Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 7 8 [9] 10  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 50 vastausta) Kotimainen levyjarruadapteri (Luettu 35065 kertaa)
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #120 - 11.01.24 klo 14:22:02
Tulosta viesti  
No voi v****u.
Sitten saa tarjota ylimääräisejä lojuvia pieniä napoja minulle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #121 - 11.01.24 klo 14:31:18
Tulosta viesti  
Ja nyt kun olen osiin tutustunut veikkaan että tuo Previan levy ei käy suoraan tuohon napaan. Keskireikä on ainakin 10mm liian pieni tuon navan ulkohalkaisija erokoon lisäksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
N1k0
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 196
Liittynyt: 25.11.13
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #122 - 12.01.24 klo 08:36:22
Tulosta viesti  
Minulla on Rebelissä tuon ensimmäisen erän setti käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen jarruihin. En harkitsisi edes ajavani rummuilla.

Tosiaan itse tein koesovituksen tällä toisella erällä ja asennuksessa ei ilmaantunut mitään poikkeavaa.



Kuvassa 1982 CHEVROLET CELEBRITY 2.8L 173cid V6 mallin jarrusatula, noilla samoilla valumerkeillä näytti jotakin olevan myynnissä Rokkiautossa. Sellainen on hyvä huomioida tilatessa, että kaikkiin ei nuo kiinnityspultit näköjään kuulu mukaan (vaikka kuvassa olisikin).

Tuolla aiemmin jo kirjoitin, että ison rummun navan kanssa pitää jarrulevystä sorvata pois. Itse törmäsin tähän, kun tein Rebeliin swappia. Minulle tuli silloin pienet navat, mutta muistaisin että isonkin saa sopimaan. Silloin pitää navan ulkokehältä ottaa pois ja jarrulevyn keskireikää suurentaa. Muistaakseni tuossa pituudessa ei ollut merkittävää eroa. Laakeripaikat on kuitenkin samat pieni vs iso napa. Tuota etäisyyttä saa tarvittaessa hieman shimmattua aluslevyillä. Lisäksi navan studit menee vaihtoon, koska jäävät aika lyhyiksi. Studeja saa mm. IKH:lta, ostin jonkun fordin/massikan traktorin etupyörän studit.   

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
juhap
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


American

Viestejä: 9254
Sijainti: ruovesi
Liittynyt: 24.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #123 - 12.01.24 klo 09:12:18
Tulosta viesti  
Tepolla on kanssa studeja, eri mittojakin

https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=13544&editmode=showmain&s=1&p_id=247

Noista nuo jotkut, joissa on knurlin jälkeen sileä osuus, on hyviä. Levy ei pääse heilumaan.
« Viimeksi muokattu: 12.01.24 klo 09:13:46 Kirjoittaja juhap »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #124 - 12.01.24 klo 10:31:51
Tulosta viesti  
N1k0 kirjoitti 12.01.24 klo 08:36:22:
Minulla on Rebelissä tuon ensimmäisen erän setti käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen jarruihin. En harkitsisi edes ajavani rummuilla.

Tosiaan itse tein koesovituksen tällä toisella erällä ja asennuksessa ei ilmaantunut mitään poikkeavaa.

https://jaatiedostosi.com/n1k0/20240101_174121.jpg

Kuvassa 1982 CHEVROLET CELEBRITY 2.8L 173cid V6 mallin jarrusatula, noilla samoilla valumerkeillä näytti jotakin olevan myynnissä Rokkiautossa. Sellainen on hyvä huomioida tilatessa, että kaikkiin ei nuo kiinnityspultit näköjään kuulu mukaan (vaikka kuvassa olisikin).

Tuolla aiemmin jo kirjoitin, että ison rummun navan kanssa pitää jarrulevystä sorvata pois. Itse törmäsin tähän, kun tein Rebeliin swappia. Minulle tuli silloin pienet navat, mutta muistaisin että isonkin saa sopimaan. Silloin pitää navan ulkokehältä ottaa pois ja jarrulevyn keskireikää suurentaa. Muistaakseni tuossa pituudessa ei ollut merkittävää eroa. Laakeripaikat on kuitenkin samat pieni vs iso napa. Tuota etäisyyttä saa tarvittaessa hieman shimmattua aluslevyillä. Lisäksi navan studit menee vaihtoon, koska jäävät aika lyhyiksi. Studeja saa mm. IKH:lta, ostin jonkun fordin/massikan traktorin etupyörän studit.   

