aiheuttaa 68:ssa sulakerasia, joka on hiukan kärsinyt vuosien saatossa. Mulla olis tuohon 68:siin kytkentäkaavio jos tarvit, kai se soveltuu myös 69:siin ?

Kojelaudan bensamittari

Lähetetty: To Kesä 11, 2009 7:51 pm
Kirjoittaja maasturi
Tuosta kuvasta vois päätellä onko kaikki kuparin tinaukset kunnossa. Ja tutkit tuon B komponentin, jännitteentasain regulaattori, siinä voi olla käämilanka irti, kun juotettu niihin tappeihin minkä varassa se on. Tapit mittaristossa ja regulaattorissa naaraskosketin ja se irti käämilangasta. Juota uudestaan. Ja pura mittaristo tutkit mittarit ja kattelet kuntoa. Se voi olla rikkikin. Jos muut mittarit toimii mittaristossa on jännitettä.... Joku liitos nyt kiusaa... Tuosta katkoja releen ideasta en tiedä mutta samalta näyttää kuin jeepin mittarikin... Joku tinaus hapettunut ja irti....



Mutta jenkkisähköt on sellaiset ne häviä ja tulee välillä takaisin.... :)



Ps. ison pyöreän liittimen koskettimet huonosti kiinni, kun näkee kuvasta> juota ne suolahapon kanssa kunnolla tappien juuret, että ympäriinsä tinaa vai tuleeko  >:( setä juottaan ne... ;D