Jeep kiukuttelee

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
JanneM
Viestit: 1466
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Aiheuttaako ton venttiilin viallisuus käyntiongelmia?
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Moi !

PCV-venttiilin tukkeutuminen tai tulppaaminen aiheuttaa ylipainetta venttiilikoppaan. Se saattaa aiheuttaa öljyvuotoja venttiilikopan tiivisteen tai öljyntäyttökorkin kautta.

- Käyntiongelmista en osaa sanoa.

Minulla,kun tulppasin PCV -läpiviennin, öljyvuodot lisääntyivät venttiilikopan tiivisteen välistä. Vaihdoin uuden tiivisteen / liimat niin vuoto loppui, mutta sitten tuppasi tihkumaan öljyntäyttökorkin tiivisteen kautta ulos.
JanneM
Viestit: 1466
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Ok,rupes hikoileen mullakin,mutta jo ennen kun tein tota tulppausta.Putsailin ton venttiilin katotaan vielä toimiiko jos teen tulpan vasta venttiilin jälkeen,jonkin sortin ilmavuodosta nyt kuitenkin tuntuis olevan kyse.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja RamiS »

PCV on kampikammion tuuletusventtiili.

Sen ei minun tietojeni mukaan tarvitse mennä imusarjaan asti. voi hengittää myös vapaasti ulkoilmaan venttiilikopasta.



Kyseisen tulppauksen vaikutus alipainepyyhkijöihin on mulle kyllä mysteeri. Pitäisi olla kokonaan eri alipainelähdöstä otettu, jotta kampikammion öljyhöyryt eivät pyörisi alipainemoottorissa...



RS
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

PCV on kampikammion tuuletusventtiili.

Sen ei minun tietojeni mukaan tarvitse mennä imusarjaan asti. voi hengittää myös vapaasti ulkoilmaan venttiilikopasta.



Kyseisen tulppauksen vaikutus alipainepyyhkijöihin on mulle kyllä mysteeri. Pitäisi olla kokonaan eri alipainelähdöstä otettu, jotta kampikammion öljyhöyryt eivät pyörisi alipainemoottorissa...



RS

Itsekkin vetäisin PCV:ltä letkun suoraan moottorin kylkeä alas, varsinkin jos moottori ei isommin huohota (väljä), niin ei isosti putken päästä höngi. Jos huohottaa, niin letkua voi jatkaa pidemmäksi, jotta saa vedettyä pohjaa pitkin taka-akselin yli taakse, jolloin hönkä ei jää moottoritilaan/tule ohjaamoon.

Alkujaanhan se menee ilman putsarin kotelooon, jotta huohotus höngät imetään moottorin palotilan kautta palamaan putkesta ulos.



Ja pyyhkijät sähköllä Jeepissä.

Mutta lämppärin läpät vaatii alipaineen.

Sen saa suoraan imusarjasta, ja joissain kaasuttajissa on valmiiksi alipaine lähtö, kaasuläppien alapuolelta. (Virranjakajan alipaine otetaan läppien yläpuolelta).

Itse asiassa jarrutehostin myös samasta alipaineesta, josta lämppärin läpät.

Ei liity millään tavoin PCV:hen, on kokonaan oma systeeminsä.



Jos PCV on tulpattu, niin moottorin sisällä ylipaine kasvaa, ja rupeaa tiivisteiden välistä väkisin huohottaan (tai korkista, mittatikun ampuu ulos, jne.), vastaavasti voi vaikuttaa käyntiin, kun mäntien ala paine liian suuri ja ahdistaa liikettä.

Venttiili auki, pitäisi käydä paremmin, koska ei ahdista mäntien liikettä.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja RamiS »

En taas lukenut tuota viestiketjua kokonaan ennen kommentointia...



Joka tapauksessa PCV:n hengistys omanaan ja alipaineet omana linjanaan.



RS
Avatar
A-V
Viestit: 7632
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja A-V »

Muistelisin, että ton huohotus/pcv venttiilin tilalle on lykätty noita pärräpuolen filttereitä huohottimeksi. esim tommonen tai vastaava, noihan on pestäviä mutta toisaalta hintakaan ei päätä huimaa, vaikka vaihtais aina öljynvaihdon yhteydessä:

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/moottori-ja-sen-liittyvat-osat/ilmansuodattimet/ilmansuodatin-power-filter-28mm/





Löytyy montaa eri kokoa ja näköä, mutta jonkinlaisen 'kiinnitystelineen' joutuu todnäk värkkäämään. luulisi kuitenkin että olis parempi kun letku suoraan koneen kylkeä pitkin alas. njoo tietty sama jos kone on pirun väljä niin jonkin verran tollanenkin päästää hönkää läpi konetilaan.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
JAMANT
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Ei teillä näköjään ole mitään käsitystä PCV-järjestelmän toiminnasta  :o



Raitis suodatettu ilma tulee ilmansuodatinkotelosta, joko suodattimen sisäpuolelta tai niinkuin 70-luvun Jeepeissä, erillisen PCV-suodattimen kautta (tuommoinen: http://www.jamant.fi/pcvsuodatin-fsjcjamc-amcj3224380-p-3154.html ) letkulla venttiilikopan takimmaiseen reikään (tai saa se mennä etummaiseenkin, ei sen väliä), toiseen reikään pannaan se PCV-venttiili (esim tuommoinen: http://www.jamant.fi/pcvventtiili-fsjcjamc-amcj3232845-p-3152.html ) tai yhde, josta lähtee letku (jonka väliin voi laittaa vaihtoehtoisesti PCV-venttiilin, joka tulee letkun väliin) kohti kaasarin alla olevaa PCV-liitintä, jossa on imua koko ajan (tunnistaa suuresta halkaisijasta, yleensä samankokoinen kuin se PCV-venttiilin liitin, johon letku kiinittyy. Siitä PCV-venttiilin toisesta haarasta (jos siis se koppaan laitettava malli) lähtee letku tulipellissä olevaan alipaineakkuun, johon alipaine varastoituu, käytettäväksi mm lämmityslaitteen alipainekalvoille (FSJ). PCV-venttiilin tarkoitus on tasata imua kampikammioon, kun on paljon alipainetta (läpät kiinni) alipaine sulkee venttiiliä ja pitää alipaineen vakiona, kun läpät aukeaa, alipaine vähenee ja jousi sallii venttiilin aueta, jolloin se vähäisempi alipaine taas säätyy ja kampikammiossa on aina periaatteessa lievä alipaine. PCV-järjestelmän tarkoitus on estää palamattomien hiilivetyjen pääsy luontoon (vihreät arvot), sen takia niitä letkuja ei pidä vain vetää auton alle tai jos vetää, molempiin pitää laittaa suodatin, muuten kampikammioon syntyvä alipaine vetää hiekkaa ja muita epäpuhtauksia kampikammioon ja kone on poks pian.



Niin, ja sen kaasarin toiminnassa on huomioitu se kampikammion tuuletus, jos sen lähdön tukkii, se kaasari ei toimi niinkuin on ajateltu, osa koneen käyttämästä ilmasta tulee kampikammiosta.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Tai moponetistä jotain tällaista



JanneM
Viestit: 1466
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

Jeep kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Ei teillä näköjään ole mitään käsitystä PCV-järjestelmän toiminnasta  :o



Raitis suodatettu ilma tulee ilmansuodatinkotelosta, joko suodattimen sisäpuolelta tai niinkuin 70-luvun Jeepeissä, erillisen PCV-suodattimen kautta (tuommoinen: http://www.jamant.fi/pcvsuodatin-fsjcjamc-amcj3224380-p-3154.html ) letkulla venttiilikopan takimmaiseen reikään (tai saa se mennä etummaiseenkin, ei sen väliä), toiseen reikään pannaan se PCV-venttiili (esim tuommoinen: http://www.jamant.fi/pcvventtiili-fsjcjamc-amcj3232845-p-3152.html ) tai yhde, josta lähtee letku (jonka väliin voi laittaa vaihtoehtoisesti PCV-venttiilin, joka tulee letkun väliin) kohti kaasarin alla olevaa PCV-liitintä, jossa on imua koko ajan (tunnistaa suuresta halkaisijasta, yleensä samankokoinen kuin se PCV-venttiilin liitin, johon letku kiinittyy. Siitä PCV-venttiilin toisesta haarasta (jos siis se koppaan laitettava malli) lähtee letku tulipellissä olevaan alipaineakkuun, johon alipaine varastoituu, käytettäväksi mm lämmityslaitteen alipainekalvoille (FSJ). PCV-venttiilin tarkoitus on tasata imua kampikammioon, kun on paljon alipainetta (läpät kiinni) alipaine sulkee venttiiliä ja pitää alipaineen vakiona, kun läpät aukeaa, alipaine vähenee ja jousi sallii venttiilin aueta, jolloin se vähäisempi alipaine taas säätyy ja kampikammiossa on aina periaatteessa lievä alipaine. PCV-järjestelmän tarkoitus on estää palamattomien hiilivetyjen pääsy luontoon (vihreät arvot), sen takia niitä letkuja ei pidä vain vetää auton alle tai jos vetää, molempiin pitää laittaa suodatin, muuten kampikammioon syntyvä alipaine vetää hiekkaa ja muita epäpuhtauksia kampikammioon ja kone on poks pian.



Niin, ja sen kaasarin toiminnassa on huomioitu se kampikammion tuuletus, jos sen lähdön tukkii, se kaasari ei toimi niinkuin on ajateltu, osa koneen käyttämästä ilmasta tulee kampikammiosta.
Mistäs toi käynnin paraneminen johtuu,kun venttiili on tulpattu?
Vastaa Viestiin