   



Ok, onko kuvassa tuo Toyota Previan levy käytössä, minulle tuli Toyotan levy jäähdytettynä mutta tuo vaikutta normi levyltä?
Sanoit että ison navan kanssa pitää levyn keskireikää suurentaa mutta eikö ison ja pienen navan keskiosat ole samankokoisia? Täytyy olla jos sama vanne menee?
« Viimeksi muokattu: 12.01.24 klo 10:33:23 Kirjoittaja sj.hero »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #125 - 12.01.24 klo 10:44:27
Tulosta viesti  
A-V kirjoitti 11.01.24 klo 09:52:28:
TeemuS kirjoitti 10.01.24 klo 13:27:40:
Joo kertokaa ihmeessä joku miten näiden adapterien kanssa sitten käytännössä kävi kun pääsette asentamaan



Mähän laitoin setin siihen '71 Javeen mikä meni Ekille lopulta. Tässä linkki, asennus kuvineen viestissä #49.
https://amccf.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1536627135/45

Navat on tosiaan oikeat ihan normaaleista kuutoskoneisen rummuista, noissa veekasin orkkis isoissa rummuissa on navat 'liian pitkät' ja jarrukamat asettuu väärään kohtaan. Kuutosen navoilla oli miltei bolt-on, vain hubista sai sorvata ulkoreunalta noin 5mm pois, että mahtui levyn sisään (merkkasin tussilla molemminpuolin ja otin kivi ja lamellilaikalla pois pyöritellen kun ei ollut sorvia käytettävänä).

Ajelin ennen myyntiä jarruilla neljätuhatta kilometriä, ovat oikeasti toimivat ja autoon tehokkaammat kuin AMC:n omat levyjarrut.


Tähän vielä kysymys.
Onko isomman rummun napa todella pidempi jos iso- ja pieni rumpu käyttää samanlevyistä jarrukenkää 2 1/2". Eli rummun leveys pitäisi olla jokseenkin sama?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
juhap
Jätkä asuu täällä...
Toimikunta
*****
Poissa


American

Viestejä: 9254
Sijainti: ruovesi
Liittynyt: 24.01.03
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #126 - 12.01.24 klo 11:22:08
Tulosta viesti  
sj.hero kirjoitti 12.01.24 klo 10:31:51:
N1k0 kirjoitti 12.01.24 klo 08:36:22:
Minulla on Rebelissä tuon ensimmäisen erän setti käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen jarruihin. En harkitsisi edes ajavani rummuilla.

Tosiaan itse tein koesovituksen tällä toisella erällä ja asennuksessa ei ilmaantunut mitään poikkeavaa.

https://jaatiedostosi.com/n1k0/20240101_174121.jpg

Kuvassa 1982 CHEVROLET CELEBRITY 2.8L 173cid V6 mallin jarrusatula, noilla samoilla valumerkeillä näytti jotakin olevan myynnissä Rokkiautossa. Sellainen on hyvä huomioida tilatessa, että kaikkiin ei nuo kiinnityspultit näköjään kuulu mukaan (vaikka kuvassa olisikin).

Tuolla aiemmin jo kirjoitin, että ison rummun navan kanssa pitää jarrulevystä sorvata pois. Itse törmäsin tähän, kun tein Rebeliin swappia. Minulle tuli silloin pienet navat, mutta muistaisin että isonkin saa sopimaan. Silloin pitää navan ulkokehältä ottaa pois ja jarrulevyn keskireikää suurentaa. Muistaakseni tuossa pituudessa ei ollut merkittävää eroa. Laakeripaikat on kuitenkin samat pieni vs iso napa. Tuota etäisyyttä saa tarvittaessa hieman shimmattua aluslevyillä. Lisäksi navan studit menee vaihtoon, koska jäävät aika lyhyiksi. Studeja saa mm. IKH:lta, ostin jonkun fordin/massikan traktorin etupyörän studit.   

   



Ok, onko kuvassa tuo Toyota Previan levy käytössä, minulle tuli Toyotan levy jäähdytettynä mutta tuo vaikutta normi levyltä?
Sanoit että ison navan kanssa pitää levyn keskireikää suurentaa mutta eikö ison ja pienen navan keskiosat ole samankokoisia? Täytyy olla jos sama vanne menee?


Taitaa olla jäähy tuo mun levy kanssa...

Olikos 4-mäntäisessä isompi tuo navan keskus?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A-V
Ylläpito
Toimikunta
*****
Poissa


just ramblin'...

Viestejä: 16350
Sijainti: Bearcity
Liittynyt: 01.01.00
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #127 - 12.01.24 klo 13:31:17
Tulosta viesti  
Saatta olla että 'napa' tarkoittaa toisille eri asiaa kun toisille. Tosiaan siis kun sanoin että orkkis veekasi/isojen rumpujen napa on pitempi, tarkoitin sitä kepukkaa missä hubi pyöriii. Eron huomaa heti kasatessa kun levy asettuu ulommas mitä satula sallii.


