FSJ ohjaus
FSJ ohjaus
Eikös ne ole ollut tunnottomia ihan tehtaalta asti.
Tiedä sitten saisko noihin hammastankoo??
Toisaalta myös hammastanko-ohjaus voi olla tunnoton vaikka on täsmällinen. Esim. Citroen CX:ssä on tarkka ja täsmällinen hammastanko-ohjaus, mutta vailla tuntoa, koska ratin kääntäminen vaan ohjaa hydrauliventtiileitä, eikä ratin liike suoraan käännä hammastankoa. Paineettomana ohjauksessa on välys, mikä "poistuu" hydr. paineen noustua. Paineellisena pyöristä ei saa rattia käännettyä.
Tiedä sitten saisko noihin hammastankoo??
Toisaalta myös hammastanko-ohjaus voi olla tunnoton vaikka on täsmällinen. Esim. Citroen CX:ssä on tarkka ja täsmällinen hammastanko-ohjaus, mutta vailla tuntoa, koska ratin kääntäminen vaan ohjaa hydrauliventtiileitä, eikä ratin liike suoraan käännä hammastankoa. Paineettomana ohjauksessa on välys, mikä "poistuu" hydr. paineen noustua. Paineellisena pyöristä ei saa rattia käännettyä.
FSJ ohjaus
Tolla saa pudotettua pumpun painetta:
https://borgeson.com/instructions/899001.pdf
https://www.uspartsperformance.fi/borgeson-899001-paineenalennin
https://borgeson.com/instructions/899001.pdf
https://www.uspartsperformance.fi/borgeson-899001-paineenalennin
FSJ ohjaus
Onko kukaan koskaan kokeillut muuttaa Jeepin etuperän caster-kulmaa?? Mitä enemmän casteria, niin sitä tehokkaammin ohjaus keskittää ja taas vähemmän casteria niin saadaan kyvyt mutta tunnoton ja uraherkkä ohjaus. Matalemmissa versioissa tämä varmaan onnistus ns. caster-kiiloilla, eli muutetaan perän kulmaa pakkojen ja akselin väliin tulevilla kiiloilla. Vaikeampi tapa on rälläköidä etuperän ulkopäät irti putkesta ja kasvattaa niitä kiertämällä caster-kulmaa. Nivelpisteet kun on kiinni siinä akselin ulkopäässä. Näinhän toimitaan varsinkin, kun tehdään ns. SOA-muutos eli heitetään etuakseli pakan alapuolelle.
FSJ ohjaus
Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
FSJ ohjaus
Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?
Mihin tää liittyy. Onhan ne irto-osia, vaatii sen oman irroitus ja oman asennustyökalun (tiukka sovitus, normi ulosvetäjällä rikkoo hihnapyörän, pitää vetää siitä hihnapyörän keskiöstä, siitä urasta, asennus vetämällä akselista, jossa on kierre sisällä)!
FSJ ohjaus
Tuli tuos mieleen myös että eikö niis tehostimen pumpuissa ole irrotettavat hihnapyörät...?
Mihin tää liittyy. Onhan ne irto-osia, vaatii sen oman irroitus ja oman asennustyökalun (tiukka sovitus, normi ulosvetäjällä rikkoo hihnapyörän, pitää vetää siitä hihnapyörän keskiöstä, siitä urasta, asennus vetämällä akselista, jossa on kierre sisällä)!
Ajatus varmaan, että asentais pienemmän pyörän, jolloin pumppu pyörii hitaammin ja näin ollen litrat pienenee.
Litroilla tehdään liike nopeus.
Paineella voima.
Mutta taitaa ohjaus tehostimen rakenne olla sellainen, että paine vaikuttaa tehostavuuteen enemmän kuin litrat.
Joten matala paineisempi rajotin venttiili pumppuun auttaisi?
FSJ ohjaus
Tekniikan Maailma 13/81 maasturivertailussa Cherokeen ohjausta moitittiin ylitehostetuksi ja yllättävästi reagoivaksi.
Onkohan tuo jälkimmäinen synonyymi epätarkalle?
Eräs jenkkiläinen koeajaja YouTubessa, joka vertasi Wagoneeria uudempaan maasturiin, luonnehti Wagoneerin ohjausta "spongy" sienimäinen.
Onkohan tuo jälkimmäinen synonyymi epätarkalle?
Eräs jenkkiläinen koeajaja YouTubessa, joka vertasi Wagoneeria uudempaan maasturiin, luonnehti Wagoneerin ohjausta "spongy" sienimäinen.
FSJ ohjaus
Mikä lie sienestäjä. ;D