Vilkkuongelma

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja sillu »



Javen pahin ongelma on nyt vilkut. Oon niitä "vähän" yrittäny ihmetellä, mutta ei toimi.

Kaikki polttimot ja maadotukset yms on käyty läpi "sataan kertaan".



Asian tekee monimutkaseksi se että hätävilkut toimii ihan ok.

Ne käyttää samaa relettä kuin perusvilkutkin. Vilkkuviikseä käytettäessä ei siis tapahdu mitään.



Tein pienen kuvan rattitangon pohjasta:







Kaikki pinnat, johdot polttimot yms on kaikki käyty läpi moneen kertaan, tarkistettu ja puhdistettu.



Noiden kuparilevyjen päällä kulkee viiksen pohja, jossa on kuusi nastaa. Viikseä ku liikuttaa niin se yhdistää noita eri kuparipintoja. Oudoksuttaa että normaalitilanteessa vain tuolle pienelle Ruskea (Brown) pinnalle tulee jännite.



Onko tämä normaalia? Tuntuu oudolta, eihän se viiksen pohja yhdistä sillon mitään jännitettä toiseen pintaan,

kun tosiaan vaan tuonne browniin tulee jännite.



Kun noihin eri pintoihin tuo jännitteen, ainakin etuvilkut toimivat (palavat, eivät vilku)



Oon yrittäny paikantaa vikaa niin että oon tuonu kaikkiin rattitolpan johtoihin sekä maata että jännitettä yksitellen,

ja sillä saa erilaisia tilanteita aikaseksi, joko jonkun vilkun palamaan, releen naksumaan tms. mutta ei niin että vilkut toimiskin..



Lähimmäksi olen päässyt niin että yhdistän johtojen liittimissä tuon Violetin ja ruskean. Se tuntuisi loogiselta, koska silloin tuon pohjan rakenteen ymmärtäisi ihan ok: violettiin tulisi kokoajan jännnite, jollon viiksee käännettäes se yhdistää violetin ja joko sen ala tai yläpuolella olevan pinnan yhteen (Black/Blue ja Blue).



Eli, kun yhdistän tuon violetin ja ruskean, mikä maalaisjärjellä tuntuis ees jollain lailla ymmärrettävältä, toimivat etuvilkut ihan ongelmitta. Ongelma vaan on se että toiselle puolelle vilkuttaes palavat molemmat takavilkut ja toiselle puolelle ei kumpikaan takavilkku. Eli jotain menee silti pieleen.



Ymmärtääkö joku miten tuon pohjan pitäisi toimia :D Mikä kumma voi olla se puuttuva maa/jännitte kun kerran hätävilkut toimii ok, mutta perusvilkut ei ollenkaan??



Ei ymmärrys riitä enää itellä näiden kans :'( :'( :'( :'( :'(
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

No periaatehan on yksinkertainen: jännite (siis +) -puolella pelataan, vilkkukytkin vain kytkee vilkkureleen vilkuttamaan jomman kumman puolen valoja, periaatteessa vilkuille pitäis tulla jännite vain virrat avaimesta ON-asennossa ja nelivilkuille kokoajan (eri virtapiiri) riippumatta avaimen asennosta!! Soppaa hämmentää mahdollinen jarruvalojen samutus siltä puolelta, jossa vilkkuminen pitäis tapahtua (siis jos on takana punaiset vilkut) ja silloin molemmin puolin pitää olla erillinne etupään liitin ja takapään liitin!! Vilkkukatkaisijalla ei pitäisi olla varsinaista maa-puolta ollenkaan!! Maita sieltä kyllä löytyy, niistä liittimistä, jotka ei ole kytketty jännitteisiksi, polttimoiden läpi...



Ymmärtääkö tuosta mitään?? Auttaako yhtään??
raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja raipe »

no, määhän en oo nööri. mutta tuntuis maa ongelmalta, oli ittellä nimittäin samaa vikaa ku vaihto puskinta. ku toisele pualelle vilkutti ni molemmat etuvilkut hätä vilkkuna. no hiomapaperilla hoonausta peltilärpyköihin jokka on kiinnikkeenä takapualella. samantiän lähti pelitään. no toisaalta hämmästelyä herättää toi hätävilkkujen ja tavallistevilkkujen "yhteinen" rele. eiks molemmilla pitäis olla omansa? no ei oo kyllä mitään varmaa aavistusa, muta vahva epäilys.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja sillu »

Tänään mentiin paljon eteenpäin, mutta kuten tämän auton kohdalla nyt tuppaa olemaan, niin samalla paljon myös taaksepäin..



Hannu Vuorenmaa soitteli luettuaan viestini ja tarjosi apuaan ja kertoi melko varmasti tietävänsä vian. Olin ollut ihan oikeassa siinä että vilkut eivät voi toimia ellei violettiin piuhaan tule jännitettä. Sen jännitteen lähde vain oli ollut epäselvä. Hannu kertoi, että releitä on kuin on kuin kaksi ja ongelma lienee että releeltä ei tule jännitettä rattipylvääseen.



Hannu jopa skannasi '68 Javen kytkentäkaaviot ja niistä pääsin ihmettelemään itsekin tilannetta. Ja niinhän se oli, ongelma oli jälleen kerran huonossa kytkennässä sulaketaululla. Sulaketaulun kulmasta lähtee ruskea johto vilkkureleelle, joka matkaa siitä edelleen violettina rattipylvääseen. Nyt kun jännitettä tulee ok niin vilkut toimivat ensimmäistä kertaa viikseä käyttämällä. Periaatteessa..



