FSJ ohjaus

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Eikös ne ole ollut tunnottomia ihan tehtaalta asti.

Tiedä sitten saisko noihin hammastankoo??

Toisaalta myös hammastanko-ohjaus voi olla tunnoton vaikka on täsmällinen. Esim. Citroen CX:ssä on tarkka ja täsmällinen hammastanko-ohjaus, mutta vailla tuntoa, koska ratin kääntäminen vaan ohjaa hydrauliventtiileitä, eikä ratin liike suoraan käännä hammastankoa. Paineettomana ohjauksessa on välys, mikä "poistuu" hydr. paineen noustua. Paineellisena pyöristä ei saa rattia käännettyä.
Avatar
Uba
Viestit: 261
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2003 1:23 am

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja Uba »

Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Onko kukaan koskaan kokeillut muuttaa Jeepin etuperän caster-kulmaa?? Mitä enemmän casteria, niin sitä tehokkaammin ohjaus keskittää ja taas vähemmän casteria niin saadaan kyvyt mutta tunnoton ja uraherkkä ohjaus. Matalemmissa versioissa tämä varmaan onnistus ns. caster-kiiloilla, eli muutetaan perän kulmaa pakkojen ja akselin väliin tulevilla kiiloilla. Vaikeampi tapa on rälläköidä etuperän ulkopäät irti putkesta ja kasvattaa niitä kiertämällä caster-kulmaa. Nivelpisteet kun on kiinni siinä akselin ulkopäässä. Näinhän toimitaan varsinkin, kun tehdään ns. SOA-muutos eli heitetään etuakseli pakan alapuolelle.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja A-V »

Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?

Mihin tää liittyy. Onhan ne irto-osia, vaatii sen oman irroitus ja oman asennustyökalun (tiukka sovitus, normi ulosvetäjällä rikkoo hihnapyörän, pitää vetää siitä hihnapyörän keskiöstä, siitä urasta, asennus vetämällä akselista, jossa on kierre sisällä)!
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?

Mihin tää liittyy. Onhan ne irto-osia, vaatii sen oman irroitus ja oman asennustyökalun (tiukka sovitus, normi ulosvetäjällä rikkoo hihnapyörän, pitää vetää siitä hihnapyörän keskiöstä, siitä urasta, asennus vetämällä akselista, jossa on kierre sisällä)!

Ajatus varmaan, että asentais pienemmän pyörän, jolloin pumppu pyörii hitaammin ja näin ollen litrat pienenee.



Litroilla tehdään liike nopeus.

Paineella voima.



Mutta taitaa ohjaus tehostimen rakenne olla sellainen, että paine vaikuttaa tehostavuuteen enemmän kuin litrat.

Joten matala paineisempi rajotin venttiili pumppuun auttaisi?
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Tekniikan Maailma 13/81 maasturivertailussa Cherokeen ohjausta moitittiin ylitehostetuksi ja yllättävästi reagoivaksi.

Onkohan tuo jälkimmäinen synonyymi epätarkalle?

Eräs jenkkiläinen koeajaja YouTubessa, joka vertasi Wagoneeria uudempaan maasturiin, luonnehti Wagoneerin ohjausta "spongy" sienimäinen.
Avatar
rebel70
Viestit: 4182
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

"spongy" sienimäinen. Jos se oli syöny sieniä? ;D
😁
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

FSJ ohjaus

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Mikä lie sienestäjä. ;D
Vastaa Viestiin