Eli tässä kuvassa ympyröitynä ongelmanapa (1971 v8 isot rummut, eos onko sama vanhemmissa isoissa rummuissa), eli toi pulttien kiinnitysalusta on paksumpi sekä itse kepukka pitempi, eli tuo koko pakettia melkein sentin ulospäin vs. vakio kuutosen osa. Mun kohdalla kun ei ole koneistamossa tuttuja niin oli yksinkertaisempaa vaihtaa paikalle ihan perusmallin oikeanmittaset navat, niitä on Suomen Ramblereista noin 90%:ssa ja lähestulkoon jokaisessa varaosa-autossa ja on harvemmin hajoava osa. Oliskos maksanut jotain kympin kappale kun ostin käytettynä.


Hubin, eli "sen pyöreän jossa laakerit ja pyörii tossa navassa" - hiukan riippuen vuosimallista ja valmistajasta voi olla tosiaan että se on sen sentin liian suuri, tällöin optiona on hubista tavaran poisto sen ulkoreunalta ja kuten tossa mun aiemmassa viestissä sanoin muistelisin olleen jotain 5mm toisessa ja 2mm toisessa (olivat siis keskenään erilaiset). Yhen tälläsen setin asennuksessa toinen hubi meni suoraan previan levyn sisään, toisessa piti hieraista noin milli pois. Tän takia on vaikea sanoa varmaksi ennenkä kokeilet niillä osilla mitä sulla on.
Säikkylintu myy tota hubia oikealla mitalla uutenakin, jos budjetissa varaa https://scarebird.com/index.php?route=product/product&path=95&product_id=160

Juttelin tossa Nikon kanssa ja kuulemma ongelmana voi olla myös nuo Toyotan levyt, joissa sisäreikä voi olla hiukan liian pieni JOS käyttää ~1970+ veekasimallin hubia jossa toi keskiosa on melko suora ja sylinterimallinen. Tällöinkin vaihtasin hubin, mutta vaihtoehtona tietty on pyöräyttää levystä keskireikää isommaksi että mahtuu.

Ja kyllä, nuo Previan levyt on jäähdytetyt aina. Taitaa Nikon kuva vaan hämätä kun otettu suoraan kohti.

Niin ja tällä setillä saa alle 500eur investoinnilla autoonsa HYVÄT levyjarrut, kun taas valmista settiä haluavat joutuvat maksamaan veroineen yhteensä noin 1500-1700 EUR (Wilwood, tai muut valmistajat). Tämän hintaeron vuoksi ehkä tommonen pikkusäätäminen ei ole kovin rasittavaa.
« Viimeksi muokattu: 12.01.24 klo 14:10:58 Kirjoittaja A-V »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
JAMANT
Jätkä asuu täällä...
*****
Poissa


JEEP WAGONEER LIMITED
RULES

Viestejä: 3553
Sijainti: ESPOO
Liittynyt: 18.03.03
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #128 - 12.01.24 klo 14:19:02
Tulosta viesti  
Toi sun ympäröimä ei oo napa, se on olkavarsi. Napa on se osa joka pyörii sen päällä...
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
AMCFREAK
Vakiovieras
**
Poissa


AMC Freak

Viestejä: 423
Sijainti: Salo
Liittynyt: 15.04.04
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #129 - 12.01.24 klo 16:42:51
Tulosta viesti  
Juurikin noin. Mulla on laatikollinen napoja rumpujarrullisista 6 autoista: American Classic ja Hornet. Ongelma on se, että en ole niitä merkannut mitkä mistäkin. No yksi setti on 76 rumpujarrullisen Hornetin jonka tiedän. 4 mäntäisen levyjarrujen navat pidän ainakin itsellä. Muista joutaa vaihtoon / myyntiin. Navat on sikäli hankalat vertailla, että niille ei löydy varaosanumeroita koska ovat myyneet ne pakettina rumpujen kanssa. Rumpujen mukana tullut siis napa mukana. Olkavarsien numeroita on useimpia, mutta eroina yleensä 6/V8 ja rumpu/levyjarrut sekä vuosimallit eli esim 69 ja alle, 70 omansa ja 71 up. Toki voi mennä ristiin mutta jos numeroita  katsoo. Myös rumpujarrullisen olkavarsia löytyy mutta Jos jollakin on orkkis levyjarrullisten -71 ja uudemman olkavarsia (sama 6 ja 8 mallissa muistaakseni) olen halukas ostamaan / vaihtamaan
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #130 - 12.01.24 klo 16:59:33
Tulosta viesti  
No niin.. nyt selkenee kun stardardisoidaan termistö.
Eli napa on sama, isossa ja pienessä rummussa.

Ja sen navan keskityslieriö on liian suuri yli 70mm halkaisijaltaan. Ei ongelma, sorvataan levyä samalla kun pienenntetään tuota navan halkaisijaa.
Pahoittelen napa-kauppiaat, selviän näillä omilla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #131 - 12.01.24 klo 17:00:03
Tulosta viesti  
JAMANT kirjoitti 12.01.24 klo 14:19:02:
Toi sun ympäröimä ei oo napa, se on olkavarsi. Napa on se osa joka pyörii sen päällä...



Näin se sanotaan täällä Karjalassakin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Stana
Aloittelija
*
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 5
Liittynyt: 05.06.23
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #132 - 13.01.24 klo 15:14:01
Tulosta viesti  
Minkäslaista pääsylinteriä olette näissä käyttäneet? Mulla kun nyt ei ole minkäänlaista niin ostais kerrasta sopivan..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #133 - 14.01.24 klo 14:02:18
Tulosta viesti  
Yritän laittaa XJ Cherokeen tehostin/pääsylinterin jos saan sen sopimaan. Jarrujen halkaisijat ja sylinterikoot on suunnilleen samalla kartalla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sj.hero
Vakiovieras
**
Poissa


AMCCF Rocks!

Viestejä: 255
Liittynyt: 15.12.14
Sukupuoli: Mies
Re: Kotimainen levyjarruadapteri
Vastaus #134 - 17.01.24 klo 08:39:41
Tulosta viesti  
A-V kirjoitti 12.01.24 klo 13:31:17:
Saatta olla että 'napa' tarkoittaa toisille eri asiaa kun toisille. Tosiaan siis kun sanoin että orkkis veekasi/isojen rumpujen napa on pitempi, tarkoitin sitä kepukkaa missä hubi pyöriii. Eron huomaa heti kasatessa kun levy asettuu ulommas mitä satula sallii.

https://amccf.com/mini-jati/kuvat/A-V/jave_napa_isotjarrut.png-e9edmHes.png
Eli tässä kuvassa ympyröitynä ongelmanapa (1971 v8 isot rummut, eos onko sama vanhemmissa isoissa rummuissa), eli toi pulttien kiinnitysalusta on paksumpi sekä itse kepukka pitempi, eli tuo koko pakettia melkein sentin ulospäin vs. vakio kuutosen osa. Mun kohdalla kun ei ole koneistamossa tuttuja niin oli yksinkertaisempaa vaihtaa paikalle ihan perusmallin oikeanmittaset navat, niitä on Suomen Ramblereista noin 90%:ssa ja lähestulkoon jokaisessa varaosa-autossa ja on harvemmin hajoava osa. Oliskos maksanut jotain kympin kappale kun ostin käytettynä.

https://scarebird.com/image/cache/catalog/SWP%20hub-500x500.JPG
Hubin, eli "sen pyöreän jossa laakerit ja pyörii tossa navassa" - hiukan riippuen vuosimallista ja valmistajasta voi olla tosiaan että se on sen sentin liian suuri, tällöin optiona on hubista tavaran poisto sen ulkoreunalta ja kuten tossa mun aiemmassa viestissä sanoin muistelisin olleen jotain 5mm toisessa ja 2mm toisessa (olivat siis keskenään erilaiset). Yhen tälläsen setin asennuksessa toinen hubi meni suoraan previan levyn sisään, toisessa piti hieraista noin milli pois. Tän takia on vaikea sanoa varmaksi ennenkä kokeilet niillä osilla mitä sulla on.
Säikkylintu myy tota hubia oikealla mitalla uutenakin, jos budjetissa varaa https://scarebird.com/index.php?route=product/product&path=95&product_id=160

Juttelin tossa Nikon kanssa ja kuulemma ongelmana voi olla myös nuo Toyotan levyt, joissa sisäreikä voi olla hiukan liian pieni JOS käyttää ~1970+ veekasimallin hubia jossa toi keskiosa on melko suora ja sylinterimallinen. Tällöinkin vaihtasin hubin, mutta vaihtoehtona tietty on pyöräyttää levystä keskireikää isommaksi että mahtuu.

Ja kyllä, nuo Previan levyt on jäähdytetyt aina. Taitaa Nikon kuva vaan hämätä kun otettu suoraan kohti.

Niin ja tällä setillä saa alle 500eur investoinnilla autoonsa HYVÄT levyjarrut, kun taas valmista settiä haluavat joutuvat maksamaan veroineen yhteensä noin 1500-1700 EUR (Wilwood, tai muut valmistajat). Tämän hintaeron vuoksi ehkä tommonen pikkusäätäminen ei ole kovin rasittavaa.


Tähän sinun olka-alkseliin liittyy vielä kysymys. Sanoit että pidempijalkaisella olka-akselilla levy sijoittuu väärään kohtaan?
Kun adapteripelti tulee olka-akselin päälle kiinni niin onko tuon olka-akselin kiinnitusjalkojen paksuudella mitään merkitystä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 7 8 [9] 10 
Lähetä aiheTulosta
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun