AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Yritin katsella kuvaasi, niin epäilisin vahvasti ettei rotanloukkumöykky ole päässyt osumaan ankkuriin, mikä on oikein.
Mutta ankkuria katsoessa näyttäisi helojen olleen kunnolla väljät, koska ankkuri näyttäisi olevan kunnolla hiertynyt, ilmeisesti hangannut kuoressa oleviin kolmeen rautapaakkuun.
Hiilien ankkurissa olevan liukupinnan kiillottaisin hienolla hiomapaperilla, samoin kuin hiilien kontaktipinnat.
Muuten osat näyttäisi olevan käyttökuntoisia.
RS
Mutta ankkuria katsoessa näyttäisi helojen olleen kunnolla väljät, koska ankkuri näyttäisi olevan kunnolla hiertynyt, ilmeisesti hangannut kuoressa oleviin kolmeen rautapaakkuun.
Hiilien ankkurissa olevan liukupinnan kiillottaisin hienolla hiomapaperilla, samoin kuin hiilien kontaktipinnat.
Muuten osat näyttäisi olevan käyttökuntoisia.
RS
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Mulla Wagossa muinoin oli samaa ongelmaa kuumastartissa, vaikka taatusti kunnossa oleva starttimoottori. Peltisarjojen kollektori lämmitti startin.
Peltisarjan, sekä startin eristys asiaan kuuluvilla tarvikkeilla auttoi. Javelinissa vaihdoin suosiolla snadiin tehostarttiin.
Peltisarjan, sekä startin eristys asiaan kuuluvilla tarvikkeilla auttoi. Javelinissa vaihdoin suosiolla snadiin tehostarttiin.
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Anteeksi. Kun mietteissäni kirjoittelin, niin en huomannut sanoa, että kuva ei ole kyseisestä startista. Mutta diagnoosi osui silti. Rautamötiköissä oli juurikin jälkiä ankkuriin osumisesta. Tämä asia pitäisi olla nyt kunnossa.
Sen lisäksi rotanloukkumöykyssä oli mielestäni osumasta syntynyt jälki. Tämä vaiva startissa on todennäköisesti edelleen, koska en tiedä miten se poistetaan oikeaoppisesti. Oletan että helojen vaihto ei vaikuta rotanloukkumöykyn etäisyyteen ankkurista, kun ei kai sen liikerata voi millin kymmenyksistä heloissa olla kiinni. Startista oli aiemmin hajonnut bendixin päässä akselia oleva lukitusprikka. Sen uusin remontissa myös. Ymmärtääkseni lukituksen vioittuminen aiemmin on saattanut vaikuttaa rotanloukkumötikän liikematkaan ja jäljet ankkurissa olisivat tämän aikaisia ja nyt tilanne olisi korjaantunut. En tiedä, mutta tuli vain mieleen.
Jeepissä on omat valupakosarjansa. Onko niillä ollut jonkinlaiset lämpösuojat aikanaan?
Tällaista toimintaa meillä oli Jeepin kanssa.https://www.youtube.com/watch?v=uv8cKhu_720
Sen lisäksi rotanloukkumöykyssä oli mielestäni osumasta syntynyt jälki. Tämä vaiva startissa on todennäköisesti edelleen, koska en tiedä miten se poistetaan oikeaoppisesti. Oletan että helojen vaihto ei vaikuta rotanloukkumöykyn etäisyyteen ankkurista, kun ei kai sen liikerata voi millin kymmenyksistä heloissa olla kiinni. Startista oli aiemmin hajonnut bendixin päässä akselia oleva lukitusprikka. Sen uusin remontissa myös. Ymmärtääkseni lukituksen vioittuminen aiemmin on saattanut vaikuttaa rotanloukkumötikän liikematkaan ja jäljet ankkurissa olisivat tämän aikaisia ja nyt tilanne olisi korjaantunut. En tiedä, mutta tuli vain mieleen.
Jeepissä on omat valupakosarjansa. Onko niillä ollut jonkinlaiset lämpösuojat aikanaan?
Tällaista toimintaa meillä oli Jeepin kanssa.
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Minun mielestä, tuossa rotanloukku mekanismin möykyssä nuo olkapäät, ottaa startin kuoriin kiinni ja ankkuriin nähden jää reilusti rakoa.
Ei pysty erikseen säätämään. (?)
Jos olkapäiden ja startin kuoren vastin pinnat ovat kuluneet, niin möykky voi mennä liian syvälle.
Useimmiten suurin ongelma juurikin tuo pakosarjojen aiheuttama lämpö.
Myös lämmin väljä kone saattaa aiheuttaa stsrttsus ongelmia, kunnes kone vähän jäähtyy. (Toki en väitä että ko. auton kone olisi väljä)
Ei pysty erikseen säätämään. (?)
Jos olkapäiden ja startin kuoren vastin pinnat ovat kuluneet, niin möykky voi mennä liian syvälle.
Useimmiten suurin ongelma juurikin tuo pakosarjojen aiheuttama lämpö.
Myös lämmin väljä kone saattaa aiheuttaa stsrttsus ongelmia, kunnes kone vähän jäähtyy. (Toki en väitä että ko. auton kone olisi väljä)
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Kone on ihan hyvässä kunnossa ja Jamant on sen ymmärtääkseni joskus remontoinut. Ei sillä vissiin kovin paljoa ole remontin jälkeen ajettu.
Onko alunperin startilla lämpösuojaa?
Täytyy ottaa kesän aikana vielä uudelleen startti irti ja tutkia se möykyn etäisyys. Lämpövaiva se periaatteessa on, koska kylmänä starttaa ihan iloisesti ja kuumana ei jaksa pyörittää. Tai jaksaa sitten, kunhan saa ensin pyörimään.
Oireet täsmää väljiin heloihin ihan täysin, mutta kun ne on nyt vaihdettu. Lämpösuojan voisi lisätä, jos siellä kuuluu sellainen olla.
Onko alunperin startilla lämpösuojaa?
Täytyy ottaa kesän aikana vielä uudelleen startti irti ja tutkia se möykyn etäisyys. Lämpövaiva se periaatteessa on, koska kylmänä starttaa ihan iloisesti ja kuumana ei jaksa pyörittää. Tai jaksaa sitten, kunhan saa ensin pyörimään.
Oireet täsmää väljiin heloihin ihan täysin, mutta kun ne on nyt vaihdettu. Lämpösuojan voisi lisätä, jos siellä kuuluu sellainen olla.
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Miten moottorin maadoitus runkoon on toteutettu?
Meneekö rotanloukun läpi tarpeeksi virtaa?
Meneekö rotanloukun läpi tarpeeksi virtaa?
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Myös akun kunto.
Joskus akkukin voi tehdä sen, että yleisesti tuntuu hyvältä ja ehjältä.
Mutta heti latauksen jälkeen ja/tai lämpimänä, ei luovuta kunnolla virtaa, hetkenkin seisotus/jäähdyttely antaa virran taas kulkea.
Ja tosiaan johtojen kunto. Lämpötila vaihtelut voi tehdä kontakti häiriöitä...
Joskus akkukin voi tehdä sen, että yleisesti tuntuu hyvältä ja ehjältä.
Mutta heti latauksen jälkeen ja/tai lämpimänä, ei luovuta kunnolla virtaa, hetkenkin seisotus/jäähdyttely antaa virran taas kulkea.
Ja tosiaan johtojen kunto. Lämpötila vaihtelut voi tehdä kontakti häiriöitä...
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Akun maa menee sylinterikanteen. Runkoon ei akulta maajohtoa suoraan lähde, mutta se ei tällaista voisi aiheuttaa. Akun paksuista kaapeleista olen mitannut jännitehäviöt kuormitettuna ja yhdessä liitoksessa oli hyvin pientä ongelmaa, muutamia kymmenyksiä tippui jännite, mutta se on korjattu ja ei ollut merkittävää vaikutusta. Ennen korjaustakin jännitehäviö oli käsittääkseni sallituissa rajoissa, alle 0,5V per puoli. Nyt ne on lähes nolla.
Kolmea eri akkua olen kokeillut. Kaksi niistä tuntuu muualla toimivan hyvin. Ne on kyllä aika pieniä, että se on toki vähän sama asia kuin puolikuntoinen. Mutta kyllä tuo meidän toinen Wagoneer lähtee samoilla akuilla ihan ongelmitta käyntiin.
Osaisiko joku sanoa siitä lämpösuojasta, että onko näissä uutena sellainen ollut?
Kolmea eri akkua olen kokeillut. Kaksi niistä tuntuu muualla toimivan hyvin. Ne on kyllä aika pieniä, että se on toki vähän sama asia kuin puolikuntoinen. Mutta kyllä tuo meidän toinen Wagoneer lähtee samoilla akuilla ihan ongelmitta käyntiin.
Osaisiko joku sanoa siitä lämpösuojasta, että onko näissä uutena sellainen ollut?
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
Ei ole tullu vastaan lämpösuojia.Mulla oli joskus lämpimänä starttausongelmia tuossa Hudsonissa olevassa 304 myllyssä.Startin remppasin ja solenoidin vaihdoin ja tarkistin kaikki maadoitukset,ym. liitokset.Nyt starttaa kuumanakin ihan tuosta vaan.
AMC 360/Wagoneer startin kunnostusta
GMläisissä noi starttauksen lämpöonkelmat tuntuu olevan enemmän jopa sääntö kuin poikkeus. Motti kuumana vaatii enemmän virtaa, eikä jaksa pyöriä. Vartin verran ku vartoo, niin avot. Eikä vaikuta maakaapeli, akku eikä muukaan suht järkevältä vaikuttava mahdollien puute...