Edelleen on silti sama perusongelma. Toiselle puolelle vilkuttaa molemmat, toiselle ei kumpikaan. Tätä aloin pähkäillä seuraavaksi. Otin irti kojelaudan alla sivussa olevan liittimen, josta piuhat jatkavat taakse. Tästä hoksasin että oranssiin ja beigeen piuhaan tulee katkova jännite kun hätävilkut on päällä. Ja oikealle vilkuttettaessa pelkästään beigelle, vasemmalle pelkästään oranssille. Jännitteet ainakin siis lähtee ihan oikein kojelaudalta. Vika lienee johdoissa kojelaudan ja takaluukun välillä, jostakin maattaa piuhat maihin. Tätä puoltaisi sekin että vilkut vilkuttaa vaikka ne ei saa maata polttimon kehyksestä ollenkaan  :o



Hyvä alku, mutta sit hommat tökkäsi. Olin jo alkamassa vetää uusia piuhoja testimielessä taakse, kun akkulaturi sammui ja lykkäsi savut pihalle. Oon aina sillon tällön pitäny akkulaturia akussa kun noiden sähköjen kans tulee pelattua pitkiäki aikoja putkeen.



Jännitteen testaus akun navoista, 5v! ööööö täh  :D onkohan tuo akku kuivunut sitte sillon ku vaasasta ajoin tampereelle 16v jännitteellä kun se säädin oli rikki.. toisaalta kummaa kun ihan ok tähän asti toiminut. Ens viikolla akkukauppaan..



Laitoin Hannun skannaamat kytkentäkaaviot tuonne Tech Info sivuille muidenkin iloksi.

Iso kiitos Hannulle!






sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja sillu »



Väritarkennuksia omien silmien ja kytkentäkaavioiden välillä ::) :P:



violetti on oikeasti "purple"

beige -> "white"

mustavihr -> Black/Yellow


HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja HV »

Ole hyvä vaan   :)



Tuo kytkentäkaavio on kopioitu -68 Technical service manuaalista, jonka sain auton mukana. Erittäin hyvä kirja, ajalta jolloin koko auto, tai tässä tapauksessa useampi eri malli käsiteltiin samassa kirjassa.

Tästä löytyy samanlaiset kaaviot myös American ja Rebel / Ambassador nimikkeillä, jos jollain on tarvetta.



Olisin voinu skannata vähän paremmin nuo kuvat, en tienny että tulis näin näkyville  :P
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja sillu »



Ne on tosi hyvät :)
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja sillu »

Taas tallille, oli aika ottaa "härkää sarvista" nyt tämän pirullisen vilkkuongelman kanssa.



Takaisin lähtökuoppiin. Auton takapäähän menevä liitin kojelaudan alta irti.

Hätävilkuilla sekä oranssi että valkoinen vilkkuvat, vasemmalle vilkutettaessa oranssi ja oikealle valkoinen.

Kaiken täytyy siis olla kunnossa ainakin tähän liittimelle asti.



Takakonttiin siirtyminen. Koska toiselle puolelle vilkutettaes vilkkuvat molemmat valot ja toiselle puolelle ei kumpikaan,

on piuhoissa tai maadotuksissa jotain hämärää pakko olla.. mittailua, polttimoita irti, maadotuksien parantamista.. eihän näissä ole mitään järkeä.



Ufot ja piilokamerakin kävivät jo mielessä.  ;D Otin kohteeksi sen ongelman että molemmat vilkkuvat toiselle puolelle, siitä lienee helpompi lähteä liikkeelle, kun jännitettä kumminkin tulee silloin molemmille puolille. Raakasti siis vaan piuhoja poikki yksi kerrallaan.



Jossain vaiheessa havahduin sekavien ajatusteni kanssa. HETKINEN NYT. Tuo piuha on 10cm päästä poikki ja silti tänne polttimon kantaan tulee vilkkuva jännite vastaavaan nastaan. Nyt hemmetti.. eikun kuorimaan mustaa johtojen suojateippiä irti. Ja siellähän se oli! Jostain syystä oranssiin piuhaan oli pyörittelemällä kytketty joku punainen piuha.



Vilkaisu taas sähkökaaviohin. Takavaloille tulee edestä kolme johtoa. Sininen, joka haarautuu takaluukussa molemmille polttimoille, oranssi vasemmalle ja valkoinen oikealle. Ei muita piuhoja. Otetaan punainen ylimääräisen oloinen irti siis.



Viiksestä vasemmalle, ensimmäisen kerran täs autos vilkutti vain vasemman puolen vilkku  :)



Eikun innokkaana vilkkua oikealle. No nyt ei vilku sit oikealle ollenkaan. Tässä vaiheessa oli jo piuhat niin tutut että oli helppo todeta valkoisen johdon olevan poikki jostain kojelaudan liittimen ja takakontin välistä. Uusi piuha ja nyt toimii.



Loppu hyvin kaikki hyvin - vilkut toimivat!



Veikkaan, että kun valkoinen piuha on ollut poikki niin jenkkipoika on vaan ryöstänyt vasemmalta puolelta oranssilta piuhalta jännitteen, huomaamatta että vilkuthan siinä menee sekaisin..  :P
HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja HV »

Jeeee !



Nyt sitte konttorille  :)
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja A-V »

HEh, nuo hyppypiuhat on laatukorjauksia suoraan ameriikasta.. Hieno juttu että sait selvitettyä :)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin